آبمحیط زیست

حقابه محیط‌زیستی اولویت دوم مصرف آب کشور/ پیگیر قانونی شدن تجارت کربن هستیم

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص تجارت کربن گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی و بارش‌های امسال، اساسی‌ترین موضوع ما، تامین آب شرب مردم است و در این راستا دولت پذیرفته که حقابه محیط‌زیستی اولویت دوم مصرف آب کشور است.

 علی سلاجقه بعد از ظهر سه‌شنبه، اول اسفند_ در نشست خبری در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران اظهار کرد: امید است برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی ظرفیت‌های مطالبه‌گری و گره‌گشایی را داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پروژه میان کاله افزود: آنچه که بحث قانونی بوده، انجام شده و اراضی باید به اراضی ملی باز گردد که کتباً نیز این اتفاق باید بیفتد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص موضوع تجارت کربن نیز عنوان کرد: تجارت کربن برای ما بحثی اساسی است که اگر در کشور رقم بخورد هم برای کاهش مصرف سوخت مؤثر است و هم ایجاد ارزش افزوده‌ای برای خانواده خواهد بود و پیگیر دنبال کردن مسیر قانونی برای این امر هستیم.

وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و بارش‌های امسال، اساسی‌ترین موضوع ما، تأمین آب شرب مردم است و در این راستا دولت پذیرفته که حقابه محیط‌زیستی اولویت دوم مصرف آب کشور است.

سلاجقه بیان کرد: برای وضعیت گتوند اتفاقات بسیاری خوبی رقم خورد و وضعیت مطلوب است، پیگیر وضعیت چمشیر نیز هستیم و اگر بارش‌ها مطلوب باشد، در آنجا مشکل خاصی نداریم؛ در بحث دره زرشک وزارت نیرو تا به الآن جوابی نداده و اصل کار تأمین آب است که با آن مخالف‌اند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات انجام شده برای تغییر اقلیم خاطرنشان کرد: دولت برای تغییر اقلیم یک ماده قانونی پیشنهاد داد و در برنامه هفتم سازمان محیط زیست مکلف شده موضوع تغییر اقلیم را به‌صورت جدی پیگیری کند و اقدامات خوبی در حال انجام است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به سوالی درباره دریاچه ارومیه اظهار کرد: کفه سفید دریاچه ارومیه، کمربند سبزی حائل کرده که جزو مصرف‌کنندگان اصلی ورودی به دریاچه است که توسط یک نیروگاه توسعه پیدا کرده است و در این راستا در گام دوم دریاچه ارومیه، وزارت نیرو و جهاد مکلف به انجام وظیفه شده و در این راستا گونه‌های آب‌بر حذف و چاه‌های غیرمجاز بسته می‌شوند.

وی تأکید کرد: پیش ازبارش‌های اخیر، تالاب‌های کوچک اقماری دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی داشتند، همچنین تنوع زیستی خوبی حاکم بود اما بارش‌های اخیر تراز دریاچه به ۱۲۷٠ متر و ۱۵ سانتی متر رسید و این موضوع همت مردم را می‌طلبد.

سلاجقه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات انجام شده برای گونه‌های در حال انقراض عنوان کرد: بیشترین برنامه‌ها در این باره در این دولت در حال انجام است؛ برای حیات وحش کشور با توجه به شرایط اقلیمی آب و هوایی در حال تلاش هستیم، همچنین بحث آبشخورها و توزیع مواد تغذیه در حال انجام است.

وی گفت: برای باغ وحش‌ها نیز نظارت کاملی داریم و اتفاق اخیر در باغ وحش مشهد قابل رصد است.

در حاشیه این نشست نیز، از کتاب «عملیات در شرایط طبیعی» رونمایی شد.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا