محیط زیست

آیا استفاده از شن و نمک در محورهای مواصلاتی باعث آسیب به محیط‌زیست می‌شود؟

مسئول آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات، آموزش و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه استفاده از شن و نمک در محورهای مواصلاتی در روزهای برفی مشکل چندانی را برای محیط‌زیست ایجاد نمی‌کند، گفت: حریم جاده اگر توسط کشاورز رعایت شده باشد و باتوجه به اینکه عموما در اطراف مزارع کانال‌های آب وجود دارد، این نمک وارد اراضی کشاورزی نمی‌شود.

مجید فرزان در خصوص تاثیر شن و نمک‌پاشی معابر در روزهای برفی بر روی محیط‌زیست، اظهار کرد: از لحاظ علمی اضافه شدن نمک به خاک مخرب است، زیرا خاک به مرور زمان شور می‌شود، اما باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم، شن و نمک‌پاشی برای جلوگیری از لغزندگی معابر انجام می‌شود و اگر انجام نشود، موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان خواهد شد.

مسئول آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات، آموزش و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری افزود: قطعا مزایای شن و نمک‌پاشی در معابر در روزهای برفی بیش‌تر از معایب آن است، این نمک پس از شستشو توسط روان‌آب از جاده‌ها امکان دارد به حاشیه مزارع وارد شود و وارد خود مزرعه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه به مردم توصیه می‌شود که از گیاهان دارویی حاشیه محورهای مواصلاتی استفاده نکنند، گفت: کادمیوم این گیاهان بالا است، زیرا این ماده در لاستیک خودروها استفاده می‌شود و بر اثر ساییدگی وارد حاشیه مزارع در محورهای مواصلاتی می‌شود.

فرزان با تاکید بر اینکه استفاده از شن و نمک در محورهای مواصلاتی در روزهای برفی مشکل چندانی را برای محیط‌زیست ایجاد نمی‌کند، عنوان کرد: حریم جاده اگر توسط کشاورز رعایت شده باشد و باتوجه به اینکه عموما در اطراف مزارع کانال‌های آب وجود دارد، این نمک وارد اراضی کشاورزی نمی‌شود.

مسئول آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات، آموزش و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: غلظت نمکی که در روان‌آب‌های ناشی از بارش جاری می‌شود، بالا نیست، همچنین به ندرت از شن و نمک در بارش برف استفاده می‌شود، بنابراین تاثیری بر منابع آبی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نوع نمکی که با همراه شن برای جلوگیری از لغزندگی در محورهای مواصلاتی استفاده می‌شود باید استاندارد باشد، یادآور شد: نمک باید قبل از استفاده آزمایش شود و همچنین این نمک نباید فلزات سنگین بسیاری داشته باشد.

فرزان بیان کرد: برای جایگزین کردن ماده دیگری به جای نمک و شن در محورهای مواصلاتی در روزهای برفی نیازمند کار تحقیقاتی هستیم و این در حوزه کاری مرکز تحقیقات، کشاورزی و منابع‌طبیعی نیست./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا