محیط زیست

فعالیت‌های اقتصادی آلوده‌کننده محیط‌زیست ممنوع است

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان گفت:  فعالیت‌های اقتصادی و غیره که سبب آلوده شدن محیط زیست می‌شود ممنوع است.

عباس‌علی زمانی در چهارمین نشست قوانین و مقررات ملی مدیریت سبز که به همت کانون محیط‌زیست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی زنجان و با همکاری اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان برگزار شد، اظهار کرد: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط‌زیست یک اصل عمومی و همگانی است، پس از این‌رو فعالیت‌های اقتصادی و غیره که سبب آلوده شدن محیط‌زیست می‌شود، ممنوع است.

وی با اشاره به استاندارد ملی ۱۶۰۰۰ در رابطه با مدیریت سبز، افزود: این استاندارد بیان می‌کند که هر سازمان و ارگانی که شامل موتورخانه مرکزی می‌شود، باید هر ساله تحت معاینه فنی قرار بگیرد تا نکاتی از جمله میزان مصرف انرژی، کاهش انتشار آلاینده‌ها، مطابقت با ارزیابی HSD بازبینی شود و گواهینامه‌ای هماهنگ با ارزیابی جدید صادر شود.

زمانی، ضمن شرح شاخص‌های کلی استاندارد مدیریت سبز تصریح کرد: این استانداردها ۶ شاخص دارد که عبارتند از مصرف انرژی، مصرف آب، مدیریت پسماند، مصرف سوخت و وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و تجهیزات، آموزش و فرهنگ‌سازی.

این مسئول در ادامه مراحل پیاده‌سازی نظام مدیریت سبز در دستگاه‌های اجرایی را نام برد و گفت: در دستگاه‌های اجرایی این استاندارد شامل ۸ مرحله آموزش مدیریت سبز، ایجاد ساختار و سیستم، انجام خود مفیدی، نتایج تحلیل یا خود ممیزی، شناسایی فرصت‌های بهبود، اولویت‌بندی بر اساس مرجع SWOT، اجرای بحث‌های مربوط و نظارت و پایش می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با یادآوری مفهوم مدیریت سبز خاطرنشان کرد: همچنان بر این معنا تاکید داریم که مدیریت سبز مجموعه‌ای از مطالعات و اقدامات جامع هدفمند و مستمری است که در سطوح مختلف، دستگاه‎‌های اجرایی برای استفاده بهینه از منابع و کاهش اثرات سوء بر منابع زیستی اعمال می‌شود./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا