محیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

نیروگاه حرارتی نیشابور زمینه فروپاشی و مرگ محیط‌زیست

دبیر کارگروه محیط‌زیست نیشابور گفت: نیروگاه حرارتی در شهر نیشابور زمینه فروپاشی و مرگ محیط‌زیست شهر را فراهم کرده است.

حبیب‌الله متحدین افزود: بررسی‌های میدانی در این ۳۰ سال گذشته که از عمر فعالیت این واحد نیروگاه حرارتی در شهر نیشابور شهر ابر برف و باران می‌گذرد تأثیرات و فجایع عظیمی را در بی‌بارشی و پایان حیات زیست‌بوم منطقه بر جای گذاشته است.

وی در این خصوص اظهار کرد: تنزل نیشابور از رتبه اول بارش به پایین‌ترین رتبه در سطح استان، تخلیه حدود ۴۰۰ روستا یا آبادی به دلیل عدم بارش واقعی، بی‌خاصیت شدن بلندترین قله شرق کشور بینالود، خشک شدن تمامی ۲۴ رودخانه بزرگ نیشابور، ایجاد صدها شکاف فعال به دلیل عدم بارش واقعی، جابجایی و عبور دادن سامانه‌های بارشی از آسمان شهر ابر برف و باران به مکان‌های دیگر درون مرزی و برون مرزی و بارش‌های کاریکاتوری و عبور سامانه‌ها از آسمان منطقه از جمله اثراتی است که این نیروگاه حرارتی برجای گذاشته است.

این فعال محیط‌زیست خاطرنشان کرد: احداث نیروگاه حرارتی به شعاع حدود ۵۰ کیلومتر از چهار طرف و سپس فرود و ریزش بارش در شهرهای مجاور و کشورهای همسایه منجر به تجمیع بارش برف باران و ایجاد سیل شده است.

وی گفت: همه این فجایع ناشی از تأثیرات مستقیم این نیروگاه حرارتی در شهر نیشابور است که زمینه فروپاشی و مرگ محیط‌زیست این شهر را فراهم کرده است.

متحدین بیان کرد: این وضعیت خود سندی محرز بر تغییر اکوسیستم‌ها در سطح کشور است که از تأثیرات احداث زنجیری این کانون‌های حرارتی به دلیل زیر پا گذاشتن آمایش سرزمین حاصل شده است، نتیجه این گونه اقدامات باعث شده شهری آب نداشته باشد و شهر دیگری را آب ببرد.

وی اظهار کرد: تجمیع بارش سیل آسای ۳۴۵ میلیمتر باران در ۵ شهریور ۱۴۰۱ پاکستان که منجر به ایجاد دریاچه‌ای به عرض ۱۰۰ کیلومتر شد خود دلیلی واضح بر این نظرات است که نشان داد فشار نیروگاه‌های حرارتی احداثی در این مسیر در جابجایی سامانه‌های بارشی به صورت دومینو وار از آسمان شرق ایران خراسان نقش اساسی داشته است.

دبیر کارگروه محیط‌زیست نیشابور گفت: این جابجایی‌ها باعث می‌شود که سهمیه بارشی اقلیم ما از آسمان ایران خارج و به صورت تجمیع شده و انفجاری در افغانستان و پاکستان تخلیه شود.

وی افزود: وضعیت موجود موجب شده سهمیه اقلیم ما بی‌بارشی، کم بارشی و مرگ محیط‌زیست منطقه از جمله شهر ابر، برف و باران باشد، به عبارتی شهر هزاران قنات نیشابور را به شهر هزاران شکاف تبدیل نموده است.

متحدین تصریح کرد: این شرایط حاصل همان تغییر اکوسیستم‌هاست که زمینه مرگ آب، خاک، هوا و همه موجودات زنده را فراهم ساخته است.

وی با بیان اینکه احداث نیروگاه‌های حرارتی علاوه بر کاهش و حذف بارش‌ها، «خروجی فشار» آنها باعث انتقال بارش‌ها از مناطق موجه به مناطق دیگر نیز می‌شود، گفت: چنانچه سریعاً فشار و دمای نیروگاه حرارتی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، درمان و مانع زدایی نشود باید به سرعت شاهد محو این کهن شهر تاریخی از جغرافیای ایران بود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا