خاک و فرسایشمحیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

خسارت «مالچ نفتی» ‌به‌ خاک خوزستان در حال برآورد است

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه بعد از پیگیری‌های محیط زیست، اثر مخرب مالچ نفتی مشخص و ثابت شد و در نتیجه همه به اجماع رسیدند که این مالچ نفتی هرگز نباید در خوزستان استفاده شود، گفت: اثرات مخرب این مالچ را با عدد و از سوی آزمایشگاه‌های معتمد اثبات کردیم و به اجماع رسیدیم که باید از مالچ زیستی و سازگار استفاده شود.

فرهاد قلی‌نژاد در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: شاید اهمیت حفظ محیط زیست و اثر تخریب شدن آن برای بسیاری روشن نشده باشد بنابراین نیازمند اقدامات آموزشی موثرتر و اصولی‌تر در جامعه هستیم.

وی افزود: قبلا گفته می‌شد آموزش‌ها باید از کودکان آغاز شود اما اکنون می‌بینیم نیاز است آموزش‌ها در سطح مدیران هم ارائه شوند، زیرا تبعات پروژه‌های بزرگ صنعتی را می‌بینیم که در خوزستان کم نیستند.

قلی‌نژاد بیان کرد: تجربه‌های تلخی مانند سد گتوند و تاثیر آن در شوری رودخانه کارون و جانمایی صنایع که در مواردی به درستی انجام نشده است برخی از این تبعات هستند. باید سند آمایش سرزمین خوزستان را محترم بشماریم و آن را مطالبه کنیم زیرا اگر بر اساس این سند حرکت نکنیم قطعا جانمایی صنایع با مشکل مواجه می‌شود و توسعه صنعتی منجر به آلودگی‌های محیط زیستی می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بر اساس داده‌ها، خوزستان درگیرترین استان در حوزه گرد و غبار است و آغاز این پدیده از خوزستان بود و دیدیم چه روزهای طوفانی و بسیار ناسالمی داشتیم که حتی منجر به قطع برق و سایر مسایل شد بنابراین مقابله با این پدیده هم از خوزستان آغاز شد.

وی بیان کرد: خوزستان به عنوان استان تأثیرپذیر از گرد و غبار در حال پیگیری این مساله است اما نباید از کانون‌های خوزستان و حتی کانون‌های خارج از مرزهای کشور غافل شویم.  خوزستان متاثرترین استان از گرد و غبار و دارای کانون‌های گرد و غبار است و حتی استان‌های دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین باید در اقدامات مقابله‌ای و بحث‌های ملی در این خصوص، پیشرو باشد.

قلی‌نژاد گفت: با این وجود سال‌ها طرح ملی مقابله با گرد و غبار خوزستان به دلیل اختلاف نظر بین دستگاه‌ها و پیگیری نشدن آن، اجرا نشده بود که با پیگیری‌های انجام‌شده بعد از سال‌ها کشمکش امسال این طرح در شورای برنامه‌ریزی خوزستان مصوب شد.

وی افزود: تصویب این طرح آغاز حرکتی برای اجرای پروژه‌های مهار کانون‌های گرد و غبار در خوزستان خواهد بود و باید همه تلاش کنیم این پروژه‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی، اجرا و بر آن نظارت شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص مالچ‌پاشی نفتی در خوزستان تصریح کرد: در این طرح اشاره شده است که مجاز به استفاده از مالچ‌های مخرب که تاییدیه محیط زیست را ندارند، نیستیم. ما مالچ را رد نکردیم بلکه مالچ‌های محیط زیستی و سازگار با محیط زیست را تجویز کردیم و تاکنون چند نوع مالچ زیستی که حاصل و دست‌رنج شرکت‌های دانش بنیان بوده است، مجوزهای محیط زیست را دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: مالچی که سال گذشته و اوایل امسال در خوزستان استفاده شد، مالچ بر پایه نفتی و مخرب بود و در پی دستور قضایی، نمونه‌های آن به آزمایشگاه‌های معتمد به تهران ارسال شد و نتیجه نشان از آلودگی بود و به همین دلیل مخالفت خود با مالچ‌پاشی را اعلام کردیم و ممانعت فیزیکی در منطقه داشتیم و کار به دستگاه قضایی کشید و هنوز پرونده مفتوح است.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: متاسفانه در این مورد دستور توقف موقتی صادر شد و کار غیرقانونی ادامه داده شده و دوباره هم بعد از دستور ادامه یافت. مساحت خیلی بیشتر از این بود و در حال بررسی اثر آن و برآورد خسارت‌های وارده شده به خاک هستیم.

وی افزود: طبق اعلام اداره‌کل منابع طبیعی، امسال آخرین بار است که از این مالچ استفاده می‌کنند. بعد از پیگیری‌های محیط زیست، اثر مخرب مالچ مشخص و ثابت شد و در نتیجه همه به اجماع رسیدند که این مالچ نفتی هرگز نباید در خوزستان استفاده شود.

وی عنوان کرد: اثرات مخرب این مالچ را با عدد و از سوی آزمایشگاه‌های معتمد اثبات کردیم و به اجماع رسیدیم که باید از مالچ زیستی و سازگار استفاده شود. در این خصوص طرح به صورت پایلوت با همکاری اداره منابع طبیعی در حال انجام است و در صورت تایید، آن را به کانون‌های بیابانی بسط خواهیم داد. البته برای مهار کانون‌های گرد و غبار، مالچ تنها یکی از روش‌ها است و روش‌های دیگر با هزینه‌های کمتر و کارآیی بیشتر هم وجود دارند که در طرح جامع مقابله با گرد و غبار خوزستان دیده شده است و در حال رایزنی برای تامین مالی برای اجرای فاز اول آن هستیم.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا