پسماند و بازیافتمحیط زیست

تاثیر «بازیافت» در حفاظت از محیط‌زیست

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: یکی از مسائل حائز اهمیت در حفاظت از محیط‌زیست، مصرف پایین و متعادل مواد طبیعی و جدی‌گرفتن مسئله بازیافت است. مردم باید تلاش کنند که از مواد زباله‌زا استفاده کمتری داشته‌باشند و بیشتر از مواد قابل بازیافت استفاده کنند.

علی‌خان نصراصفهانی با بیان اینکه نقش انسان در مشکلات زیست‌محیطی خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: بیشترین میزان تخریب محیط‌زیست توسط کشورهای صنعتی و سازمان‌های دولتی انجام می‌شود، اما به‌صورت فردی نیز باید فرهنگی در جامعه برای حمایت از محیط‌زیست ایجاد شود.

وی افزود: یکی از مسائل حائز اهمیت مصرف پایین و متعادل مواد طبیعی و جدی گرفتن مسئله بازیافت است. مردم باید تلاش کنند که از مواد زباله‌زا استفاده کمتری داشته‌باشند و بیشتر از مواد قابل بازیافت استفاده کنند.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: فرهنگ استفاده از وسایل یک‌بار مصرف باید از بین برود و مردم باید یاد بگیرند که از وسایل قابل بازیافت استفاده کنند.

وی اشاره کرد: یکی از مسائل قابل توجه استفاده نکردن از وسایلی مانند میز و صندلی است که از چوب یا مواد طبیعی تشکیل می‌شوند، زیرا تولید آن‌ها به محیط‌زیست آسیب می‌رساند و حداقل باید از این وسایل به‌درستی استفاده کرد.

نصراصفهانی در رابطه با اهمیت فرهنگ بازیافت گفت: در جامعه باید فرهنگ بازیافت توسعه یابد و تفکیک زباله در منزل صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: مردم باید آموزش ببینند تا برای شست‌وشو از مواد شیمیایی کمتری استفاده کنند، زیرا ممکن است این مواد باعث تمیزی بیشتری شود، اما آب را آلوده می‌کند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: بشر باید در استفاده از آب صرفه‌جویی کند و تمام مردم باید به این موضوع بسیار اهمیت دهند.

وی در همین رابطه افزود: یکی دیگر از منابعی که باید در مصرف آن صرفه‌جویی کرد، انرژی است و در همین راستا باید در خرید کالاهای الکترونیکی بسیار دقت کرد.

وی تاکید کرد: معمولاً این مسائل در فرهنگ بسیار تبلیغ می‌شود، اما متأسفانه در واقعیت این گونه نیست و همین مسئله منجر به افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شود. درواقع آموزش و فرهنگ‌سازی درست در راستای تفکر سبز به‌شدت در حفاظت از محیط‌زیست تسهیل کننده است./منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا