محیط زیست

رشد ناموزون، منابع شهری را هدر می‌دهد

یک دکترای شهرسازی گفت: رشد بی رویه شهر علاوه بر تحمیل هزینه، موجب تخریب زمین‌های کشاورزی، باغات و بوستان‌ها می‌شود و میزان ساخت و ساز تراکم شهری را افزایش می‌دهد.

علی روشن  اظهار کرد: توسعه شهری مفهومی همه جانبه است که تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی را مدنظر قرار داده و مولفه‌ها و معیارهای شهری را در دو بعد کمی و کیفی بررسی می‌کند در حالی که رشد شهری مسائل شهر را از جنبه کمی مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی افزود: رشد شهر بار صرفاً منفی ندارد اما امروزه به موجب مطرح شدن مسائل زیست محیطی و میزان مصرف منابع و انرژی، معمولاً مدیران و برنامه‌ریزان سعی بر کنترل رشد شهر دارند.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: هرچقدر رشد شهر بیشتر باشد، پهنه شهری از نظر فیزیکی گسترده‌تر خواهد بود و لذا ارائه خدمات شهری بار بیشتری را بر دوش مدیریت شهری می‌گذارد، لذا نیاز است تا جای ممکن رویکرد شهر فشرده مدنظر مدیران باشد و از رشد و گسترش بی‌رویه شهر جلوگیری به عمل بیاید.

روشن اضافه کرد: رشد بی‌رویه شهر علاوه بر تحمیل هزینه، موجب تخریب زمین‌های کشاورزی، باغات و بوستان‌ها می‌شود و میزان ساخت و ساز تراکم شهری را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: طی این فرآیند، سرانه فضای سبز و پهنه‌های سبز به تدریج کم و کمتر شده و از طرف دیگر فضاهای شهری بیشتر به پهنه‌های قهوه‌ای و ساخت و سازها اختصاص پیدا می‌کند که این خود جریان یافتن هوا در سطح شهرهای ما را با مشکل مواجه کرده و موجب سکون هوا، ایجاد آلودگی و تشدید آن و ایجاد جزایر حرارتی می‌شود که سلامت و رفاه شهروندان را تهدید می‌کند.

این دکترای شهرسازی گفت: نیاز است رشد شهری، چرایی آن و راهکارهای مقابله با گسترش ناموزون شهر در طرح‌ها و برنامه‌های شهری حداقل برای یک دوره ۱۰ ساله مورد توجه قرار بگیرد تا بتوان جلوی رشد بی‌رویه و هدر رفت منابع شهری را گرفت.

روشن افزود: بسیار مهم است که تمامی عوامل تأثیرگذار بر رشد شهری، چه عوامل درونی و چه عوامل بیرونی مورد توجه باشد تا برنامه‌های کاربردی و اجرایی تهیه شده و بتواند به شکل مؤثری جلوی گسترش بی‌رویه شهر را بگیرد./ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا