محیط زیست

۱۳ مخاطره اصلی کشور، مسائل محیط زیستی است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پس از سیلاب سال ۹۸ جمعی از اندیشمندان کشور ما ۵۳ مخاطره را احصا شد که از این بین ۱۳ مخاطره اصلی کشور ما، مسائل محیط زیستی بود.

علی سلاجقه در مراسم امضای تفاهمنامه با بانک صادرات که با حضور محسن سیفی – مدیر عامل این بانک – برگزار شد،‌ گفت: فقدان شهید رییسی بسیار سنگین است و تاثیر خود را بر جامعه نشان داده اما چون جامعه ما تحت رهبری ولی فقیه قرار دارد، سربلندتر از همیشه در راستای اهداف خود گام برمی‌دارد.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: در سفرهای استانی با آقای رییسی همیشه صحبت از بانک‌ها بود و استاندارها از پرداخت تسهیلات بانکی توسط بانک‌ها گله‌مند بودند اما از طرفی بانک‌هایی هم بودند که یار ملت و دولت بودند که بانک صادرات نیز از همین بانک‌هاست.

سلاجقه افزود: در نشست داموس از حدود ۱۰ چالش اساسی دنیا که احصا شده است، دو چالش کاملا محیط زیستی و باقی نیز مرتبط با محیط زیست بود. چالش‌هایی ازجمله کاهش منابع آبی، خشکسالی، تغییر اقلیم، فرونشست و… تهدیدات جدی محیط زیست جهان هستند، لذا باید دیدگاه‌ها نسبت به محیط زیست تغییر کند.

وی تاکید کرد: یکی از خیرترین و ماندگارترین جاهایی که شما سرمایه‌گذاری می‌کنید، محیط زیست کشور است. اینجا یک سرمایه‌گذاری ثابت با ارزش افزوده بسیار بالا برای نسل‌های آتی محسوب می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: ما در کشور در بعد محیط زیست انسانی در آستانه‌ها هستیم و شرایط اقلیمی، زمین‌شناسی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی‌مان جزو رده‌های بالای جهانی هستیم.

سلاجقه اضافه کرد: پس از سیلاب سال ۹۸ جمعی از اندیشمندان کشور ما ۵۳ مخاطره را احصا شد که از این بین ۱۳ مخاطره اصلی کشور ما مسائل محیط زیستی بود.

وی با تاکید بر اینکه در این دولت سعی شد، صندوق ملی محیط زیست در خدمت محیط زیست قرار بگیرد، تصریح کرد: صندوق ملی محیط زیست فرایند تسهیلگری دارد و ما به آن به عنوان منبع درآمد نگاه نکرده‌ایم.

معاون رییس جمهور توجه مردم به مسائلی ازجمله دریاچه ارومیه، تولد توله یوزها و… را ازجمله سرمایه‌های اجتماعی محیط زیست دانست و گفت: اینها ظرفیت‌هایی هستند که بانک می‌تواند به ما کمک کند و بانک صادرات نیز از بانک‌هایی است که همواره در چرخه اقتصاد کشور نقش مهمی داشته است‌.

سلاجقه افزود: منابع صندوق ملی محیط زیست محدود است و امیدواریم در نتیجه این تفاهمنامه ظرفیت‌سازی برای جذب منابع بیشتر توسط صندوق ملی محیط زیست صورت گیرد.

وی تاکید کرد: بانک صادرات به صندوق ملی نه به عنوان یک ارزش افزوده ریالی بلکه به چشم یک ارزش افزوده معنوی نگاه کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاکید شهید آیت‌الله رییسی بر راه‌اندازی تصفیه‌خانه پیش از راه‌اندازی هر صنعت در کشور گفت: متاسفانه ۷۴ درصد شهرک‌های صنعتی ما فاقد تصفیه‌خانه هستند و هر بار این مسئله را از وزارت نیرو پیگیر شدیم، گفتند که نیاز به چندین هزار میلیارد تومان بودجه دارد.

سلاجقه در پایان از پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصدی مدیریت پسماند سراوان خبر داد.

تامین منابع مالی پروژه‌های محیط زیستی؛ هدف انعقاد تفاهمنامه با بانک صادرات

در ابتدای این مراسم، علی عبدی زاده – مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست – اظهار کرد: صندوق ملی به عنوان رکن اجرایی پروژه‌های محیط زیست کشور فعالیت دارد، لذا باید بانک عاملی را انتخاب و در بازار پول به صورت غیرمستقیم ورود کند.

وی افزود: در همین راستا ما در ماه‌های اخیر با چندیدن بانک مذاکراتی داشتیم که در نهایت با توجه به عقبه قدرتمند ومدیریت کارآمد بانک صادرات خیلی زود به توافقی رسیدیم که ثمره آن امضای این تفاهمنامه بود.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست اضافه کرد: هدف اصلی این تفاهمنامه، تامین مالی پروژه‌های محیط زیستی است. تاکنون صندوق از روش‌های معمول نظام بانکی استفاده می‌کرده است اما اکنون با کمک دوستانمان در بانک صادرات که در بازار پول و سرمایه فعال هستند، در هر دو این بازارها از ظرفیت دوستان استفاده خواهیم کرد تا این مشارکت منجر به تامین توان مالی پروژه‌های محیط زیست کشور شود.

عبدی‌زاده در ادامه گفت: موضوع دیگر این تفاهمنامه سرعت‌دهی به معرفی و تامین مالی این پروژه‌ها خواهد بود که در نتیجه انعقاد این تفاهمنامه اتفاق خواهد افتاد.

وی همچنین از همکاری در حوزه آموزش و فرهنگ سازی محیط زیست ذیل این تفاهمنامه و حمایت بانک صادرات از یکی از گونه‌های حیات وحش خبر داد.

در ادامه، سیفی  -مدیرعامل بانک صادرات – نیز اظهارکرد: تفاهمنامه مذکور درخصوص ریل‌گذاری همکاری‌های صندوق ملی محیط زیست کشور با بانک صادرات است که به نظر می‌رسد این همکاری به اجرای طرح‌های سبز بسیار کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: مجموع تسهیلاتی که بانک صادرات پرداخت می‌کند رقم قابل توجهی است که می‌تواند به اهداف سازمان حفاظت محیط زیست کمک کند.

مدیرعامل بانک صادرات در ادامه اظهار کرد: همه ما به‌طور مستقیم با محیط زیست در ارتباط هستیم، لذا یکی از فاکتورهایی که به‌طور جدی در نظر گرفتیم، همکاری در جهت حفظ محیط زیست بوده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، سیفی تاکید کرد: مسئله محیط زیست دغدغه ماست و بالغ بر ۶۲۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی ما در حوزه‌های مختلف است که با توجه به دغدغه محیط زیستی که داریم، می‌توانیم بخشی از این تسهیلات را در حوزه محیط زیست فعال کنیم.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا