شهرو محیط‌زیستمحیط زیست

شهری که هرروز هوشمندتر می‌شود

گوتنبرگ در سطح جهانی به‌عنوان شهر هوشمند برتر شناخته شده است و در حال حاضر اکوسیستم شهر هوشمند محلی آن گرد هم آمده است تا گوتنبرگ را به یک شهر مشارکتی پیشرو در جهان برای آینده‌ای پایدار تبدیل کند.

گوتنبرگ سوئد به‌واسطه تلاش‌های بسیار، طی سال‌های اخیر عناوین بسیاری را دریافت کرده است که از جمله آن‌ها عنوان پایتخت گردشگری هوشمند اروپا ۲۰۲۰ و پایدارترین مقصد جهانی بر اساس شاخص پایداری ۲۰۱۹، دومین شهر بزرگ اروپایی برای سرمایه انسانی و سبک زندگی در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ و دومین شهر هوشمند جهان در سال ۲۰۱۹ است. بنابراین می‌توان ادعا کرد گوتنبرگ شهری هوشمند است که به نحوی توقف‌ناپذیر هر روز هوشمندتر می‌شود.

فضای زیادی برای هوشمندتر شدن گوتنبرگ وجود دارد که حتی موجب می‌شود انتقادات مرتبط با مسائل مسکن، تردد و شمولیت اجتماعی مترادف با رشد سریع شهری در آن بی‌معنا شود. این شهر دارای اعتبارنامه‌های شهر هوشمند و پایه‌هایی است که برای سال‌های آینده برتری جهانی را در فضای شهر هوشمند به ارمغان می‌آورد.

گوتنبرگ علاوه بر اینکه کانونی برای نوآوری و توسعه پایدار و یکی از سریع‌ترین مناطق در حال رشد اروپا است، از نظر سرانه ثبت اختراع نیز در میان ۱۵ شهر برتر جهان قرار دارد، چراکه شهرهای پیشرو در قرن بیست‌ویکم بر پایه نوآوری ساخته شده‌اند. به همین دلیل است که گوتنبرگ یک مرکز رو به رشد برای علوم زیستی، فناوری ارتباطات و اطلاعات، راه‌حل‌های حمل‌ونقل سبز و موارد دیگر است، این شهر قابلیت تبدیل شدن به یک شهر مشارکتی پیشرو در جهان برای آینده‌ای پایدار را دارد.

شهری که هرروز هوشمندتر می‌شود

پارامترهای شهر هوشمند

هیچ تعریف توافق‌شده‌ای برای شهر هوشمند پیشرو وجود ندارد، اما پارامترها عبارت است از:

انرژی هوشمند: سیستم‌های انرژی مقرون‌به‌صرفه و پایدار که در آن تولید، زیرساخت و مصرف انرژی از طریق خدمات یا فناوری‌های انرژی هماهنگ و یکپارچه می‌شوند.

تردد هوشمند: روش‌های حمل‌ونقلی که جایگزین‌هایی برای استفاده از وسایل‌نقلیه شخصی سنتی با سوخت گاز هستند شامل روش‌هایی هم‌چون به‌اشتراک‌گذاری خودرو، اسکوترهای الکترونیکی، حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی می‌شود. تردد در حال حاضر بزرگ‌ترین محرک توسعه شهرهای هوشمند و یک چالش آشکار و قابل مشاهده برای محیط‌های شهری شلوغ است. ساختار گوتنبرگ موجب می‌شود که در خدمات نوآورانه حمل‌ونقل پیشرو باشد.

ساختمان‌های هوشمند: ساختمان‌های مقرون‌به‌صرفه و مولد بهینه‌شده از طریق سازه‌ها، سیستم‌ها، خدمات و مدیریت به‌طور معمول شامل فرایندهای خودکار برای کنترل عملیات ساختمان همچون تهویه مطبوع، گرمایش، روشنایی، دسترسی و امنیت است.

مراقبت‌های بهداشتی هوشمند: خدمات و محصولاتی که منجر به تشخیص بهتر، درمان بهینه بیماران، دستگاه‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی و ارائه خدمات برتر به همه ذی‌نفعان درگیر مراقبت‌های بهداشتی می‌شود، در این بخش جای دارد.

حکمرانی هوشمند: این بخش شامل استفاده از فناوری برای تسهیل و حمایت از برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری دولتی از طریق بهبود فرآیندهای دموکراتیک و پیشرفت‌های دگرگون‌کننده در ارائه خدمات عمومی است.

زیرساخت هوشمند: استفاده از فناوری‌های حسگر تعبیه‌شده در زیرساخت‌ها و تجهیزات مرتبط برای امکان اکتساب، تحلیل و بهینه‌سازی داده‌ها در زمان واقعی از زیرساخت هوشمند مورد استفاده در شهرها به‌شمار می‌رود.

شهری که هرروز هوشمندتر می‌شود

چه چیزی گوتنبرگ را به شهر هوشمند پیشرو در جهان تبدیل می‌کند؟

تفکر سیستم‌های گرمایش منطقه‌ای: گوتنبرگ ۶۰ درصد از گرمایش منطقه‌ای خود را بر پایه گرمای زباله / بازیافت استوار کرده است. ۹۰ درصد از کل ساختمان‌های آن نیز با استفاده از گرمایش منطقه‌ای گرم می‌شوند، در حالی که این رقم برای اتحادیه اروپا ۱۲ درصد است.

شهر هوشمند IRIS:IRIS پروژه پیشرویی است که از سه شهر اروپایی اوترخت، نیس و گوتنبرگ تشکیل شده است و تمرکز آن بر مناطق انرژی مثبت، مدیریت هوشمند انرژی، تردد الکترونیکی هوشمند، یک پلت‌فرم نوآوری برای شهرهای دیجیتال، مشارکت ساکنان و ایجاد مشارکت‌های گسترده قرار دارد.

نقشه هوشمند: نقشه هوشمند گوتنبرگ شامل تمام مکان‌هایی می‌شود که می‌توان در آن اجاره یا مبادله کرد، به اشتراک گذاشت یا فروخت و مشارکت شهروندان را تشویق می‌کند.

داده‌های باز: داده‌های باز به توسعه شهرهای هوشمند با اتصال افرادی سرعت می‌بخشد که بیشترین توانایی را در ایجاد راه‌حل‌های شهر هوشمند با داده‌های مورد نیاز برای تولید و پشتیبانی از آن‌ها دارند.

دوقلوی دیجیتال: یک مدل شهری سه‌بعدی است که می‌تواند توسط توسعه‌دهندگان، معماران و برنامه‌ریزان برای میزبانی از مشاوره‌های عمومی، پیش‌بینی تأثیر توسعه آینده و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر استفاده شود.

شهری که هرروز هوشمندتر می‌شود

هوشمندتر شدن با یک اکوسیستم هوشمندتر

در شهرهای هوشمند، همه‌چیز به هم متصل است و در یک اکوسیستم قرار می‌گیرد. اکوسیستم‌ها نیاز به همکاری دارند و در گوتنبرگ برخلاف بسیاری از مکان‌های دیگر روحیه همکاری وجود دارد. پنج حوزه تمرکز زیر به‌عنوان چالش‌هایی پدیدار شده است که شهروندان، آژانس‌ها، کارآفرینان، دانشگاهیان، دولت محلی، ارائه‌دهندگان فناوری ساختمان و سرمایه‌گذاران می‌توانند پیرامون آن گرد هم بیایند:

  • نوآوری زیرساخت‌های شهری برای حمل‌ونقل و مدیریت زباله برای مقابله با جمعیت رو به رشد
  • رسیدگی به تأثیرات شمولیت اجتماعی ناشی از موجودی نامناسب مسکن مرکزی
  • توجه به جنبه اخلاقی شهرهای هوشمند و تأثیر آن بر حریم خصوصی
  • ایجاد یک شهر مشارکت‌پذیر با تمرکز بر درک انگیزه‌ها و نیازهای شهروندان برای تعامل با خدمات هوشمند
  • ایجاد فضاهای ملاقات و رهبری غیرمتمرکز برای هدایت ابتکارات چند ذی‌نفعی رو به جلو

مشاغل بین‌المللی تشکیل‌دهنده آینده گوتنبرگ

در ادامه با پنج کسب‌وکار بین‌المللی آشنا می‌شویم که در طول سال گذشته به‌صورت مستقیم گوتنبرگ آینده را شکل داده‌اند.

اشتراک خودرو بدون آلایندگی

گوتنبرگ به‌واسطه طرح تردد سبز خود اکنون بیش از ۱۰۰ خودروی بدون آلایندگی در خیابان‌های شهر دارد که از طریق یک برنامه تلفن همراه قابل رزرو است. این خودروها با برق حاصل از منابع تجدیدپذیر کار می‌کنند و از پلاستیک و مواد قابل بازیافت ساخته شده‌اند.

شهری که هرروز هوشمندتر می‌شود

تقویت امنیت دیجیتال

شرکت فناوری جهانی HCL Technologies نخستین مرکز فیوژن امنیت سایبری اروپایی خود را در گوتنبرگ افتتاح کرد که یک مرکز پیشرفته با شناسایی سریع و جلوگیری از تهدیدات سایبری است و از دارایی‌های دیجیتال سازمان‌ها محافظت می‌کند.

کاهش ازدحام در سالن‌های جراحی

دستگاهی نوآورانه در سالن‌های جراحی این شهر مورد استفاده قرار دارد که ضرورت مدیریت محل جراحی توسط پرستاران را برطرف و به کاهش خطرات عفونت کمک می‌کند که این امر در دوره شیوع کووید -۱۹ اولویت بزرگی محسوب می‌شد.

ترویج فعالیت‌های بین‌المللی

راه‌حل‌های TCP یا پروتکل کنترل انتقال مورد استفاده در این شهر، به شرکت‌های بدون دفتر محلی کمک می‌کند تا هنگام آوردن کارمندان خود به سوئد، تعهدات قانونی خود را انجام دهند و انجام فعالیت‌های بین‌المللی را آسان‌تر می‌کند.

اشتراک دوچرخه هوشمند

پیشگام آلمانی اشتراک دوچرخه Nextbike اکنون ۱۷۵۰ دوچرخه را در شبکه‌ای از ۱۳۵ ایستگاه گوتنبرگ و مولندال ارائه داده است. کاربران می‌توانند از طریق یک برنامه تلفن همراه دوچرخه رزرو کنند که راهی سبز، مقرون‌به‌صرفه و فعال برای تردد محسوب می‌شود و به بهبود زندگی شهری کمک می‌کند.

شهری که هرروز هوشمندتر می‌شود

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا