محیط زیست در صنعت و معدن

گرد و غبار کارخانه‌های شن وماسه مهمان ناخوانده مردم دلی بجک بویراحمد

 استقرار کارخانه های شن و ماسه در منطقه عشایری “دلی بجک” بویراحمد این روزها مشکلاتی را برای ساکنان این روستا پدید آورده و سلامت آنان را در معرض تهدید جدی قرار داده است و خواهان نقل مکان کردن این سنگ شکن ها به شهرک صنعتی در حوالی این روستا هستند.

سال های قبل طرح پرچالش جابه جایی کارخانه های شن و ماسه حاشیه رودخانه بشار یاسوج به منطقه دلی بجک و برخی مناطق کوهستانی با انبوه جنگل های بلوط مطرح شد که برخی از مسئولان این کار را غیرکارشناسی و در حقیقت از چاه به چاله افتادن به حساب آوردند.

یکی از کارشناسان منابع طبیعی و کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد می گوید که به منظور نجات رودخانه بشار این سنگ شکن ها از حوزه رودخانه بشار به دلی بجک سپیدار انتقال داده شدند که این تصمیم غیر کارشناسانه موجب تخریب یکی از خوش آب و هواترین و خوش اقلیم ترین مناطق به لحاظ دامپروری و کشاورزی شد.

سعید نظری افزود: هم اینک این منطقه در حال تخریب شدن است و تبدیل به یکی از کانون های تولید گرد و غبار در این منطقه شده که به لحاظ زیست محیطی خطرات جبران ناپذیری برای زیست بوم به حساب آید.

وی بیان کرد: کسانی که سبب انتقال کارخانه های شن و ماسه به منطقه خوش اقلیم دلی بجک شدند، امروز باید پاسخگوی این منطقه بکر و خوش نشین باشند.

گرد و خاک این طرح و آلودگی های صوتی اش، مهمان ناخوانده خانه های روستایی در منطقه دلی بجک سپیدار بویراحمد شده و فارغ از گرد و خاک و نبرد آهن با سنگ، انفجار کوه برای تولید شن و ماسه کوهی، آرامش و آسایش را در دل طبیعت از اهالی و حتی دام های آن روستا سلب کرده است تا جایی که چشمه ای در شمال روستا به مواد نفتی و روغن سوخته آلوده شده بود و بسیاری از منازل و ساختمان های روستا به دلیل وقوع لرزه های ناشی از انفجار معدن سنگ متصل به روستا ترک خورده بودند.

به گفته اهالی بر اثر غلظت بالای گردو غبار ناشی از این معادن علوفه کوهی برای دام هایشان غیر قابل استفاده شده و این موضوع رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک معضل جدی است.

برخی ساکنان روستا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند: تاکنون مکاتبات زیادی در رابطه با مسائل زیست محیطی و جانمایی بد این سنگ شکن ها با مسئولان داشته ایم اما تصمیم جدی در خصوص جابجایی این سنگ شکن ها انجام نشده است.

به گفته آنها تاکنون با حمایت دستگاه قضایی فعالیت ۲ کارخانه سنگ شکن در حوالی این روستا متوقف شده و با شکایت و ارائه دادخواست مردم به دیوان عدالت اداری رای قطعی بر جلوگیری از ادامه فعالیت سنگ شکن واقع در منطقه دلی بجک بویراحمد به علت رعایت نکردن فاصله استقرار و آلودگی زیست محیطی صادر شده است اما همچنان بیم ساکنان روستا از فعالیت دوباره سنگ شکن ها آنان را نگران کرده است .

یکی از آنها می گوید: تاکنون چندین تکه حاصل از انفجار این واحد های شن و ماسه به محل زندگی و خانه ها پرتاب شده و نگرانیم که حادثه ساز شود.

یکی دیگر از اهالی روستا می گوید: به کلی زندگی مردم این روستا تحت تاثیر کارخانه های شن و ماسه قرار گرفته و دامداری و کشاورزی آن ها بر باد رفته است.

علاوه بر این کارخانه های شن و ماسه کارخانه معدنی نیز در نزدیکی این روستا مستقر شده که امان مردم روستا را بریده و انفجارها و آلودگی هایش و تخریب محیط زیست دلایلی هستند که می خواهیم مانع از ادامه کار آن شویم.

برداشت شن و ماسه در کهگیلویه و بویراحمد از رودخانه ای به کوهی تبدیل شده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور ساماندهی رودخانه بشار و حفظ محیط زیست و برون رفت از برداشت شن و ماسه رودخانه ای در سال ۹۲ مقرر گردید که شن و ماسه های استان از رودخانه ای به کوهی تبدیل شوند.

سالار حسین پور افزود: در زمان تصمیم گیری برای انتقال واحد های شن و ماسه به دلی بجک هر گونه برداشت از رودخانه ها ممنوع و واحد های کنار رودخانه با تغییر مکان تولید مواد اولیه مورد نیاز را از معادن موقت تامین می نمایند.

وی تاکید کرد: بعد از بررسی های انجام شده و کار کارشناسی منطقه دلی بجک به عنوان مکان پیشنهادی برای معادن شن و ماسه استان انتخاب گردید تا الان ۴ واحد شن و ماسه در منطقه دلی بجک مستقر گردیده که از این ۴ واحد ۲ واحد فعال و ۲ واحد دیگر غیرفعال هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: مهم ترین دلیل عدم فعالیت واحد های شن و ماسه در منطقه دلی بجک عدم موافقت اداره کل منابع طبیعی استان با احداث جاده دسترسی و همچنین معدن تامین کننده مواد اولیه است.

 وی تصریح کرد: ضمنا معارضات محلی یکی از عوامل تاثیر گذار در غیر فعال نمودن واحد های شن و ماسه استان در دلی بجک می باشد.

حسین پور عنوان کرد: باید توجه داشت که هر گونه پروانه بهره برداری شن و ماسه در منطقه فوق با صدور استعلام از دستگاههای مرتبط همچون محیط زیست و منابع طبیعی و سایر دستگاه ها انجام می شود و پس از پاسخ مثبت دستگاه ها سازمان صمت پس از پاسخ مثبت این ادارات نسبت  به صدور مجوز و پروانه بهره برداری اقدام می نماید.

رئیس سازمان صنعتف معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید به این موضوع توجه داشت که تمام استان پوشیده از جنگل و مرتع می باید و پیدا کردن معادن شن و ماسه دارای موانع و مشکلات دولتی و محلی می باشد.

وی بیان کرد: لذا می طلبد دستگاه های دولتی مرتبط همکاری لازم را در خصوص مکان های پیشنهادی برای معادن شن و ماسه استان را به عمل آوردند.

حسین پور تصریح کرد: بدیهی است چنانچه همکاری لازم صورت نگیرد ممکن است با کاهش تولید شن و ماسه در استان و یا افزایش قیمت ها رو برو شویم.

وی ادامه داد: این واحد های صنعتی مستقر در دلی بجک حد و حدود و فاصله مورد نیاز تا روستا را رعایت نموده اند.

رئیس سازمان صنعتف معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به درخواست مردم این روستا برای انتقال این واحد ها به نواحی شهرک صنعتی، افزود: شهرک برای واحد های مختلف صنعتی است و این موضوع جدا از واحدهای صنایع معدنی است.

حسین پور ابراز داشت: هر وقت مسایل زیست محیطی از سوی واحد های تولیدی شن و ماسه رعایت نگردد اداره کل محیط زیست باید اقدام قانونی لازم را به عمل آورند.

گفتنی است تاکنون هیچ واحد شن و ماسه از بشار به دلی بجک منتقل نشده است و با مجوز جدید از سال ۹۲ به بعد در این منطقه احداث شده اند.

هراس دوباره مردم دلی بجک از فعالیت مجدد کارخانه های شن و ماسه و خواسته آن ها برای جا به جایی

مردم روستا به جد از فعالیت مجدد این کارخانه های شن و ماسه و یک واحد معدنی مستقر در روستا نگرانی دارند و می خواهند هر چه سریع تر این سنگ شکن ها به شهرک صنعتی نزدیک روستا منتقل شود. 

آنها معتقدند که زندگی مردم روستا و عشایر منطقه با وجود این کارخانه ها به خطر می افتد و منابع طبیعی و مراتع این منطقه از بین خواهد رفت.

اهالی می گویند: استقرار این کارخانه ها در روستا بدون رضایت مردم روستا بوده است و آرامش از آنان سلب شده است.

نابودی مراتع، دامداری، کشاورزی منطقه با استقرار کارخانه های شن و ماسه

عضو شورای اسلامی بخش سپیدار گفت: فعالیت کارخانه های شن و ماسه در این روستا مشکلات زیادی را برای اهالی منطقه به وجود آورده است .

فرامرز زاهد پور افزود: شغل بیشتر مردم روستا دامداری و کشاورزی بود که به دلیل فعالیت این کارخانه ها بسیاری از باغ ها خشک و دام ها نیز از بین رفتند.

وی ادامه داد: انفجارهای پی در پی این کارخانه سبب تخریب و ترک خوردن منازل مردم این روستا شده و ما از فعالیت دوباره آن ها ‌واهمه داریم.

زاهد پور تاکید کرد: مردم روستا مانع از فعالیت مجدد این کارخانه ها خواهند شد و خواهان جابه جایی این کارخانه ها به شهرک صنعتی خارج از این روستا شده اند.

بخشدار سپیدار گفت: دلایل مخالفت مردم برای عدم فعالیت کارخانه های شن و ماسه در این منطقه منطقی و شامل آسیب به مراتع و منابع طبیعی، سلب آرامش، بروز انواع بیماری های ریوی در روستا و غیره است.

حسین زاده می افزاید: مردم این روستا مخالف توسعه و گردش چرخ اقتصاد نیستند اما باید کار کارشناسی انجام می شد تا زندگی مردم این روستا تحت تاثیر قرار نمی گرفت.

وی ادامه داد: به زودی مکاتبه ای با سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد و شهرک های صنعتی انجام خواهد شد تا مقدمات جابه جایی این کارخانه ها به شهرک صنعتی نزدیک این روستا فراهم شود.

حسین زاده گفت : نهادهای متولی باید قبل از اعطای هر گونه مجوز، سلامتی و آرامش مردم را مد نظر قرار داده و از صدور پروانه های بهره برداری، بدون رعایت قوانین و آیین نامه های زیست محیطی و فاصله گذاری از اماکن مسکونی اجتناب کنند.

به گفته حسین زاده کسانی که سبب انتقال کارخانه های شن و ماسه به منطقه خوش اقلیم دلی بجک شدند، امروز باید پاسخگوی این منطقه بکر و طبیعت تخریب شده آن باشند.

بر اساس آخرین آمار به گفته مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه وبویراحمد ۳۵ واحد شن و ماسه در سطح استان بویژه شهر یاسوج استان پروانه فعالیت دارند و۱۷ مورد نیز فاقد پروانه و با دستور قضایی نیز پلمب شده اند./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا