سلامتی و محیط‌زیستمحیط زیستهوا

آلودگی ترافیک ارتباط شبکه مغز را مختل می‌کند

نتایج تحقیق جدید به سرپرستی دانشگاه بریتیش کلمبیا، کانادا نشان داد که آلودگی ترافیک در مدت زمان کوتاهی عملکرد مغز را مختل می‌کند. طبق این تحقیقات، تنها ۲ ساعت قرار گرفتن در معرض اگزوز دیزل باعث کاهش اتصال عملکردی مغز می‌شود.

به نقل از ارث، دکتر کریس کارلستن، محقق ارشد این تحقیق گفت: برای چندین دهه، دانشمندان فکر می‌کردند که مغز ممکن است از اثرات مضر آلودگی هوا محافظت شود. این تحقیق، که اولین تحقیق در نوع خود در جهان است، شواهد جدیدی را ارائه می‌دهد که از ارتباط بین آلودگی هوا و شناخت حمایت می‌کند.

برای بررسی، ۲۵ بزرگسال برای مدت کوتاهی در معرض اگزوز دیزل یا هوای فیلتر شده قرار گرفتند و محققان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) برای اندازه‌گیری فعالیت مغز قبل و پس از هر بار مواجهه استفاده کردند.

شبکه حالت پیش فرض (DMN) مجموعه‌ای از مناطق به‌هم پیوسته در مغز است که طی فرآیندهای داخلی حالت ذهنی مانند بازیابی حافظه فعال می‌شوند. هنگامی که کارشناسان اسکن‌های مغز را تجزیه و تحلیل کردند، متوجه شدند که اتصال عملکردی در شبکه حالت پیش فرض پس از قرار گرفتن در معرض اگزوز دیزل کاهش یافته است.

دکتر جودی گاوریلوک، محقق این تحقیق بیان کرد: می‌دانیم که اتصال عملکردی تغییر یافته در شبکه حالت پیش فرض با کاهش عملکرد شناختی و علائم افسردگی مرتبط است بنابراین مشاهده آلودگی ترافیک که همین شبکه‌ها را قطع می‌کند، نگران‌کننده است. در حالی که برای درک کامل تأثیرات عملکردی این تغییرات به تحقیقات بیشتری نیاز است، ممکن است این تغییرات تفکر یا توانایی افراد برای کار را مختل کند.

محققان دریافتند که تغییرات اتصال مغز تنها موقتی است. دکتر کارلستن گمان می‌کند در جایی که مواجهه مداوم است، اثرات می‌تواند طولانی‌مدت باشد.

وی افزود: مردم باید مراقب هوایی که تنفس می‌کنند باشند و اقدامات لازم را برای به حداقل رساندن مواجهه با آلاینده‌های احتمالی مضر هوا مانند اگزوز خودروها انجام دهند.

دکتر کارلستن می‌گوید: به دلایل بالا مردم ممکن است بخواهند دفعه بعد که در ترافیک با شیشه‌های پایین گیر کرده‌اند، تمام جوانب را در نظر بگیرند.

مهم است که از درست بودن فیلتر هوای ماشین خود اطمینان حاصل کنید و اگر در خیابانی شلوغ پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌کنید، به مکانی که کمتر شلوغ است، تغییر مسیر دهید.

کارلستن خاطرنشان کرد: اکنون آلودگی هوا به‌عنوان بزرگترین تهدید زیست‌محیطی برای سلامت انسان شناخته شده است و ما به‌طور فزاینده‌ای شاهد تاثیرات آن در تمام سیستم‌های اصلی اندام هستیم.

من انتظار دارم که در اثر قرار گرفتن در معرض سایر آلاینده‌های هوا، مانند دود آتش‌سوزی جنگل، اثرات مشابهی را بر مغز ببینیم. با افزایش بروز اختلالات عصبی-شناختی، توجه به این موضوع برای مقامات بهداشت عمومی و سیاست‌گذاران مهم است.

یافته‌های این تحقیق در مجله Environmental Health منتشر شده است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا