محیط زیستهوا

تبعات آلودگی هوا سالها بعد خود را نشان می‌دهد

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پیامدهایی که آلودگی هوا بر محیط طبیعی و گونه‌های گیاهی و جانوری دارد، گفت: تبعات این آلودگی سال‌ها بعد خود را نشان خواهد داد.

فرشاد فتاحی ، از آلودگی هوایی که طی چند وقت اخیر بسیاری از شهرهای کشور با آن مواجهند یاد کرد و افزود: این آلودگی ترکیبات متعددی از جمله اکسیدهای گوگرد(ساکس)، اکسیدهای نیتروژن(ناکس) و… را شامل می‌شود که پیامدهای خطرناکی به همراه دارد.

وی از اثرات خورندگی این ترکیبات خصوصا اکسیدگوگرد در شرایطی که با باران همراه شود یاد کرد که می‌تواند باعث بروز باران اسیدی شود و اضافه کرد: اگرچه غلظت این باران اسیدی چندان زیاد نیست، اما پیامدهای فراوانی برای گونه‌های گیاهی و جانوری دارد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه این آلودگی سطح برگ را در گونه‌های گیاهی تحت تاثیر قرار داده و فعالیت طبیعی آن که دریافت دی‌اکسیدکربن و تولید اکسیژن است را دچار صدمه می‌کند، خاطرنشان کرد: وقتی گیاهان به عنوان اولین حلقه زنجیره غذایی آسیب ببینند، به تدریج سایر حلقه‌های زنجیره شامل گونه‌های جانوری گیاهخوار و پس از آن گونه‌های گوشتخوار کوچک، متوسط و بزرگ نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

فتاحی از تفاوت حساسیتی که بین گونه‌های جانوری نسبت به آلودگی و اسیدیته آب و خاک وجود دارد یاد کرد و گفت: حساس‌ترین گروه نسبت به اسیدیته آب، آبزیان و دوزیستان هستند و بیشتر آسیب متوجه آنها خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در درجه بعدی پرندگان آبزی و کنار آبزی بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و هرچه رو به جلو برویم میزان حساسیت کمتر می‌شود، بگونه‌ای که کمترین میزان حسیاست را در پستانداران بزرگ جثه داریم.

به گفته معاون محیط زیست استان کرمانشاه، در برخی موارد که انسان‌ها از پرندگان تغذیه می‌کنند، تبعات آلودگی هوا به بدن انسان نیز منتقل خواهد شد.

فتاحی یکی دیگر از پیامدهای آلودگی هوا و به تبع آن باران اسیدی را تغییر PH خاک اعلام کرد که هم خاک زراعی و هم خاک طبیعی را تحت تاثیر قرار داده و از کیفیت آن می‌کاهد. از سوی دیگر باران اسیدی حتی در برخی موارد باعث خوردگی ابنیه و آسیب به بناهای تاریخی و باستانی خواهد شد.

فتاحی درباره اینکه آلودگی هوا به خصوص در کرمانشاه چه پیامدهایی دارد نیز عنوان کرد: چون بیشتر انتشار و تجمع آلاینده در محدوده جاده بیستون به دلیل تمرکز صنایع است، منطقه حفاظت شده بیستون و گونه‌های گیاهی و جانوری این منطقه بیشترین آسیب را خواهند دید. به علاوه ممکن است به آثار باستانی بیستون و طاق‌بستان نیز آسیب وارد شود.

معاون محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه تبعات این آلودگی هوا ممکن است یک تا دو دهه بعد خود را نشان دهد، گفت: اما برای جبران این آسیب‌ها چند قرن زمان نیاز داریم.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه گاز  حاصل از سوخت‌های فسیلی خصوصا مازوت را یکی از دلایل اصلی آلوده شدن هوا برشمرد که حاوی مقادیر قابل توجهی از اکسیدهای گوگرد است.

وی با بیان اینکه بخش اعظم این آلودگی از نیروگاه‌های حرارتی که با گاز و مازوت فعالیت دارند تولید می‌شود، افزود: برای برون رفت از این وضعیت باید به سمت احداث نیروگاه‌های پیشرفته بر پایه استفاده از انرژی اتمی و یا حتی انرژی‌های نو مانند باد و نور خورشید برویم. زیرا خوشبختانه در کشور ما ساعات آفتابی هم بالا بوده و امکان استفاده از انرژی خورشیدی فراهم است./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا