تغییرات اقلیمیمحیط زیستهوا

ما انسان‌ها ‌تعیین می‌کنیم جهان با چه سرعتی گرم شود نه جهان مادی

نتایج تحقیق جدید گرم شدن زمین با سرعتی بی‌سابقه را نشان می‌دهد اما شواهدی از شتاب تغییرات آب‌وهوایی ارائه نمی‌کند.

دانشمندان برجسته محاسبه کردند که میزان گرم شدن زمین در سال ۲۰۲۳ با ۹۲ درصد از گرمای شگفت‌انگیز و رکوردشکن سال گذشته که توسط انسان‌ها ایجاد شده بود، به بالاترین حد خود رسید. این گروه متشکل از ۵۷ دانشمند در سراسر جهان از روش‌های مورد تایید سازمان ملل برای بررسی آنچه در پشت موج گرمای مرگبار سال گذشته نهفته است، استفاده کردند. به گفته آنان حتی با سرعت بیشتر گرمایش، شواهدی از شتاب قابل‌توجه در تغییرات اقلیمی ناشی از انسان، فراتر از افزایش سوزاندن سوخت‌های فسیلی مشاهده نمی‌کنند.

رکورد دمای سال گذشته آنقدر غیرمعمول بود که دانشمندان در مورد اینکه چه چیزی پشت این جهش بزرگ وجود دارد و اینکه آیا تغییرات آب‌وهوایی در حال شتاب گرفتن است یا عوامل دیگری دخیل هستند، بحث کرده‌اند.

پیرس فورستر، محقق اصلی این تحقیق، دانشمند آب‌وهوا در دانشگاه لیدز انگلستان، گفت: درجه حرارت همه چیز افزایش می‌یابد و درست همان‌طور که ما پیش‌بینی کرده بودیم، بدتر می‌شود.

فورستر و یکی از همکارانش بیان کردند که این امر تا حد زیادی توسط تجمع دی‌اکسیدکربن ناشی از افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی توضیح داده شده است.

سال گذشته میزان گرمایش به ۰.۲۶ درجه سانتی‌گراد (۰.۴۷ درجه فارنهایت) در هر دهه رسید که بالاتر از ۰.۲۵ درجه سانتی‌گراد (۰.۴۵ درجه فارنهایت) در سال قبل بود. فورستر خاطرنشان کرد که این تفاوت قابل‌توجهی نیست، اگرچه نرخ امسال را به بالاترین میزان تاریخ تبدیل می‌کند.

با این حال، دانشمندان ابراز کردند که این گزارش وضعیت هشداردهنده‌تری را نشان می‌دهد.

آندریا داتون، دانشمند آب‌وهوا از دانشگاه ویسکانسین آمریکا، اظهار کرد: انتخاب اقدام در مورد اقلیم تبدیل به بحث سیاسی شده است، اما این گزارش باید به مردم یادآوری کند که در واقع این یک انتخاب اساسی برای نجات جان انسان‌هاست. از نظر من، این چیزی است که ارزش جنگیدن را دارد.

گروه محققان که برای ارائه به‌روزرسانی‌های علمی سالانه بین هر هفت تا هشت سال ارزیابی‌های علمی اصلی سازمان ملل تشکیل شده است، مشخص کرد که سال گذشته ۱.۴۳ درجه سانتی‌گراد گرمتر از میانگین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بود که ۱.۳۱ درجه آن ناشی از فعالیت‌های انسانی بود. ۸ درصد دیگر گرمایش بیشتر به‌دلیل ال نینو، گرم شدن طبیعی و موقتی اقیانوس آرام مرکزی که آب‌وهوا را در سراسر جهان تغییر می‌دهد و همچنین گرمایش غیرعادی در امتداد اقیانوس اطلس و دیگر موارد غیرمترقبه آب‌وهوایی است.

بر اساس گزارش منتشرشده در مجله Earth System Science Data، در یک بازه زمانی ۱۰ ساله بزرگتر که دانشمندان آن را به سال‌های منفرد ترجیح می‌دهند، جهان از دوران پیش از صنعتی شدن حدود ۱.۱۹ درجه سانتی‌گراد (۲.۱۴ درجه فارنهایت) گرم شده است.

در این گزارش همچنین آمده است که با ادامه استفاده جهان از زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی، شاید در ۴.۵ سال آینده زمین به نقطه‌ای خواهد رسید که دیگر نمی‌تواند از عبور از آستانه پذیرفته‌شده بین‌المللی برای گرم شدن ۱.۵ درجه سانتی‌گراد (۲.۷ درجه فارنهایت)، اجتناب کند.

این یافته با مطالعات قبلی مطابقت دارد که پیش‌بینی می‌کنند در صورت تغییر نکردن مسیر انتشار، افزایش دمای زمین تا اوایل سال ۲۰۲۹ حداقل به ۱.۵ درجه افزایش گرما می‌رسد. افزایش واقعی ۱.۵ درجه ممکن است سال‌ها بعد اتفاق بیفتد، اما اگر همچنان روند انتشار کربن ادامه یابد، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

دانشمندان می‌گویند اگر دما از مرز ۱.۵ عبور کند، پایان جهان یا بشریت نیست، اما بسیار بد خواهد بود. نتایج تحقیقات قبلی سازمان ملل نشان می‌دهد که تغییرات عظیم در اکوسیستم زمین با احتمال گرمایش بیشتری بین ۱.۵ تا ۲ درجه سانتی‌گراد رخ می‌هد، از جمله از بین رفتن صخره‌های مرجانی سیاره، یخ‌های دریای قطب شمال، گونه‌های گیاهان و جانوران همراه با حوادث شدید آب‌وهوایی بدتر که باعث مرگ مردم می‌شود.

افزایش دما در سال گذشته بیش از یک جهش کوچک بود. سونیا سنویراتنه، یکی از محققان این تحقیق و رئیس پویایی آب‌وهوا در دانشگاه تحقیقات عمومی در زوریخ، سوئیس، ذکر کرد که این امر به‌ویژه در ماه سپتامبر غیرعادی بود. آن سال در محدوده پیش‌بینی شده، اگرچه در لبه بالایی محدوده بود.

سنویراتنه گفت: اگر شتاب اتفاق بیفتد اوضاع حتی بدتر خواهد بود، مانند رسیدن به نقطه اوج بحرانی جهانی، به احتمال زیاد بدترین وضعیت را شاهد خواهیم بود اما آنچه در حال رخ دادن است در حال حاضر بسیار بد و تاکنون تأثیرات عمده‌ای داشته است. ما در میانه یک بحران هستیم.

جاناتان اورپک، رئیس محیط‌زیست دانشگاه میشیگان آمریکا و زیک هاسفادر، دانشمند آب‌وهوای زمین برکلی آمریکا، اذعان کردند که هنوز شتاب را می‌بینند. هاسفادر اشاره کرد که میزان گرمایش به‌طور قابل توجهی بالاتر از ۰.۱۸ درجه سانتی‌گراد (۰.۳۲ فارنهایت) در هر دهه گرمایش است که بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۲۰۱۰ بوده است.

دانشمندان چند توضیح برای جهش عظیم در ماه سپتامبر ارائه کرده بودند که هاسفادر آن را «غافلگیر کننده» نامید. گزارش آنان دلایل کافی گرمایش را از دلایل بالقوه دیگر پیدا نکرد. در این گزارش آمده است که کاهش آلودگی گوگردی ناشی از کشتیرانی که تا حدی خنک‌کننده جو بود، سال گذشته تحت تاثیر ذرات کربنی قرار گرفت که در هوای آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا وجود داشت.

در این گزارش همچنین آمده است که یک آتشفشان زیردریا که مقادیر انبوهی از بخار آب جذب‌کننده گرما را به اتمسفر تزریق می‌کند، ذرات خنک‌کننده را نیز به بیرون پرتاب می‌کند که هر دو نیرو تا حدی یکدیگر را خنثی می‌کنند.

کاترین هیهو، دانشمند آب‌و هوای فناوری تگزاس و دانشمند ارشد سازمان حفاظت از طبیعت، معتقد است آینده در دستان ماست. این ما انسان‌ها هستیم نه جهان مادی که تعیین می‌کنیم جهان با چه سرعتی و چقدر گرم می‌شود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا