محیط زیست

یک ریال از عوارض آلایندگی به محیط‌زیست داده نمی‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: یک ریال از عوارض آلایندگی به محیط‌زیست داده نمی‌شود، درحالی که اسم این عوارض، عوارض آلایندگی محیط‌زیست است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در مراسم افتتاح ۱۱ خانه محیط‌زیست در استان اصفهان، اظهار کرد: ما کماکان معتقدیم مردمی شدن محیط‌زیست باعث حفظ محیط‌زیست خواهد و اگر حفاظت را از دل مردم دنبال کنیم بسیار موفق‌تر خواهیم بود. این تجربه‌ای که فرهنگ‌سازی درست می‌تواند بسیار مؤثر باشد در کشور خودمان و کشورهای دیگر به دست آمده و ثابت شده است.

وی با بیان اینکه یک ریال از عوارض آلایندگی به محیط‌زیست داده نمی‌شود، گفت: اسم این عوارض، عوارض آلایندگی محیط‌زیست است و این عوارض یک درصد فروش هر صنعت آلوده‌ کننده است که به وزارت کشور و سپس به شهرداری‌ها داده می‌شود، اما در نهایت شهرداری‌ها به محیط‌زیست نمی‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰ سال که محیط‌زیست دنبال اصلاح این رویه است، افزود: اصلاح این رویه نیازمند تصویب مجلس است، اما در مجلس رأی نمی‌آورد که علتش مشخص است و قابل مطرح شدن نیست.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان تصریح کرد: بر اساس آخرین اصلاحیه‌ای که انجام شد، شهرداری‌ها باید ۵۰ درصد این هزینه را با نظر محیط‌زیست هزینه کنند.

وی همچنین به اجرای قانون هوای پاک اشاره و خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک برای ۱۱ وزاتخانه و سازمان تعیین تکلیف کرده و مجموعاً ۲۳ دستگاه برای آلودگی هوا مسئولیت، درحالی‌که هرکدام قوانین را اجرا نکنند باید پاسخگوی کمیته‌های نظارتی باشند.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه فقدان آموزش یا فرهنگ‌سازی را نباید از چشم محیط‌زیست دید، گفت: انتقاد کنید، اما مطالبه‌های محیط‌زیستی را از وزارت خانه‌ها داشته باشید. متأسفانه برخی وزارتخانه‌ها پشت محیط‌زیست پنهان می‌شوند. آموزش‌ها می‌تواند مطالبات مردم را هدفمند کند و بدانند کدام دستگاه اجازه می‌دهد محیط‌زیست به خطر بیفتد و آلایندگی تولید شود./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا