محیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

واحدهای صنعتی مخل محیط زیست به مردم معرفی شوند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با تاکید بر اهمیت مصالحه بین اهداف زیست محیطی و اقتصادی، گفت: در اقتصاد سبز به دنبال این هستیم که هم ملاحظات زیست محیطی را در نظر بگیریم و هم اقتصاد شکوفا شود.

مهرداد نیکو در همایش تقدیر از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز که ۱۵ اسفندماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: مکررا شنیده‌ایم که محیط زیست سیستمی است با این ویژگی اصلی که هر کاری در آن انجام شود، بازخورد آن پس از مدتی به خود ما باز می‌گردد. اگر قبلا بازخورد هر فعالیت پس از ۵۰ سال بازمی‌گشت به این دلیل بود که توان محیط زیست بیشتر بود ولی اکنون هر کاری کنیم چهار پنج سال بعد بازخورد آن را می‌بینیم. اگر این را درک کنیم، تمام اقدامات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: این مساله در استان خوزستان اهمیت دوچندانی دارد. حدود ۱۵ درصد اقتصاد ملی در خوزستان مستقر است که تنها ۴ درصد مساحت کشور را دارا است؛ اقتصادی که عمدتا مبتنی بر نفت و پتروشیمی است و همگی آلاینده هستند. هنر مدیریت فعلی کشور این است که مصالحه بین اهداف زیست محیطی و اهداف اقتصادی ایجاد شود. آمایش به این معنا است و سخت است زیرا می‌خواهد دو هدف متضاد را در کنار هم قرار دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: در بسیاری اوقات راه حل تنها یک کار علمی نیست؛ کارهای علمی راه حل مشخص دارند اما در مهارت و هنر نیاز به ممارست و با حضور در میدان می‌توان به آن رسید.

وی با تاکید بر اهمیت مصالحه بین اهداف زیست محیطی و اقتصادی، افزود: در اقتصاد سبز به دنبال این هستیم که هم ملاحظات زیست محیطی را در نظر بگیریم و هم اقتصاد شکوفا شود. آمایش هم به دنبال این موضوع است. در مورد صنایعی که تازه  می‌خواهند ایجاد شوند، ارزیابی زیست محیطی انجام می‌شود اما صنایعی که فعال هستند نیاز به مدیریت زیست محیطی دارند یعنی خروجی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که به آب، هوا و خاک آسیب نزنند.

نیکو با بیان اینکه واحدهای برگزیده، خروجی خود را مدیریت کرده‌اند که از آن‌ها تقدیر می‌شود اما واحدهای صنعتی که مخل و مخرب محیط زیست هستند باید به مردم معرفی شوند، گفت: مردم باید بدانند که در استان خوزستان و کشور چه واحدهایی به محیط زیست آسیب می‌زنند. این باید به مردم منتقل شود. اگر شرکتی ملاحظه مردم را نمی‌کند ما چرا باید ملاحظه او را کنیم؟

وی بیان کرد: ظرفیت صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی وجود دارد که به عنون مثال بگوید یک واحد صنعتی و یک شرکت علی‌رغم تذکرات متعدد، کار خود را انجام نمی‌دهد. خوشبختانه ظرفیت شبکه‌های اجتماعی نقطه قوت است و از طرفی نیز از واحدی که عملکرد خوب دارد نیز باید تقدیر شود تا واحدهای مشابه از آن تبعیت کنند./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا