محیط زیست

آموزش و ترویج فرهنگ، مهم‌ترین عامل حفاظت از محیط‌زیست

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: مهم‌ترین عامل در حفاظت از محیط‌زیست آموزش و ترویج فرهنگ زیست‌محیطی است.

مهرداد فتحی بیرانوند در نشست هم‌اندیشی سمن‌های محیط زیستی بروجرد اظهار کرد: مباحث محیط‌زیست فراتر از مرزهای جغرافیایی و منطقه‌ای است و مخاطرات زیست‌محیطی در هر نقطه از دنیا می‌تواند زندگی همه زیستمندان را به خطر بیاندازد.

وی آموزش و فرهنگ‌سازی را کلیدواژه حفاظت مؤثر از محیط‌زیست عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین عامل در حفاظت از محیط‌زیست آموزش و ترویج فرهنگ زیست‌محیطی است و باید این فرهنگ به تمام اقشار مردم تسری پیدا کند تا تک‌تک افراد جامعه در قبال محیط‌زیست احساس مسئولیت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان عوامل مختلفی همچون عدم رعایت حقابه‌ها، برداشت بی‌رویه آب، سدسازی‌های بدون مطالعه و نبود برنامه‌ریزی جهت مدیریت صحیح و اصولی تالاب‌ها را از اصلی‌ترین دلایل نابودی تالاب‌ها در کشور دانست.

فتحی بیرانوند با اشاره به نقش سمن‌های در ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و حفاظت از محیط‌زیست تصریح کرد: تشکل‌های زیست‌محیطی شهرستان بروجرد بیشترین نقش را در احیاء بخش اعظمی از تالاب بیشه دالان این شهرستان داشته‌اند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در تالاب بیشه دالان بروجرد اضافه کرد: تالاب‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین اکوسیستم‌ها در جهت حفظ تنوع زیستی و تعدیل آب‌وهوا همواره موردتوجه سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده و به همین منظور اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان با انجام مطالعات مدون برای تالاب‌های استان به‌خصوص تالاب بیشه دالان بروجرد، تلاش برای واگذاری مالکیت اراضی تالاب بیشه دالان به محیط‌زیست، انجام طرح مدیریت زیست بومی تالاب‌ها و نیز احداث یک باب پاسگاه در این منطقه گام‌های اولیه را در جهت احیاء این اکوسیستم منحصربه‌فرد برداشته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با اشاره به اهمیت رشته‌کوه گرین و تنوع زیستی این منطقه اضافه کرد: امیدواریم با انجام مطالعات اولیه، اقدامات مناسبی در راستای حفاظت بهتر و مؤثرتر از این زیستگاه منحصربه‌فرد در قالب مناطق شکار و صید ممنوع و حفاظت شده صورت پذیرد.

فتحی بیرانوند خدمت به مردم را اصلی‌ترین وظیفه دستگاه‌های دولتی دانست و ادامه داد: مردم ولی‌نعمتان مسئولان هستند و ما باید تمام توان خود را در خدمت‌رسانی بی‌منت به آن‌ها بکار بندیم.

وی با اشاره به نقش خطیر و حساس نمایندگان ملت در کمک به حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور افزود: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌توانند با اصلاح قوانین گذشته و تدوین قوانین جدید به حفاظت از محیط‌زیست کمک شایانی کنند.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان با اشاره به اهمیت موضوع محیط‌زیست و منابع طبیعی خواستار اختصاص اعتبارات خاص جهت حفاظت از این سرمایه‌های خدادادی شد.

فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی نیز با تبریک روز محیط‌بان، برگزاری این نشست‌ها را در جهت احصاء و رفع مشکلات زیست‌محیطی شهرستان بروجرد لازم و ضروری دانست.

وی با اشاره به اینکه طبیعت و محیط‌زیست نمادی از زیبایی خداوند در جهان هستی است بر لزوم حفظ این نشانه‌ها و آیات الهی تأکید کردند.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان ر مجلس بروز بسیاری از بلایای طبیعی را حاصل کردار اشتباه انسان‌ها در قبال محیط‌زیست و منابع طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: این ناهنجاری‌های و بلایای طبیعی نشانه اعتراض طبیعت به افعال اشتباه ما در طول سالیان متمادی است.

مقصودی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی باید از تمام توان و ظرفیت خود به‌منظور حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور استفاده کند.

وی با اشاره به‌سختی کار حفاظت از عرصه‌های ملی و طبیعی، بر استفاده از فتاوری‌های نوین جهت پایش و حفاظت مؤثر این مناطق تأکید کرد.

گفتنی است، در این نشست صمیمی نمایندگان تشکل‌های زیست‌محیطی، مسائل، موضوعات و دغدغه‌های زیست‌محیطی مربوط به حوزه این شهرستان را به‌صورت کامل بیان و مطالبات خود را در این خصوص مطرح کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا