پسماند و بازیافت

تکلیف نهادها در تولید و مدیریت پسماندهای صنعتی تعیین شد

در جلسه شورای عالی محیط‌زیست که ۶ بهمن ماه با حضور رییس جمهوری تشکیل شد وظایف نهادهایی که پسماند صنعتی تولید می‌کنند در قالب ضوابط و روش‌های مدیریت این نوع پسماندها مشخص و به تصویب این شورا رسید.

پسماند سوغات زندگی مدرن امروزی است، شاید در این میان بیشتر توجهات به سمت پسماندهای خانگی و یا بیمارستانی معطوف شود اما نوعی از پسماند نیز وجود دارد که خطرش برای طبیعت و انسان کمتر از پسماندهای خانگی و بیمارستانی نیست و آن پسماندهای صنعتی است که هر چه چرخ صنعت تندتر بچرخد تولید این نوع پسماند نیز بیشتر می شود به طوری که در کشور سالانه ۳۲ میلیون تن پسماند صنعتی و هشت میلیون تن پسماند ویژه تولید می شود.

با توجه به اهمیت موضوع سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری وزارتخانه های صمت، نفت و نیرو ضوابط و روش های مدیریت پسماندهای صنعتی معدنی در این بخش ها را تهیه و ۶ بهمن ماه امسال در جلسه شورای عالی محیط زیست که با حضور رییس جمهوری تشکیل شد به تصویب رسیدند.

حسن پسندیده مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به موجب ماده ۱۱ قانون مدیریت پسماندها، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است با همکاری وزارتخانه های مربوطه ضوابط و روش های مدیریت پسماندها را تدوین و در شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب برساند.

وی افزود: بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست با وزارتخانه های صمت، نفت و نیرو جلساتی برگزار کرد و این قوانین و ضوابط مدیریت پسماندها را بعد از طی مراحل قانونی تهیه و به تصویب رساند و در این قانون وظیفه هر وزارتخانه نسبت به پسماندهای تولیدی آن مشخص شد.

پسندیده اظهار داشت: میزان پسماندهای تولیدی بخش صنعتی در کشور سالانه ۳۲ میلیون تن و پسماندهای ویژه هشت میلیون تن است از این رو داشتن برنامه مدیریت برای این حجم پسماند ضروری است تا کمترین آسیب به محیط زیست و سلامت انسان وارد شود.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از این رو در جلسه شورای عالی محیط زیست، ضوابط مدیریت پسماندهای صنعتی و معدنی، مدیریت پسماندهای حوزه نیرو، مدیریت پسماندهای بخش صنعت نفت شامل حوزه های نفت، گاز، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها به تصویب رسید که بر اساس آن وظایف هر کدام از وزارتخانه ها مشخص شد. مثلا در بخش صنعتی معدنی وزارت صمت مسوولیت نظارت بر حسن اجرای این مقررات را عهده دار است، در بخش پسماندهای نیرو وزارت نیرو و پسماندهای نفت هم وزارت نفت متولی نظارت بر حسن اجرای این مقررات است.

وی اظهار داشت: در این ضوابط اساسا به این مساله پرداخته می شود که همه اشخاص حقیقی و آنهایی که تولید کننده پسماند هستند در هر حوزه ای مسوولیت مدیریت پسماندها را عهده دار هستند و بر اساس ضوابطی که پیش بینی شده در هر بخش و هر مرحله که پسماند تولید می شود روش های نگهداری، جمع آوری، نقل و انتقال آن و همچنین مدیریت محل های دفن این پسماندها باید تحت مدیریت آن نهاد مربوطه باشد.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منظور از دفع پسماند فرایندهای مختلفی از فعالیت های تصفیه، تثبیت، پردازش، بی خطر سازی، پسماند سوزی، بازیافت و یا مدیریت مراکز مجاز دفن اصولی پسماندها که به تایید سازمان محیط زیست رسیده را شامل می شود. 

وی گفت: همچنین در اجرای مصوبه هیات وزیران در سال ۹۴ که سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده بود با همکاری دستگاه های مربوط نسبت به تهیه و تدوین «دستورالعمل بهره برداری و  استفاده صنایع از سوخت های مشتق شده از پسماند» اقدام کند که این دستورالعمل نیز تهیه و به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.

پسندیده گفت: در این جلسه در اجرای بند ۶ ماده ۳ آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، دو ضابطه نیز در خصوص «چگونگی واگذاری مدیریت اجرایی پسماندها به اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی سرمایه گذاری در امور مدیریت پسماندها» و همچنین «ضوابط اجرایی مدیریت کاتالیست های مستعمل صنایع» به تصویب شورایعالی حفاظت محیط زیست رسید./منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا