محیط‌زیست و فناوری

ارائه خمیر نانویی برای ساخت قطعات الکترونیکی انعطاف‌پذیر

یک گروه تحقیقات بین‌المللی با ترکیب گرافن و چند ماده دیگر موفق به ساخت خمیری شده است که برای ساخت قطعات الکترونیکی انعطاف‌پذیر مناسب است.

 پژوهشگران از ارائه رویکردی خبر دادند که با استفاده از آن می‌توان خمیر گرافنی تولید کرد؛ خمیری که برای استفاده در میکروابرخازن‌ها و صنعت الکترونیک انعطاف‌پذیر مناسب است.

محققان دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا، آزمایشگاه بین‌المللی فناوری‌نانو ایبریان پرتغال (INL)، دانشگاه مینهو و دانشگاه لیسبوا رویکردی پایدار برای تولید خمیر رسانای الکتریکی مبتنی بر گرافن ارائه کردند که مناسب برای ساخت دستگاه‌های انعطاف‌پذیر مانند میکروابر خازن‌ها (mSCs) است.

این روش جدید امکان تولید مواد گرافنی با کیفیت بالا را به شکلی مقیاس‌پذیر، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست امکان‌پذیر می‌کند و راه را برای کاربردهای پیشرفته در ذخیره‌سازی انرژی و الکترونیک انعطاف‌پذیر هموار می‌کند.

این رویکرد مبتنی بر لایه‌برداری از گرافیت در آب بوده که با استفاده از اختلاط با برش بالا و روش‌های اسپری بدون هوا با فشار بالا است که با دقت بهینه‌سازی شده‌ تا سوسپانسیون‌های گرافنی به دست آید. سپس مواد گرافنی با کربن سیاه و یک چسب طبیعی ترکیب می‌شوند تا یک خمیر مرکب سازگار با محیط زیست را تشکیل دهند که می‌تواند برای ساخت میکروابر خازن‌های کاملاً انعطاف‌پذیر و با کارایی بالا استفاده شود.

میکرو ابرخازن‌های به‌دست‌آمده، ظرفیت و چگالی انرژی بسیار بالایی را نشان می‌دهند و از راندمان کولمبی و پایداری استثنایی (تقریباً ۹۹ درصد پس از ۱۰۰۰۰ چرخه کار) و انعطاف‌پذیری مکانیکی بالایی برخوردار هستند. در نتیجه، برای استفاده در دستگاه‌های سبک و همه کاره کاربرد دارند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا