محیط زیست

مصرف کیسه‌های پلاستیکی در زنجان کاهش می‌یابد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: بر اساس ابلاغ آیین نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی، تولیدکنندگان این نوع کیسه‌ها با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون در یک برنامه پنج ساله، سالانه ۲۰ درصد از ظرفیت تولیدی خود را با کیسه‌های سازگار با محیط زیست یا زیست تخریب پذیر باید جایگزین کنند.

محمدرضا یافتیان افزود: با اجرای این طرح صاحبان اصناف و کسبه محصولات خود را در کیسه های پلاستیکی به صورت رایگان قرار نخواهند داد.
وی اظهار داشت: به منظور کاهش تولید و انتشار میکروپلاستیک ها در طبیعت، تولید انواع کیسه های پلاستیکی حاوی افزودنی برای  شکستن زنجیره های پلیمری و تبدیل آن به میکروپلیمرها که نفوذپذیری بالایی به محیط زیست و بویژه آب های زیرزمینی دارند، ممنوع است.
یافتیان تصریح کرد: مدیریت اجرایی پسماندهای عادی در خارج از محدوده و حریم شهرها و روستاها موظف است با همکاری وزارت راه و شهرسازی، با ایجاد ساز و کار لازم، نسبت به جمع آوری کیسه های پلاستیکی رها شده در محیط و پیرامون محورهای مواصلاتی با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط و مشارکت اصناف، مراکز و مجتمع های خدماتی و رفاهی اقدام کنند.
به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف است برای حفاظت از خاک و محیط زیست، نسبت به اطلاع رسانی و ابلاغ ممنوعیت رهاسازی همه پلاستیک‌های مصرفی در اراضی زراعی و باغی به کشاورزان اقدام و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر صدا و سیما، آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی نیز مکلف هستند نسبت به اطلاع رسانی و آموزش اثرات مخرب محیط زیستی ناشی از مصرف ‌یکباره کیسه های پلاستیکی مبادرت کنند، خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی مصرف از طریق تفکیک از مبدا، مصرف مجدد و تشویق به استفاده از محصولات سازگار با محیط زیست در مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی از جمله اقدامات مورد توجه در این بخش است.
گفتنی است بازیافت هر کیسه نایلکس پلاستیکی ۳۰۰ سال زمان می‌برد، اما پلاستیک‌های قابل بازیافت ظرف مدت ۲ سال تجزیه می‌شوند./منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا