محیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

نمایشگر الکترونیکی زیست‌تخریب‌پذیر ساخته می‌شود

دانشمندان موفق به ساخت نمایشگر الکترونیکی زیست‌تخریب‌پذیری شده‌اند که می‌تواند میزان زباله‌های الکترونیک را کاهش دهد.

به گزارش  از نیواطلس، قطعات الکترونیکی قابلیت استفاده مجدد یا قابلیت بازیافت ندارند و از این رو زباله‌های الکترونیک یکی از مشکلات جامعه مدرن به شمار می‌روند. یکی از راه‌های حل این مشکل ساخت قطعات الکترونیک به شکل زیست‌تخریب‌پذیر است. حال محققان موسسه فناوری کارلسروهه آلمان  نمایشگرهای الکترونیک زیست‌تخریب‌پذیری توسعه داده‌اند که پس از دور انداختن به کود تبدیل می‌شود.

این دستگاه با استفاده از پلیمر طبیعی به نام «پدات:پی.اس.اس» ساخته شده که با اعمال ولتاژ میزان جذب نور تغییر می‌کند. درنتیجه این کار قسمت‌های مختلف صفحه نمایش بین حالت‌های شفاف و مات تغییر می‌کند. این پلیمر روی بستری سلولزی قرار می‌گیرد و الکترولیت ژلاتین روی آن را می‌پوشاند. بدین‌ترتیب صفحه نمایش انعطاف‌پذیر و چسبند‌ه‌ای ساخته می‌شود. 

جریان برق توسط الکترودهای طلا اعمال می‌شود و مانند صفحه نمایشگرهای الکتروکرومیک دیگر، این صفحه نمایش زیست‌تخریب‌پذیر را می‌توان با استفاده از پرینترهای جوهرافشان ساخت. فناوری ساخت قطعات الکترونیک زیست‌تخریب‌پذیر برای تولید محصولات با چرخه عمر کوتاه به کار خواهد رفت. برای مثال می‌توان از این فناوری در سنسورهای پوستی که وضعیت بیمار را کنترل می‌کنند یا در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده کرد./منبع: آنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا