انرژی‌های پاک

روزهای آفتابی خراسان جنوبی و ظرفیتی به نام نیروگاه خورشیدی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: با انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های خورشیدی استان، ۸.۳ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت و ۶.۳۹ میلیون لیتر در مصرف آب صرفه جویی شده و از انتشار ۱۸.۷ هزار تن co۲ در محیط زیست جلوگیری شده است.

مهدی دادگر از فعالیت چهار نیروگاه خورشیدی بزرگ مقیاس به ظرفیت ۱۸.۵ مگاوات و ۵۸۲ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس به ظرفیت ۶.۹۵ مگاوات در خراسان جنوبی خبر داد.

وی افزود: این استان با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در سال و اقلیم خاص، منطقه‌ای مستعد در زمینه احداث نیروگاه های خورشیدی است، افزود: میزان انرژی تولید شده توسط این نیروگاه‌ها از ابتدای آغاز طرح ۲۹ هزار مگاوات ساعت بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ادامه داد: انرژی تولیدی توسط نیروگاه‌های خورشیدی در طی امسال، ۶.۱ هزار مگاوات ساعت بوده که این میزان تولید انرژی منجر به صرفه جویی در ۱.۴ میلیون لیتر آب، ۱.۷ میلیون مترمکعب سوخت و جلوگیری از انتشار ۴ هزارتن co۲  شده است.

دادگر بیان کرد: نیروگاه‌های خورشیدی در تولید انرژی پاک و کمک به گذر از پیک بار در ایام فصل گرم و سرد سال بسیار موثر هستند و از ابتدای آغاز طرح تاکنون مبلغ ۵۲.۲۵ میلیارد تومان به صاحبان نیروگاه‌های خورشیدی استان پرداخت شده که ۱۳.۴۷ میلیارد تومان آن مربوط به سال جاری است.

وی با اشاره به آمادگی شرکت برق برای خرید تضمینی برق نیروگاه خورشیدی در راستای ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب هئیت وزیران، تصریح کرد: به منظور خرید برق صاحبان نیروگاه‌های خورشیدی قرارداد ۲۰ ساله به نمایندگی از شرکت انرژی‌های تجدید پذیر(ساتبا)با مشترکین منعقد می‌شود.

رونق اقتصادی با بهره برداری نیروگاهی

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری و تلاش تمام دستگاه‌های همکار در این طرح، چهار هزار نیروگاه مصوب در استان زودتر از موعد به پایان رسیده و نیروگاه های خورشیدی بیشتری به منظور رونق اقتصادی در استان احداث شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی از تجهیز فاز اول نیروگاه بادی شهرستان درح تا پایان سال خبر داد و تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و تلاش سرمایه گذار چهار دستگاه توربین به ظرفیت ۲.۵ مگاوات در نیروگاه بادی به عنوان فاز اول از نیروگاه پنجاه مگاواتی درح سربیشه راه اندازی می‌شود که در فاز اول به ظرفیت ۱۰ مگاوات فعال و به شبکه متصل خواهد شد.

وی با اشاره به  اجرای طرح احداث نیروگاه خورشیدی طی تفاهم نامه پنج جانبه، افزود: این تفاهم نامه بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی، بسیج سازندگی و کمیته امداد با اولویت توسعه و رشد مناطق کمتر برخوردار در استان منعقد شده و ۴ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در مجموع به ظرفیت ۲۳ هزار کیلووات با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مربوطه تا پایان سال در استان به بهره برداری خواهد رسید که همکاری لازم را درخصوص احداث نیروگاه‌های خورشیدی با متقاضیان خواهیم داشت./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا