محیط زیست

اعتباراتی برای توسعه جنگل در میانه بیابان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در سال جاری صرفا برای پروژه تولید نهال از محل اعتبارات استانی چهار هزار میلیون ریال و برای مراقبت و نگهداری جنگلکاری‌های سنواتی از محل اعتبارات ملی و استانی، ۶۱۹۳ میلیون ریال پیش بینی شده است.

علیرضا نصرآبادی اظهار کرد: جنگل‌های خراسان جنوبی در قسمت‌های کوهستانی و مرتفع به دلیل وجود ارتفاعات، جنس خاک، تغییرات میزان بارندگی، تبخیر و سایر موارد، میکروکلیماهای خاصی از گونه‌های با ارزش جنگلی ناحیه رویشی ایران را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: جنگل‌های استان جزء منطقه اکولوژیکی ایران تورانی بوده که مساحت آن ۶۲۷ هزار و ۷۲۲ هکتار، حدود ۴.۴ درصد جنگل‌های کشور، ۵.۱۳ درصد جنگل‌های ناحیه رویشی ایران تورانی و ۳.۴ درصد مساحت عرصه‌های منابع طبیعی استان خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است.

نصرآبادی از پرتراکم ترین جنگل‌های استان گفت و اظهار کرد: ۳۱۱۳ هکتار را جنگل‌های نیمه انبوه(پوشش ۲۵ تا ۵۰ درصد) و ۶۲۴ هزار و ۶۰۹ هکتار را جنگل‌های تنک( ۵ تا ۲۵ درصد) به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: جنگل‌های این استان اغلب از گونه‌های با ارزش بنه، بادامک( بادامشک) و در بعضی از مناطق ارغوان، سنو(زبان گنجشک کوهی)، انجیر وحشی، ارژن، دیودال، و تنگرس و کهور هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات حفاظتی برای افزایش سطح جنگل‌ها،  افزود: تهیه نقشه و تعیین محدوده سامان‌های عرفی، تهیه طرح‌های جنگلداری چندمنظوره، غنی سازی و توسعه جنگ، جنگلکاری اقتصادی، زراعت چوب، احداث، توسعه و نگهداری ذخیره‌گاه‌های جنگلی، کشت وتوسعه گیاهان مولد محصولات غیر چوبی و تولید نهال و تجهیز نهالستان‌های جنگلی از جمله برنامه‌هاست.

وی ادامه داد: نگهداری مناطق احیاء شده و قرق، پیشگیری و کنترل بیماری‌های جنگلی، تغییر الگوی مصرف سوخت، طراحی و اجرای کمربند حفاظتی، گشت و مراقبت و کنترل دام و جنگلکاری مشارکتی با همکاری مردم و دستگاه‌های دولیتی و خصوصی در قالب پویش ملی ایرانی سرسبز از دیگر برنامه‌هاست./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا