محیط زیست در صنعت و معدن

اشتغال ۲۰۰ نفر در شهرک‌های صنعتی اصفهان به ازای هر لیتر آب

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به وجود ۸۰ شهرک صنعتی در استان، گفت: در حال حاضر  ۷۹۸ لیتر آب برای استقرار واحدهای صنعتی اختصاص دادیم و به ازای هر لیتر آب حدود  ۲۰۰ نفر در هر واحد صنعتی اشتغال پیدا می‌کنند.

رسول سواری ، اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی پس از انقلاب تأسیس شد و به‌گونه‌ای مولود انقلاب محسوب می‌شود. امروزه با وجود استقرار شرکت شهرک‌های صنعتی در شهرها ظرفیت خوبی برای فعالیت بخش صنعت در شهرهای کشور ایجاد شده است.

وی با اعلام اینکه بیشتر واحدهای صنعتی قبل از انقلاب دولتی بودند و بخش خصوصی توان مدیریت نداشت اما بعد از انقلاب این امکان برای بخش خصوصی فراهم شد که در صنعت فعالیت کند، افزود:  در حال حاضر در استان ۸۰ شهرک و ناحیه مصوب صنعتی در استان داریم که تاکنون ۷۶ شهرک به بهره‌برداری رسیده و زمین‌های آن‌ها واگذاری شده است.

سواری ادامه داد: مساحت کل شهرک‌ها  ۱۲ هزار هکتار زمین خالص صنعتی است و در حال حاضر ۷ هزار و۵۰۰ هکتار قابل واگذاری است که ۶ هزار و ۳۹۲ هکتار آن در قالب تعداد ۱۱ هزار و ۹۹۵ قرارداد به متقاضیان سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی واگذار شده، همچنین تاکنون ۷ هزار و ۷۵ واحد به بهره‌برداری رسیده و در آن‌ها و تولید انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان درباره چگونگی واگذاری واحدها، توضیح داد: واگذاری در شهرک‌ها بر اساس ضوابط و قوانین زیست‌محیطی انجام می‌شود و سازمان محیط‌زیست و غذا و دارو هم برای واگذاری مجوز صادر می‌کنند. در خصوص ارائه مجوزها  اولویت صنایع دانش‌بنیان، توسعه واحدهای فعال، واحدهای صادرات محور، واحدهای کم آب و بدون آلاینده است، اما در همه حوزه‌ها واگذاری واحد خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان انحصاراً شهرک فناوری دارند که پذیرای شرکت‌های فناوری هستند، گفت: این شهرک برای مشاوره به کسب‌وکارها ایجاد شده و در حال حاضر با ظرفیت ۴۰ دفتر مشاوره که در حوزه‌های تخصصی کسب‌وکار فعالیت می‌کنند و به واحدهای صنعتی مشاوره می‌دهند. همچنین در این شهرک زون‌های فناوری برای تحقیق و توسعه آزمایشگاهی پیش بینی شده که با تعاملات با معاون رئیس‌جمهور امیدواریم اتفاقات خوبی در این شهرک رخ دهد.

سواری در خصوص زیرساخت‌هایی که شهرک‌های صنعتی ایجاد شده، گفت: در حال حاضر  ۷۹۸ لیتر آب برای استقرار واحدهای صنعتی اختصاص دادیم و به ازای هر لیتر آب حدود  ۲۰۰ نفر در هر واحد صنعتی اشتغال پیدا می‌کنند که ۴ برابر آمار کشوری خواهد بود و این به دلیل محدودیت آب و بهره‌وری بالا در استان در حوزه آب است. تاکنون ویژه ۱۵۰ هزار نفر در این زمینه اشتغال ایجاد شده، اما به علت اینکه استان اصفهان تحریم ملی آب است و صنایع کوچک دچار بی‌مهری تأمین آب شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مسئول به‌ویژه زیرمجموعه‌های وزارت نیرو برای تأمین آب تعاملی ندارند و اهمیت این حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین ۹۷۴ مگابایت برق  و ۸۰۰ هزار مترمکعب گاز در ساعت در شهرک‌ها تأمین کرده‌ایم.

وی در مورد آلایندگی شهرک‌های صنعتی، تأکید کرد: طبق گفته سازمان محیط‌زیست آلایندگی شهرک‌های صنعتی کوچک و متوسط کمتر از ۱.۵ درصد است که در آینده‌ای نزدیک رفع و مهار خواهند شد. همچنین حدود ۷۰۰ هکتار فضای سبز در شهرک‌ها  ایجاد شده، شهرک‌های صنعتی کوچک و متوسط استان دارای  ۱۵ تصفیه‌خانه  هستند که  بیش از ۲ هزار واحد صنعتی  به آن‌ها متصل هستند و ۱۰ تصفیه‌خانه دیگر نیز  به‌زودی بهره‌برداری خواهد شد.

سواری خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی را به نصب فیلتراسیون ملزم کردیم و اگر رعایت نکنند آن‌ها را به محیط‌زیست معرفی خواهیم کرد و گاهی عدم رعایت آن‌ها منجر به‌حکم تعطیلی بخواهد شد. ما مخالف تولید آلایندگی هستیم و به علت اینکه در زمان استقرار واحدها مجوز محیط‌زیست گرفته می‌شود و آن‌ها ملزم به رعایت قوانین هستند.

وی اضافه کرد: حدود ۳۱ ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک‌های صنعتی فعال هستند و امسال نیز ۴ دستگاه دیگر اضافه خواهد شد. همچنین ارزیابی ریسک ۴۰ واحد پرخطر اجرایی شده است. تاکنون ۶۶ لیتر از پس آب تصفیه‌خانه شهرضا را خریداری کردیم و به واحدهای صنعتی تخصیص دادیم و در حال استحصال هستیم.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا