اخبارگزارشمحیط زیست

صدور ۷۰ اخطاریه توقف فعالیت برای واحدهای آلاینده اسلامشهر در یک هفته

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر گفت: آموزش‌های زیست محیطی برای عموم مردم صد در صد می‌تواند بر کاهش پسماندسوزی و به‌طور کلی بر کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد.

الهه بیگی  تأکید کرد: ‌اگر واحدهای صنعتی در زمینه پسماندسوزی و تولید آلودگی‌های دیگر و در توقف فعالیت پس از دریافت اخطاریه الزامات زیست‌محیطی را رعایت نکنند طبق «ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی» و یا مواد «۳ و ۱۲ قانون هوای پاک»، سازمان حفاظت محیط زیست با آنها برخورد می‌کند و پرونده‌های آنها را به مراجع قضایی ارسال می‌کند.

وی ضمن بیان اینکه گروه‌بندی و شیفت‌بندی سازمان حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر به‌صورت شبانه‌روزی است و مأموران این سازمان در سطح حوزه استحفاظی در حال گشت‌زنی هستند، گفت: طی هفته گذشته از ۲۷ آذر ماه همزمان با شرایط اضطرار آلودگی هوا حدود ۱۸ مورد پسماندسوزی در سطح این شهرستان اطفا کرده‌ایم که دو مورد از آن با کمک آتش‌نشانی بود اما سایر آتش‌سوزی‌ها به‌ دلیل حجم کم آتش به دست مأموران محیط زیست اطفا شد.

بیگی ادامه داد: طی یک هفته اخیر بیش از ۷۰ مورد اخطاریه توقف تولید برای واحدهای بتن، معادن شن و ماسه و آسفالت صادر شده است و آن‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری مطلوبی داشته‌ و به محض دریافت اخطاریه فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین موارد پسماندسوزی (ضایعات سوزی) در شهرستان اسلامشهر مربوط به ضایعات لاستیک و کابل است، گفت: افراد سودجو برای جداسازی اندک سیم موجود داخل لاستیک و کابل‌هایی که پوشش پلاستیکی دارند آن‌ها را می‌سوزانند تا بتوانند سیم‌ها را که وزن بسیار کمی هم دارند، بفروشند اما این عمل در ایجاد آلودگی هوا مؤثر است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر در ادامه اظهارکرد: بیشتر مواقع پسماندسوزی در شب انجام می‌شود و هنگامی که ما به محل برای خاموش کردن آن مراجعه می‌کنیم، عامل سوزاندن پسماندها حضور ندارد چراکه سوختن ضایعات مدتی طول می‌کشد بنابراین عاملان پسماندسوزی ۲۴ ساعت بعد یا کمتر (بسته به حجم پسماند سوزانده شده) بازمی‌گردند و سیم‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر سعی کرده است تا با این متخلفان برخورد کند،‌گفت: این افراد به دلیل اینکه یک واحد خاص مانند یک شرکت یا کارخانه که محل استقرار مشخص و ثابتی دارد، نیستند نمی‌توانیم با آنان همچون واحدهای تولیدی متخلف که برای آنها اخطاریه صادر و پیگیری می‌کنیم برخورد کنیم.

بیگی با بیان اینکه محیط زیست یک ارگان نظارتی و حاکمیتی است نه یک ارگان اجرایی،اظهارکرد: طبق قانون مسئولیت برخورد با پسماندسوزی با محیط زیست نیست و در سطح شهرها با شهرداری‌ها، در روستاها با دهیاری‌ها و خارج از این‌ها با بخشداری‌ها است و باید در این زمینه همکاری لازم را به عنوان سازمان‌های اجرایی داشته باشند. ما نیز در کنار آن‌ها هستیم و با تمام توان برای کنترل پسماندسوزی‌ها تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه شهرستان اسلامشهر شامل سه  شهر «اسلامشهر»،«چهاردانگه» و «احمد آباد مستوفی» است و در مجاورت دو آزادراه «تهران – قم» و «تهران – ساوه» قرار دارد، گفت:‌ سازمان حفاظت محیط زیست این شهرستان محورها را تقسیم‌بندی کرده است و همکاران این سازمان هر شب در این محورها در حال  گشت‌زنی هستند.  قسمت‌هایی از آزادراه که در حوزه استحفاظی شهرستان اسلامشهر قراردارد نیز رصد می‌شوند.

بیگی ادامه داد: بیشترین موارد پسماندسوزی را در حاشیه آزادراه «تهران – ساوه»، «احمد آباد مستوفی»، محله «نوروز آباد» و رودخانه «سالور»  شاهد بوده‌ایم که افراد سودجو این مناطق را انتخاب‌ می‌کنند برای این عمل و به‌غیر از این محل‌ها سایر پسماندسوزی‌ها بسیار جزئی هستند اما در ایجاد آلودگی هوا نقش دارند.

آینده‌سازان این مملکت باید از حالا با محیط زیست آشنا شوند

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر گفت: آموزش‌های زیست محیطی برای عموم مردم صد در صد می‌تواند بر کاهش پسماندسوزی و به‌طور کلی بر کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد بنابراین ما به‌صورت ماهیانه برنامه‌های آموزشی داریم و بیشتر آن‌ها را در سطح مدارس برگزار می کنیم چون اعتقاد داریم که آینده‌سازان این مملکت باید از ابتدا با محیط زیست خود و آلودگی‌هایی که ممکن است سلامتی‌شان را به خطراندازد، آشنا شوند.

بیگی ادامه داد: در سطح شرکت‌ها و واحدهای صنعتی نیز دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم و بسته به نوع تولید و آلودگی‌های احتمالی آن آموزش‌هایی به کارکنان این شرکت‌ها ارائه می‌کنیم.

وی در ادامه با ذکر یک مثال اظهار کرد: برخی از کسانی که زحمت نظافت خیابان‌های شهر را می‌کشند امکان دارد به‌دلیل فقدان آموزش کافی، هنگام نظافت برگ‌ها و ضایعاتی که از روی زمین جمع آوری می‌کنند را یا دپو کنند یا بسوزانند چون فکر می‌کنند با این کار می‌توانند این نوع پسماندها را از بین ببرند و نمی‌دانند این کار به چه میزان می‌تواند در ایجاد آلودگی هوا مؤثر باشند.

بیگی افزود: برخی کشاورزان نیز در پایان فصل برداشت اراضی کشاورزی و بقایای باقی مانده در آن را به منظور آماده سازی سریع‌تر آن برای کشت مجدد می‌سوزانند.

وی با اشاره به اینکه اداره محیط زیست شهرستان اسلامشهر برنامه‌های آموزشی برای پرسنل پاکبانان پارک‌ها و کشاورزان نیز در نظر گرفته و به همین منظور مکاتباتی با شهرداری و جهاد کشاورزی این شهرستان انجام داده است، گفت: برای برگزاری این دوره‌ها بویژه برای این دو گروه هدف اعلام آمادگی کرده‌ایم تا آنان از مخاطرات ناشی از سوزاندن ضایعات آگاه شوند.

بیگی تأکید کرد: مسلما زمانی‌که پاکبانان( مأموران پارک‌ها) و کشاورزان آموزش ببینند، بینش و نگرش آنان نسبت به مسائل زیست‌محیطی تغییر می‌کند ومتوجه می‌شوند که فعالیت‌هایی نظیر پسماندسوزی چه مخاطراتی را می‌تواند برای خودشان و خانواده‌شان ایجاد کند دیگر آن فعالیت‌ها را انجام نمی‌دهند یا بیشتر در این زمینه مراعات می‌کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر با اشاره به اینکه آموزش از اولویت های این سازمان و طبق «اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» حفاظت از محیط زیست وظیفه عموم تلقی شده‌ است، گفت:‌ همه باید دست در دست هم دهند و تنها سازمان حفاظت محیط زیست را مسئول ندانند تا بتوانیم در حفظ و کنترل محیط زیست موفق باشیم.

وی همچنین تأکید کرد: فرقی ندارد یک بچه دو ساله باشد یا یک سالمند، رده سنی ندارد، جنسیت ندارد و گروه و ارگان خاصی نیز ندارد بلکه برای اینکه در سلامت زندگی کنیم وظیفه تک تک اعضای جامعه‌است تا با کمک به حفظ محیط زیست شرایط مطلوبی را به وجود آوریم.

اولویت اول در ایجاد آلودگی هوا وسایل نقلیه است

رییس محیط زیست شهرستان اسلامشهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با توجه به حاکمیت هوای سرد در نیمه دوم سال و پدیده «وارونگی هوا» با مشکل آلودگی هوا مواجه هستیم اما به نظرم پسماندسوزی سهم کوچکی در ایجاد آلودگی هوا دارد و بیشترین سهم را می‌توان به منابع متحرک مانند وسایل نقلیه بخصوص خودروهای دیزلی  – که از سوخت گازوییل استفاده می‌کنند – نسبت داد.

بیگی در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهیم اولویت‌بندی کنیم، اولویت اول با خودروها بویژه خودروهای دودزا با عمر طولانی، بعد از آن آلودگی ناشی از واحدهای صنعتی و بعد از آن آلودگی ناشی از پسماندسوزی است.

وی در ادامه اظهار کرد: طی یک هفته اخیر که با شرایط اضطرار آلودگی هوا مواجه بوده‌ایم بنابراین پایش واحدهای بتن، آسفالت و معادن شن و ماسه و در کنار آن پسماندسوزی را در اولویت قرار داده‌ایم.

بیگی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به مکاتبه‌ سازمان حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر با پلیس راهور شهرستان گفت: پلیس راهور با ممانعت از تردد خودروهای دودزا در سطح شهر و اعمال جریمه به متخلفان همکاری خوبی داشته است و این خود می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش مؤثری داشته باشد.ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا