محیط زیستمحیط‌زیست و فناوری

افزایش رشد گیاه با نانو کود جلبکی

محققان یکی از شرکت‌های استارت‌آپی به تولید کود جلبکی با استفاده از نانو دست یافتند که به گفته آنها استفاده از این کود موجب افزایش رشد و عملکرد در گلخانه‌ها و مزارع خواهد شد.

کامبیز کرمی، محقق زیست‌شناسی دریایی و مجری طرح ، تولید کود جلبکی محرک رشد گیاه را از دستاوردهای این شرکت استارت‌آپی نام برد و گفت: محصولی که موفق به تولید آن شدیم، قابلیت دانش‌بنیان شدن را دارد؛ چرا که در کلیه فرآیند تولید از مواد و دستگاه‌های ساخت ایران بهره‌مند شدیم.

وی با بیان اینکه این طرح در مرحله اجرای پایلوت است، اظهار کرد: نتایج فاز پایلوت نشان داد که این کود اثرات مثبتی بر روی رشد گیاهان زینتی، گیاهان مثمر و گیاهان غیر مثمر مانند کاکتوس، اکالیپتوس و نیشکر داشته است.

کرمی با بیان اینکه این کود بر روی گیاهان گلخانه‌ای نیز تست شده است، یادآور شد: انجام این مطالعات را بر روی گیاه گوجه فرنگی در دستور کار داریم که تا کنون نتایج راضی کننده بوده است و نتایج کامل آن در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

مجری طرح با اشاره به اثرات این کود بر روی گیاهان، خاطر نشان کرد: این کود ارگانیک، موجب افزایش رشد گیاه می‌شود، ضمن آنکه در گیاهان صیفی موجب افزایش محصول‌دهی خواهد شد، به گونه‌ای که در محصول گوجه فرنگی ۳۰ درصد محصول بیشتری را در پی خواهد داشت.

وی، ماندگاری بالا را از دیگر مزایای این کود نام برد و اظهار کرد: روشی که برای تولید این کود از جلبک اجرایی شد، جزو صنعت سبز است که آلودگی برای محیط زیست ندارد و کارگاه و یا کارخانه‌هایی که این محصول را تولید می‌کنند، هم پساب و هم پسماند آن‌ها کاملا با محیط زیست سازگاری دارد و از آن‌ها می‌توان به عنوان کود و یا اصلاح کننده خاک استفاده کرد.

کرمی با اشاره به استفاده از فناوری نانو در این محصول، توضیح داد: ما از فناوری نانو برای افزایش پایداری این محصول در شرایط انبار و افزایش دسترس پذیری آن برای گیاه استفاده کردیم. جزو نانویی این کود اثری بر روی رشد گیاه ندارد، ولی بر روی افزایش ماندگاری آن اثرگذار است.

کرمی اضافه کرد: از آنجایی که این کودها گرفته شده از مواد زنده هستند، در شرایط انبار، مدت زمان ماندگاری مشخص در حد یک تا چند ماه را دارند؛ ولی با نانو، زمان انبارداری این کود افزایش یافته است، ضمن آنکه ترکیبات نانو کمک کرده تا ریشه مقدار مواد مغذی بیشتری را جذب کند.

به گفته وی، نمونه‌های مشابه موجود در بازار ایران وارداتی از کشورهای چین، ترکیه، آلمان و اسپانیا است./منبع: ایسنا  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا