اخبارگزارشمحیط زیست در صنعت و معدن

پلمب ۴ واحد صنعتی آلاینده در شاهین‌شهر

 مدیر اداره حفاظت محیط‌زیست، شاهین‌شهر و میمه، از پلمب چهار واحد صنعتی آلاینده در این شهرستان خبر داد.

مهدی پورقاسم با تأکید بر مطالبه هوای پاک برای شهروندان، اظهار کرد: در راستای تأمین سلامت و بهداشت عمومی شهروندان، اخطارهای متعددی به واحدهای آلاینده داده شده ‌بود که بی‌توجهی این واحدها به تذکرات و نادیده‌گرفتن آن‌ها، منجر به پلمب چهار واحد صنعتی شهرستان در ۱۵ روز گذشته با هماهنگی دادستان شد.

وی، شرایط موجود را حاصل عملکرد ۴۰ سال گذشته در شهرستان دانست و افزود: مصلحت و سیاست مسئولان استان در ادوار گذشته، بر استقرار صنایع در شهرستان به منظور بهره‌گیری بهتر و آسان‌تر از محور ترانزیت موجود بوده ‌است، اما متأسفانه در این سیاست‌گذاری بر توسعه پایدار و همه‌ جانبه توجهی نشده و حاصل آن، استقرار بیش از ۲۳۰۰ واحد صنعتی در شهرستان، بر اساس آمار اداره صنعت معدن و تجارت، بدون توجه به مسائل زیست‌محیطی و تبعات اجتماعی آن بوده است.

پورقاسم، رویکرد اداره حفاظت محیط زیست استان را، عدم استقرار صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان به جز شهرک‌های صنعتی مصوب هیئت وزیران، دانست و گفت: جلوگیری از راه‌اندازی و استقرار صنایع بالقوه آلاینده حتی در شهرک‌های صنعتی، پایش شبانه‌روزی از صنایع، نظارت مستمر بر پایش و امحا پسماندهای صنعتی از جمله این رویکردها است، اما مشکل اصلی شهرستان در شرایط موجود، تجمیع واحدهای صنعتی است که تجمیع صنایع در یک نقطه باعث عدم تطبیق شرایط، با استاندارهای اکولوژیکی می‌شود.

صدور مجوز ۲۴ ساعته اداره محیط‌زیست، برای صنایع «های‌تِک»

اداره حفاظت محیط‌زیست شاهین‌شهر و میمه، صنایع تولید الکترونیک، لوازم خانگی و صنایع دانش بنیان را جزء صنایعی دانست که بالقوه آلاینده نیستند و افزود: ورود صنایع «های‌تِک» و دوستدار محیط‌زیست به معنای ورود نکردن صنایع آلاینده و پرمصرف در آب و انرژی است.

پورقاسم، بر صدور مجوز ۲۴ ساعته اداره حفاظت محیط‌زیست برای صنایع «های‌تِک» و دوستدار محیط‌زیست تأکید کرد و افزود: این صنایع بازدهی اقتصادی بالایی دارند، اما تحریم‌ها و شرایط معیشتی اقتصاد کنونی، باعث استقبال نکردن و ورود سرمایه‌گذار به این بخش در سال‌های گذشته شده است.

در چارچوب قانون با ورود صنایع آلاینده برخورد می‌کنیم

مدیر اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان با بیان اینکه چارچوب قانون بستر عملکرد این اداره است، خاطرنشان کرد: از ورود صنایع پر مصرف انرژی، آب‌بر و آلاینده به شهرستان جلوگیری می‌کنیم.

پورقاسم تصریح کرد: با ورود صنایعی مانند فولاد، ذوب‌آهن و … که برای فعالیت به مصرف بالای انرژی نیازمند هستند و با این میزان مصرف موجب تولید آلودگی می‌شوند و از سوی دیگر نیاز مبرم و زیاد این نوع صنایع به آب و مشکل کمبود آب که در حال حاضر کل استان و شهرستان با آن درگیر است، قاطعانه مخالفت می‌کنیم.

وی بر الزام شهرک‌های صنعتی برای فضاسازی تأکید و خاطرنشان کرد: در مجوزهای اداره حفاظت محیط‌زیست، شهرک‌های صنعتی که توان آبیاری درختان غیر مثمر از محل تصفیه پساب صنعتی خود را دارا هستند، موظفند ۲۵ درصد و حداقل ۱۰ درصد از فضای صنایع خود را به فضای سبز اختصاص دهند که این مسئله در اکثر شهرک‌های شهرستان رعایت شده است.ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا