انرژی‌های پاکمحیط زیست

«اتانول» تحول جدیدی در شیمی‌سبز

یک دکترای شیمی آلی گفت: اتانول به شکل‌های مختلف و با درصدهای متفاوتی در جامعه علمی وجود دارد که بسته به نیاز و درصد خلوص، کاربردهای مختلفی نیز دارد. امروزه بیواتانول یا اتانول زیستی که ساختاری سبز دارد، بسیار مورد توجه جامعه علمی قرار گرفته است.

حمیدرضا یوسفی ، با بیان اینکه اتانول را می‌توان برند شیمی و جزو شناسنامه‌های اصلی این علم دانست، اظهار کرد: این عنصر یکی از کاربردی‌ترین و قدیمی‌ترین عناصر کشف شده است که با فرمول C2H5OH شناخته می‌شود.

وی افزود: اتانول یا الکل میوه، مهم‌ترین عنصر در بین الکل‌های جدول تناوبی است و به‌واسطه کاربردهای بسیاری که در صنایع مختلف به‌خصوص عطرسازی دارد بسیار شناخته شده و حائز اهمیت است.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: اتانول از گذشته مورد توجه بود و در سالیان اخیر نیز به واسطه کرونا در تمام جوامع شناخته شد، حتی می‌توان گفت جهان مدیون ویژگی ضدعفونی‌کننده این ماده شیمیایی است.

وی اشاره کرد: اتانول به شکل‌های مختلف و با درصدهای متفاوتی در جامعه علمی وجود دارد که بسته به نیاز و درصد خلوص کاربردهای مختلفی نیز دارد. امروزه بیواتانول یا اتانول زیستی که ساختاری سبز دارد، بسیار مورد توجه جامعه علمی قرار گرفته است.

یوسفی در رابطه با بیواتانول گفت: اتانول زیستی با شیمی‌سبز تناسب بسیاری دارد و طی سال‌های گذشته نیز اعلام شد که سوخت اتانول سبز بوده و می‌توان از آن به‌عنوان سوخت و انرژی جایگزین بهره‌برد که این موضوع انقلاب بزرگی در شیمی سبز محسوب می‌شود.

وی افزود: سوخت اتانول بیشتر در صنایع کوچک کاربرد دارد؛ این انرژی می‌تواند سوخت موتور و برخی از اتومبیل‌ها را تأمین کند.

این دکترای شیمی آلی تاکید کرد: درحال‌حاضر سوخت اتانول در مرحله آزمایش است، اما کمتر از ۱۰ ساله آینده دنیا راهی جز استفاده از سوخت‌های جایگزینی مانند انرژی‌های زیستی ندارد.

وی اشاره کرد: سوخت‌های اتمی، زیستی و هیدروژنی جزو سوخت‌های جایگزین به‌شمار می‌رود، اما انرژی‌های اتمی تا ۵۰ سال آینده در دسترس نخواهد بود. انرژی‌های زیستی مانند سوخت اتانول نیز فعلاً در مرحله آزمون و خطا است و تا پنج الی ۱۰ سال دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یوسفی در رابطه با ویژگی‌های سوخت اتانول گفت: این انرژی از ساختار ساده‌ای برخوردار است و آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کند، علاوه بر آن قیمت تمام‌شده این سوخت از انرژی‌های کنونی کمتر و مناسب‌تر است./منبع : ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا