تهیه بانک اطلاعاتی منابع ثابت در آلودگی هوا
معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: منابع ساکن یکی از مولفههای آلودگی در کلانشهرها بویژه تهران است بنابراین بانک اطلاعات منابع ثابت را تهیه کردیم.
مسعود تجریشی افزود: مطالعاتی در سال ۹۲ انجام شد که در سال های ۹۷ و ۹۸ نیز ادامه یافت، نتایج آن به نکته جالب و حایز اهمیتی اشاره دارد و اینکه سهم آلودگی منابع ثابت در حال افزایش است یعنی از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد رسیده و آن هم نشاندهنده این است که حتما باید روی منابع ثابت متمرکز شویم.
وی اظهار داشت: آلودگی در کلانشهرها به ویژه تهران به معضلی تبدیل شده که منابع مختلفی دارد از جمله آنها منابع ساکن مانند سیستم های گرمایش و سرمایش منازل و صنایع است که سهم زیادی در آلودگی دارند از این رو سازمان حفاظت محیط زیست در صدد ساماندهی آنها برآمده است.
تجریشی ادامه داد: بر این اساس بانک اطلاعاتی منابع ثابت را تهیه و تکمیل کردیم و در حال وارد کردن اطلاعاتی همچون نوع صنایع، مکان قرارگیری آنها و نحوه آلودگی آنها به عنوان اطلاعات پایه در این بانک هستیم، بنابراین با توجه به اهمیت موضوع باید حتما بر روی منابع ثابت برنامه داشته باشیم که امسال در راستای قانون هوای پاک بر روی افزایش سهم منابع ثابت مانند موتورخانه ها و کارخانه ها متمرکز شده ایم.
وی از سوخت به عنوان یکی دیگر از مولفه های آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: از این رو سازمان حفاظت محیط زیست نظارت خود را بر سوخت افزایش داده است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تابستان سال ۹۸ تعداد روزهایی که به علت بالا بودن ناکس و ازن شرایط هوا ناپاک بود به مراتب از ذرات گرد و غبار ریزی که در زمستان به علت انباشت ذرات معلق ناشی از سوخت و احتراق ناقص خودروها، بیشتر بوده است بنابراین اگر تابستان را حذف کنیم می توانیم بگوییم که سال گذشته از لحاظ وضعیت کیفی هوا، سال بسیار خوبی بوده است چون سال گذشته نظارت های خود را نسبت به سوخت افزایش دادیم، وزارت نفت نیز نسبت به سال ۹۷ عملکرد بهتری داشته است، در واقع عملکرد سال ۹۷ وزارت نفت در خصوص نفت و گاز حدود ۷۵ درصد مثبت بوده که سال ۹۸ به بیش از ۸۵ درصد کیفیت سوخت استاندارد ارتقاء یافت.
وی گفت: همچنین خودروها به عنوان منابع متحرک در صف اول آلودگی هوا قرار دارند از این رو معاینه فنی یکپارچه و منظم در کاهش این آلودگی نقش بسزایی دارد که بر این اساس معاینه فنی یکپارچه در سال ۹۷ شکل گرفت و بعد از آن بیش از یک میلیون معاینه فنی جدید انجام شد که این خودروها مجبورند که در دوره بعد هم معاینه فنی را انجام دهند و این روند می تواند ادامه دار باشد، بر این اساس نظارت دوربین های وزارت کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی در تهران بهبود داشته است.
تجریشی اظهار داشت: اینها یک سری اقداماتی است که در بهبود وضعیت هوا بیشترین اثر را داشتند، البته شاید وضعیت بهتر نشده باشد اما بدتر نیز نشده؛ با وجود افزایش ۱۵۰ هزار خودرو در تهران حداقل شرایط هوا ثابت مانده که این جای امیدواری دارد، آمارها نشان می دهد در سه سال اخیر بیش از ۳۰۰ هزار خودرو در تهران ثبت شده، این در حالیست که خودروهایی که در شهر تهران تردد می کنند عمرشان تمام شده و بیشتر آلودگی ایجاد می کنند بنابراین اتوبوس ها، مینیبوس ها و تاکسیها سال به سال فرسوده تر می شوند، با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم که سال به سال وضعیت بهتر شود اینها واقعیت هایی است که باید به مردم گفته شود اینطور نباشد که مدام بگوییم وضعیت خوب شده البته شرایط بهتر شده اما هنوز راضی نیستیم چون عمر ناوگان حمل و نقل افزایش یافته است و باید فکری اساسی برای سامانه های حمل و نقل عمومی در شهر تهران شود./ایرنا