محیط زیست

پایش ۳ میدان نفتی در آب‌های خلیج‌فارس با شناور تخصصی مقابله با آلودگی‌های دریایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: پایش سه میدان نفتی در آب‌های خلیج‌فارس در ۸۰ مایلی بندر بوشهر با استفاده از ظرفیت شناور تخصصی و پیشرفته «دریاپاک ۱» با موفقیت انجام شد.

محمد شکیبی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: پایش انجام شده در محدوده‌ای به وسعت هفت مایل در هفت مایل و در میدان‌های نفتی ابوذر، سروش و نوروز انجام شده که براساس نتایج حاصله در نخستین پایش، هیچ‌گونه آلودگی دریایی در این منطقه مشاهده نشده است.

وی افزود: این پایش شناور توسط شماری از کارشناسان مقابله با آلودگی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: شناور «دریاپاک ۱» در راستای وظیفه حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی در حیطه مقابله با آلودگی دریا و حفظ محیط زیست دریا، گامی بزرگ برای مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی محسوب می‌شود.

شکیبی‌نسب ادامه داد: این شناور به عنوان تنها و تخصصی‌ترین شناور مقابله با آلودگی دریایی در منطقه خلیج‌فارس می‌تواند نقش مؤثری در حفاظت از محیط زیست دریایی و تأمین ایمنی دریانوردی بردارد.

وی گفت: شناور «دریاپاک ۱» با قابلیت دریانوردی بالا قادر است در شرایط مختلف دریایی از جمله امداد و نجات و اطفا حریق وارد عمل شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: شناور «دریاپاک١» با طول ۵۵.۵، آبخور چهار و عرض ۱۳ متر، مجهز به سیستم رانش دیزل الکترونیک بوده و قادر است با سرعت ۱۶ گره دریایی برای عملیات‌های ساحلی و فراساحلی خلیج فارس در زمینه پاک‌سازی و مقابله با آلودگی نفتی در دریا فعالیت کند.

شکیبی نسب ادامه داد: این شناور همچنین از سیستم جمع آوری، جداسازی، ذخیره و حمل مواد نفتی تخلیه شده در دریا است.

وی خاطرنشان کرد: شناور «دریاپاک ۱» مجهز به ۳۵۰ متربوم دریایی برای هدایت و محاصره لکه‌های نفتی، سیستم پاشش دیسپرسنت یا مواد زایل کننده نفتی، بازوهای هدایت لکه‌های نفتی به اسکیمرهای کار گذاشته شده در شناور، انواع اسکیم‌ها، پمپ انتقال مواد نفتی و مخزن ۵۵۰ مترمکعبی ذخیره است.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا