گفت و گو محیط زیستگفت‌وگوهای اختصاصی نشریه توسعه سبز

در گفت‌وگو با مشاور مدیرعامل شرکت مجتمع ذوب‌آهن و فولاد نطنزمطرح شد: مجتمع ذوب‌آهن و فولاد نطنز، صنعت پویا در حوزه تولید حامی جدی محیط‌ زیست، صنعت سبز و توسعه پایدار

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و رزومه و سمت خود در این مجموعه را اعلام فرمایید.
قربانعلی دزواره؛ دارای دکترای تخصصی رشته مهندسی عمران گرایش محیط‌زیست از دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی، مشاور مدیرعامل شرکت مجتمع ذوب‌آهن و فولاد نطنز در حوزه محیط‌زیست و HSE هستم.


شرکت خود را از نظر محیط‌زیست معرفی نمایید.
شرکت مجتمع ذوب‌آهن و فولاد نطنز به‌عنوان صنعت پویا در حوزه تولید حامی جدی محیط‌زیست، صنعت سبز و توسعه پایدار بوده و در این راستا به انجام اقدامات عملیاتی در خصوص رفع آلایندگی و توسعه فضای سبز مبادرت نموده است.
یکی از معضلات این روزهای صنعت، آلایندگی هواست. میزان آلایندگی واحد شما چه میزان است و چه راهکارهایی اتخاذ کرده‌اید.
با توجه به اینکه تنها منشا آلودگی هوای تولیدی این واحد مربوط به کوره‌های ذوب می‌باشد، نصب سیستم غبارگیر پیشرفته با آخرین تکنولوژی اروپا و جمع‌آوری غبارهای اکسید فلزی ارزشمند به‌صورت میکرونیزه و بازیافت و فروش آن از اهم اقدامات در این زمینه است.


آیا واحد شما ایجادکننده گردوغبار یا ذرات معلق دیگر است؟ راهکار خود را جهت بهبود در این مورد بیان نمایید.
ذرات معلق شامل اکسیدهای فلزی تماماً توسط بگ هاوس جمع‌آوری و بازیافت می‌گردد.


یکی از مواردی که برای بهبود آلایندگی هوا مفید و اکثر واحدها آن را انجام داده‌اند درختکاری می‌باشد مجموعه شما آیا درختکاری انجام داده است؟
این مجموعه به‌عنوان سرآمدترین صنعت و شرکت در منطقه با ایجاد فضای سبز داخلی و خارج از کارخانه (کمربند سبز) و همچنین احداث باغ‌های مثمر اقدام به ایجاد فضای سبز و تولید ارزش‌افزوده و رونق کشاورزی در منطقه گشته است.


بسیاری از کارشناسان معتقدند که درختکاری باعث بحران آب و از طرفی اکوسیستم منطقه را تغییر می‌دهد نظر شما چیست؟
ازآنجایی‌که این شرکت از متخصصان و کارشناسان مجرب در حوزه توسعه فضای سبز خود بهره گرفته با انجام مطالعات ارزیابی محیط‌زیستی و با توجه به اقلیم منطقه اقدام به کاشت درختان سازگار با اقلیم و نیاز آبی محدود (از جمله پسته و زیتون) اقدام کرده است.


آلایندگی آب یکی از مسائل مهم این روزهای صنایع است. واحد شما چه میزان آب مصرفی دارد؟ آیا مصرف آب به‌صورت سیکل بسته است؟ میزان بخارآب چه میزان است؟ آیا شما سیستم تصفیه فاضلاب دارید؟
مصرف آب شرکت به‌صورت روزانه ۷۰ لیتر بر ثانیه بوده و به‌صورت سیکل بسته می‌باشد و ۱۰% این مقدار تبخیر می‌گردد. این شرکت تصفیه‌خانه فاضلاب با تصفیه تکمیلی نیز دارد که از پساب تصفیه‌شده تماماً در خنک کاری و آبیاری فضای سبز استفاده می‌نماید.


بسیاری از واحدها پسماند شهرها و روستاهای اطراف را تصفیه و از آن در واحد استفاده می‌نمایند. در مجموعه شما این کار انجام‌شده است؟
خیر، ولی در طرح توسعه قابل‌بررسی می‌باشد.


آیا کارخانه شما مشکلاتی نظیر تغییرات اکوسیستم در منطقه ایجاد کرده است؟
با توجه به فرآیندهای موجود و مورداستفاده در این مجموعه تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر اکوسیستم منطقه ندارد.


شما در منطقه حفاظت محیط‌زیست واقع‌شده‌اید یا گونه گیاهی و جانوری خاصی در منطقه وجود دارد که امکان دارد در اثر واحد صنعتی شما آسیب ببیند؟
خیر نه در منطقه حفاظت‌شده قرار داریم و نه زیست‌گاه گونه گیاهی و جانوری خاصی است، این مجموعه در راستای تقویت گونه‌های گیاهی منطقه نیز اقدامات جدی انجام داده است و با تصفیه منابع آب‌شور به توسعه فضای سبز نیز کمک نموده است.


آیا شما از تجهیزات سازگاربامحیط‌زیست در واحد صنعتی خود استفاده می‌کنید؟
بله کلیه خطوط تولید از آخرین تکنولوژی شرکت SMS Demag آلمان و با درج ملاحظات زیست‌محیطی تهیه‌شده است.


وضعیت انرژی مجتمع ذوب‌آهن و فولاد نطنز


در زمینه بهینه‌سازی انرژی چه‌کارهایی انجام‌شده است؟
بله کلیه کوره‌های گرم‌کن و پیش گرم این مجموعه مجهز به سیستم‌های WHR بوده و با به‌روزترین سیستم‌های ایزولاسیون حداقل پرت انرژی را دارند.


راهکار خود را در راستای کاهش انرژی بیان نمایید.
جهت کاهش مقدار انرژی مصرفی، استفاده از روش هات شارژ آهن اسفنجی، تنظیم میزان مصرف قراضه و آهن اسفنجی، استفاده از آهن اسفنجی کم‌کربن، حذف کوره پیش گرم واحد نورد و انتقال مستقیم شمش ریخته‌گری شده به خط‌نورد، استفاده از سیستم کنترل هوشمند مجهز به PLC جهت کنترل دمای بهینه در پاتیل‌های پیش گرم و صرفه‌جویی قابل‌توجه در مصرف گاز؛ استفاده از مواد SMBS در پیش‌تصفیه RO و مصرف انرژی الکتریکی کمتر جهت فرآیند تصفیه آب در دستور کار این واحد قرار دارد.


از انرژی‌های پاک در واحد خود استفاده کرده‌اید؟
استفاده از گاز طبیعی و برق بجای استفاده از مازوت و گازوئیل.


علت اینکه انرژی پاک و تجدید پذیر در کشور ما خیلی مقبول نیست را خیلی از واحدها قیمت پایین انرژی می‌دانند و برخی معتقدند که توان انرژی‌ها تجدید پذیر خیلی به درد صنایع نمی‌خورد نظر شما چیست؟
مهم‌ترین نکته قابل‌ذکر در این خصوص توجه به تکنولوژی مورداستفاده جهت استحصال انرژی تجدید پذیر می‌باشد. امروزه در سرتاسر دنیا به علت اهمیت این موضوع، تکنولوژی‌های جدید با توان تامین انرژی صنایع در مقیاس بزرگ تولید و بهره‌برداری می‌گردد. حال آنکه این کشورها به میزان ما دسترسی به منابع انرژی تجدیدپذیر نیز ندارند لذا ذهنیت موجود صحیح نبوده. رویکرد انرژی پاک لازمه توسعه پایدار صنایع می‌باشد.


آینده این انرژی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد آینده این انرژی‌ها بسیار روشن و گرایش به آن‌ها الزامی است.


بسیاری از واحدها خود نیروگاه دارند و حتی به شبکه برق مازاد خود را می‌دهند. آیا شما چنین برنامه‌ای دارید؟
بلی، برای طرح‌های توسعه قصد ساخت نیروگاه و تامین برق مصرفی صنایع یا برق خانگی راداریم.
در پایان اگر نظر و پیشنهادی دارید که در سوالات نبود لطفا بیان نمایید.
پیشنهاد می‌گردد ماهنامه توسعه سبز با توجه به معضلات موجود در صنایع با تشکیل بخش‌های تخصصی در حوزه صنایع مختلف مجموعه مشکلات، راهکارها و مقالات و تجربیات هر صنعت را به‌ویژه در بخش محیط‌زیست موردبررسی قرار دهد و با درج مثال‌ها موردی و واقعی به حل مشکلات سایر صنایع مشابه کمک نماید. این مجموعه در این راستا آمادگی ارائه هرگونه همکاری را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا