محیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدنهوا

رویکرد جدید قوانین در عوارض آلایندگی/ محاسبه میزان انتشار آلودگی فلرهای پتروشیمی

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: در قوانین جدید پایش و نظارت بر واحدهای صنعتی که ابلاغ شده و به عنوان عوارض آلایندگی شناخته می‌شود، در خصوص واحدهای نفتی به ویژه پتروشیمی رویکرد متفاوتی دارد و باید روال جدید در این مجموعه‌ها پیاده‌سازی شود و این موضوع را رعایت کنیم.

احمد طاهری در نشست تخصصی روسای محیط زیست گروه صنایع خلیج فارس که در ماهشهر برگزار شد، اظهار کرد: شهادت رئیس جمهور محبوب و محیط زیستی کشورمان را تسلیت عرض می‌کنم. شهید رئیسی در آخرین روزهای حیات خود در شورای عالی محیط زیست حضور پیدا کرد. یکی از اهداف و مواردی که سال‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست در بحث پایش پیگیری شد اما به دلیل عدم داشتن پشتوانه و حمایت قانونی، روی زمین مانده بود که با تصمیم قاطع شهید رئیسی به نتیجه رسید بنابراین با حمایت شهید رئیسی بحث ارجاع کار در خوداظهاری در پایش مصوب شد و امسال به صورت کامل برای واحدهای مختلف از جمله واحدهای پتروشیمی اجرا خواهد شد.

وی افزود: رویکرد شرکت‌های مجموعه پتروشیمی با دیگر مجموعه‌های صنعتی کشور متفاوت است و دغدغه محیط زیستی و همکاری در این مجموعه‌ها را دیده‌ایم.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط ‌زیست با تاکید بر لزوم کنترل آلاینده‌ها و لزوم جدیت بیشتر در کنترل این آلاینده‌ها، گفت: علاوه بر نظارت، وظیفه ما این است که اگر شرکتی در راستای کنترل آلودگی و انتشار آلاینده اقداماتی انجام دهد در چارچوب قانون از آن حمایت کنیم.

طاهری بیان کرد: در قوانین جدید پایش و نظارت بر واحدهای صنعتی که ابلاغ شده و به عنوان عوارض آلایندگی شناخته می‌شود، در خصوص واحدهای نفتی به ویژه پتروشیمی رویکرد متفاوتی دارد و باید روال جدید در این مجموعه‌ها پیاده‌سازی شود و این موضوع را رعایت کنیم.

وی عنوان کرد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷، واحدهای نفتی مشمول عوارض آلایندگی می‌شدند و اگر واحدی عدم آلایندگی را ثابت می‌کرد از لیست عوارض آلایندگی خارج می‌شد اما در قانون جدید، واحدهای پتروشیمی هم مشابه واحدهای دیگر دیده شده‌اند و باید عدم آلایندگی خود را ثابت کنند.

وی گفت: برای منابع انتشار آلایندگی حدودی مجاز داریم و باید بر اساس میزان انتشارات و انحراف از این حدود، نرخ عوارض محاسبه شود اما این موضوع در مورد فلرها پیچیدگی بیشتری دارد زیرا برای فلرها امکان پایش مستقیم به وسیله تجهیزات سنجش وجود ندارد و میزان عملکرد آن به صورت پیوسته نیست و تابع شرایط خاصی یا اضطراری است بنابراین سعی کردیم با تعامل با شرکت ملی پتروشیمی و با همکاری وزارت نفت، وزارت کشور و وزارت بهداشت دستورالعملی برای پایش فلر ایجاد کنیم و شاید این رویکرد، کامل‌ترین رویکرد عادلانه‌ای باشد که تاکنون پیاده‌سازی شده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط ‌زیست افزود: در مورد فلرها دنبال این هستیم که میزان انتشار آلودگی را در محاسبات بیاوریم. استانداردهای مرجع دنیا را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که سیستم پردازش تصویر که در مورد فلر مورد استفاده قرار می‌گیرد هر دو دقیقه یک بار یک تصویر از فلر به این سیستم ارسال می‌کند و با توجه به مقدار دودکنندگی امتیاز داده می‌شود و بر اساس آن میزان دودکنندگی مشخص می‌شود.

طاهری بیان کرد: این سیستم در کشور در حال پیاده‌سازی است با این تفاوت که با توجه به محدودیت‌ها از سوی پتروشیمی‌ها ثبت تصویر هر پنج دقیقه یک بار را مصوب کردیم. شیوه‌نامه فنی پردازش تصویر و استقرار این سامانه در حال انجام است تا در سه ماه آینده شیوه‌نامه نهایی شود و سپس کد پردازش تصویر پیاده‌سازی شود و سپس داده‌ها را دریافت و میزان دودکنندگی را محاسیه کنیم.

وی عنوان کرد: میزان دودکنندگی در شرایط مختلف متفاوت است و امیدواریم با پیاده کردن فرآیند کامل و با کمک دیگر مجموعه‌ها نه تنها در مورد فلر بلکه در منابع انتشار آلایندگی دیگر هم این رویکرد عادلانه پیاده‌سازی شود یعنی از حدود مجاز غلظت‌محور به حدود مجاز انتشارمحور برسیم تا حجم میزان خروجی اهمیت یابد. باید میزان انتشار آلایندگی دودکش و پساب هم عادلانه شود و امیدواریم در قوانین جدید این موضوع  مدنظر قرار گرفته و به زودی مصوب شود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا