انرژی‌های پاک

افزایش ۵۰ درصدی تاسیسات خورشیدی در اروپا

طبق گزارش جدید بنیاد انرژی خورشیدی اروپا موسوم به سولار پاور، وضعیت تولید انرژی خورشیدی در اروپا به طور شگفت‌انگیزی در حال توسعه است و هنوز فضای زیادی برای رشد در این حوزه وجود دارد.

نصب تأسیسات خورشیدی در سال ۲۰۲۲ به میزان حیرت‌آور ۴۷ درصد در اتحادیه اروپا رشد داشته است. از نظر ظرفیت، این بدان معناست که ۴۱.۴ گیگاوات برق جدید به شبکه این قاره اضافه شده است. به عبارت دیگر، این میزان برای تأمین انرژی معادل ۱۲.۴ میلیون خانوار کافی است. برای مقایسه، باید بدانید که تاسیساتی با بازده ۲۸.۱ گیگاوات در سال ۲۰۲۱ نصب شد. طی یک‌سال، ظرفیت بلوک اروپا برای تولید برق از این منبع تجدیدپذیر ۲۵ درصد افزایش یافته است.

والبورگا همتسبرگر، مدیر سولار پاور اروپا در این رابطه می‌گوید: “اعداد گویای حقیقت هستند. انرژی خورشیدی در میان بحران‌های انرژی و آب و هوا، راه نجات را ارائه می‌دهد. هیچ منبع انرژی دیگری به اندازه خورشید قابلیت رشد ندارد. اتحادیه اروپا در چند سال گذشته با کمی ترس و احتیاط در مسیر انتقال انرژی سبز حرکت کرده است. در مواجهه با بحران بی‌سابقه انرژی و افزایش نگرانی‌های امنیت انرژی، این احساس فوریت به انرژی پاک جدی شده است و هنوز هم وجود دارد. ما باید این کار را برای محیط زیست و همچنین برای خودمان و استقلال استراتژیک خود به عنوان نهاد اروپایی انجام دهیم.”

افزایش ۵۰ درصدی تاسیسات خورشیدی در اروپا

خبر خوب دیگر این گزارش این است که اکنون ۱۰ کشور اتحادیه اروپا حداقل یک گیگاوات انرژی خورشیدی در سال به میزان انرژی اضافه می‌کنند. در ادامه پنج مورد برتر ظرفیت نصب تأسیسات جدید برای سال ۲۰۲۲ آمده است:

۱. آلمان (۸ گیگاوات)

۲. اسپانیا (۷.۵ گیگاوات)

۳. لهستان (۴.۹ گیگاوات)

۴. هلند (۴.۰ گیگاوات)

۵. فرانسه (۲.۷ گیگاوات)

آژانس بین‌المللی انرژی توصیه می‌کند که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰ گیگاوات تأسیسات برق خورشیدی نصب کند تا کمبود گاز را جبران کند. با پشتیبانی سریع و هدفمند، انرژی خورشیدی می‌تواند این شکاف را پر کند و در بهترین حالت به ۶۷.۸ گیگاوات نصب در سال ۲۰۲۳ برسد./منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا