محیط زیست در صنعت و معدن

آغاز فرآیند ذخیره سازی مازوت برای کارخانه‌های سیمان

شیخان گفت: موافقت شده که برای ۱۵ روز فعالیت کارخانه‌ها ذخیره مازوت داشته باشیم، اما کارخانه‌های ما امکان ذخیره تا ۳۵ روز را هم دارند.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان، درباره وضعیت تامین سوخت کارخانه‌های سیمانی درفصل سرما گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در راستای عرضه سیمان در بورس می‌توانیم ادعا کنیم مشکلات بازار سیمان رفع شده است. از زمانی که عرضه سیمان در بورس کالا انجام می‌شود، حذف دلالی و شفاش شدن قیمت‌ها در حال محقق شدن است.

شیخان ادامه داد: امروز می‌توانیم اعلام کنیم که قیمت دستوری نداریم و اهداف کشور در این حوزه تقریبا محقق شده است. سیمان مانند سایر کالا‌ها در بورس عرضه شده و قیمت آن با رقابت در این بازار مشخص می‌شود. از طرفی ساز و کار گواهی سپرده هم راه اندازی شده است و همین موضوع امکان خرید سیمان برای خریداران خرد را فراهم می‌کند و میزان دلالی در این بازار کم‌تر هم خواهد شد.

دبیر انجمن سیمان با تاکید بر این که امکان خرید خرد سیمان از ۱۰ تا ۱۰۰ تن فراهم شده است، ادامه داد: این ثبات در صورتی ادامه خواهد داشت که سوخت و برق پایدار داشته باشیم التهابی در بازار سیمان نخواهیم داشت، اما قطع برق یا کار مانند چند ماه قبل افزایش قیمت سیمان و ایجاد نوسان در بازار آزاد سیمان را شاهد خواهیم بود.

دبیر انجمن سیمان تصریح کرد: کمبود گاز اگر اتفاق بیفتد، با توجه به برنامه ریزی دولت برای قطع نشدن گاز خانگی، احتمالا اعمال فشار به واحد‌های تولیدی زیاد است. خوشبختانه صنعت سیمان دوگانه سوز است و اغلب کارخانه‌ها می‌توانند با مازوت هم تولید داشته باشند، اما تامین مازوت شرایط سخت تری دارد.

او با تاکید بر اهمیت تامین سوخت مورد نیاز کارخانه‌های تولید سیمان برای جلوگیری از ایجاد اختلال در بازار، گفت: هم اکنون موافقت شده که برای ۱۵ روز فعالیت کارخانه‌ها ذخیره مازوت داشته باشیم. کارخانه‌های ما امکان ذخیره مازوت تا ۳۵ روز را هم دارند، اما وزارت نفت با ۱۵ روز موافقت کرده است که بتوانند ذخیره سازی کنند.

شیخان درباره شرایط تامین مازوت و قیمت تمام شده‌ آن برای واحدهای تولید سیمان، گفت: قیمت مازوت با نرخ علی‌الحساب ۳۰۰ تومان محاسبه خواهد شد؛ حمل هم به عهده شرکت سیمانی است که هر لیتر بالای ۱۰۰ تومان خواهد بود. هر سال همین اوضاع بوده، اما امسال با ایجاد ذخایر مطمئن سعی می‌کنند تا فشاری به ناوگان حمل مازوت وارد نشود. مشکلاتی که وجود داشت در حال رفع است تا فرآیند ذخیره سازی در کارخانه‌ها تکمیل شود./باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا