محیط زیست

افتتاح ۱۴۰۱ خانه محیط‌زیست در کشور تا پایان سال

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خانه‌های محیط‌زیست بستر اصلی برای مطالبه‌گری، گفت‌وگو و حل مشکلات محیط‌زیستی است.

نورالله مرادی ظهر امروز (۲۹ دی‌ماه) در آیین افتتاح خانه محیط‌زیست در شهرداری زنجان با اشاره به سیاست‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، اظهار کرد: یکی از رویکردهای دولت، مردمی‌سازی مقوله محیط‌زیست است.

وی با بیان اینکه خانه‌های محیط‌زیست با بررسی و شناسایی مشکلات این حوزه، به مطالبه‌گری از دستگاه‌های مسئول و پیشگیری از تخریب‌های احتمالی می‌پردازند، افزود: بایستی در فعالیت‌های محیط‌زیستی مردم رکن اصلی باشند.

مرادی با اشاره به اهمیت همراهی مردم در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش محیط‌زیست، ادامه داد: افتتاح ۴۰ خانه محیط‌زیست به معنی فراهم‌سازی فضایی برای آموزش‌ها و تبیین مولفه‌ و سیاست‌های مردمی‌سازی محیط‌زیست است؛ یعنی ما بستری با هدف مطالبه‌گری و گفت‌وگو ایجاد کرده‌ایم.  

وی با بیان اینکه خانه محیط‌زیست محلی برای کنشگری فعالان زیست‌محیطی و زمینه‌ای برای آموزش، پژوهش و رفع چالش‌های هر منطقه خواهد بود، اضافه کرد: این خانه‌ها فرصت را برای مردم فراهم می‌کنند تا دغدغه‌های محیط‌زیست، سلامت و حفظ محیط‌زیست مبتنی بر معیارها و استانداردهای متعالی هر منطقه، مطرح شود.  

این مسئول با تاکید بر اینکه خانه‌های محیط‌زیست محلی برای هم‌اندیشی و حل مسائل مربوط به محیط‌زیست است، ابراز کرد: این خانه‌ها در سطح کشور با استقبال مواجه شده و در تلاش هستیم دریچه‌ای برای ورود مردم به مسائلی که چالش‌ آنها است ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اهمیت محیطزیست، نقش مردم و مدیران استانی و اصل ۵۰ قانون اساسی در این حوزه، بیان کرد: مردم دغدغه صیانت و حفاظت از محیط‌زیست را دارند از این‌رو تاسیس این خانه‌ها را باید به فال نیک گرفت چرا که باید گفت‌وگو و حرف‌های یکدیگر را تحلیل و آنالیز کنیم و از دل آنها به راهکارهایی برای حل معضلات و مشکلات محیط‌زیست برسیم.

مرادی با بیان اینکه یافتن مخاطب جدید یکی از اقدامات محیط‌زیست است، افزود: هر شهروندی باید تولیدکننده مباحث رسانه‌ای و مفید زیستی باشد از این‌رو باید با استفاده از ظرفیت‌های مردمی از بحث آموزش‌ به‌خصوص آموزش‌های رسانه‌ای بهره برد.  

وی  خانه‌های محیط‌زیست را محل شناسایی، بررسی و مطالبه‌گری مسائل محیطزیست استان زنجان خواند و تشریح کرد: خانه‌های محیط‌زیست همه مطالبه‌گری را که لازم است در حوزه محیط‌زیست از دستگاه‌های مسئول، با شناخت دقیق از مسائل این حوزه داشته باشند.  

این  مسئول با اشاره به اهمیت رسانه‌ها و خبرنگاران در تحقق اهداف محیط.زیستی، کمک به فرهنگ و مردمی‌سازی این مقوله، این ظرفیت‌ را برای اهداف متعالی مشور محیط‌زیست حائز اهمیت دانست و ادامه داد: عنصر اصلی در مسائل زیست‌محیطی مردم هستند. مردم و رسانه‌ با کمک یکدیگر به رفع معظلات و چالش‌های زیست‌محیطی می‌پردازند.  

وی با بیان عدم محدودیت تعداد در ایجاد خانه‌های محیط‌زیست، عنوان کرد: موضوع خانه محیط‌زیست ایده‌ای است که می‌تواند از اجرایی شدن بسیاری از تصمیمات زیان‌بخش در حوزه محیط‌زیست، جلوگیری کند و با اعلام پیشنهادهای مفید، وضعیت زیست‌محیطی در محله، منطقه، شهر و یک استان بهبود پیدا کند.

مرادی با بیان اینکه تا پایان سال، ۱۴۰۱ خانه محیط‌ زیست در سطح کشور افتتاح خواهیم کرد، یادآور شد: تا به امروز با احتساب این ۴۰ خانه در زنجان، ۱۲۶ خانه محیط‌زیست در کشور افتتاح شده است که در این فرصت باقی مانده سایر خانه‌ها را تاسیس خواهیم کرد.  

وی افزود: در حوزه آموزش محیط‌زیست بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم؛ مخاطبان آموزش‌های ما مردم هستند، پس باید با زبان مردم صبحت کرد. در راستای سیاست مردمی‌سازی محیط‌زیست نیاز به نیروهای جوان و افراد با تجربه در کنار هم هستیم.  

مرادی با بیان اینکه کار فرهنگی نامحسوس و مشمول زمان است، ادامه داد: ۳۷۰۰ محیط‌بان در کشور فعال هستند که تنها ۱۱ درصد محافظت شده است؛ بر این اساس برای این حجم از محدوده و گسترده عظیم تنها اتکا به کمک مردم می‌تواند یاری‌رسان باشد. 

وی با بیان اینکه بر فعالیت این خانه‌ها نظارت خواهند شد،  ادامه داد: این امر راهبرد مشخص سازمان محیط‌زیست است، در حالی‌که امکانات و شرایط لازم را برای انجام کارهای نمایشی دارد ولی از این‌گونه اقدامات اجتناب می‌کند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا