محیط زیست

ضرورت فرهنگ‌سازی برای حفظ محیط زیست از دوران کودکی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری گفت: آموزش‌های پایه‌ای در سنین کودکی می‌تواند با تغییر نگرش افراد به فرهنگ تبدیل شود.

 سعید یوسف‌پور در آئین افتتاح دومین خانه محیط‌زیست در چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: آموزش‌های پایه‌ای در سنین کودکی می‌تواند با تغییر نگرش افراد به فرهنگ تبدیل شود.

وی افزود: ایجاد رفتار محیط‌زیستی در کودکان با استفاده از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان می‌تواند زمینه‌ساز تحولات بزرگ آینده، در محیط زیست شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: اکنون ویران کردن جنگل‌ها، فرسایش خاک، پیشروی کویر و کاهش زمین‌های کشاورزی، تهی شدن دریاها از ذخایر آبزی، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع معدنی، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری، آلودگی هوا، آب و خاک از شناخته‌شده‌ترین جنبه‌های ویرانی و آلودگی سیاره زمین به شمارمی‌رود.

وی ادامه داد: بین موجودات زنده، انسان بیشتر از موجودات دیگر، در محیط زیست خود دگرگونی ایجاد می‌کند و سبب شکل‌گیری انواع آلودگی‌ها می‌شود، علت بسیاری از بلاهای طبیعی هم فعالیت‌های انسان در دگرگون کردن محیط زیست است.

یوسف‌پور اظهار کرد: دامنه آلودگی هوا از مناطق صنعتی و فراز شهرها و کشورها فراتر رفته و لایه‌های زیستی زمین را هدف قرار داده است؛ آلودگی آب به یک مشکل جهانی تبدیل شده است و حجم ترکیبات سمی که به صورت فاضلاب در زمین تزریق می‌شود، روزبه روز افزایش می‌یابد، نکته قابل توجه در این موارد اثراتی است که روی سلامتی انسان‌ها می‌گذارد. هوا، آب و خاک مهم‌ترین منابع زیستی هستند که آلودگی هریک از آنها به طور مستقیم بر مجموعه زیستمندان روی کره زمین اثر می‌گذارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: وقتی از آموزش محیط زیست صحبت می‌کنیم، شاید تصویری که در ذهن همه نقش می‌بندد، هوای پاک و منظره زیبایی است که به‌وسیله درختان شکل‌گرفته است؛ یادآوری این نکته به کودکان بسیار ضروری است که بدون وجود جنگل و درخت‌ها، زندگی ما نیز مختل می‌شود.

وی ادامه داد: آگاهی درباره زمین اهمیت خیلی زیادی دارد، زیرا تمام آنچه که ما به عنوان محیط زیست می‌شناسیم، در زمین قرار گرفته است.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا