محیط زیست

تاثیر گردشگری بر محیط زیست

گردشگری کنترل نشده، بسیاری از مناطق طبیعی در سراسر جهان را تهدید می‌کند و می‌تواند فشار زیادی بر یک منطقه وارد کند و منجر به اثراتی مانند فرسایش خاک، افزایش آلودگی، تخلیه به دریا، از بین رفتن زیستگاه طبیعی، افزایش فشار بر گونه‌های در معرض خطر و افزایش آسیب‌پذیری در برابر آتش‌سوزی جنگل‌ها شود. اغلب بر منابع آب فشار وارد می‌کند و جمعیت محلی را مجبور به رقابت برای استفاده از منابع حیاتی خواهد کرد.

توسعه گردشگری زمانی می‌تواند بر منابع طبیعی فشار وارد کند که مصرف را در مناطقی که منابع در حال حاضر کمیاب هستند افزایش دهد.

اثرات منفی گردشگری بر محیط‌ زیست

اثرات منفی گردشگری زمانی رخ می‌دهد که سطح استفاده بازدیدکنندگان بیشتر از توانایی محیط باشد.  آب و به ویژه آب‌شیرین یکی از حیاتی‌ترین منابع طبیعی است. صنعت گردشگری به‌طور کلی از منابع آبی برای هتل‌ها، استخرهای شنا، زمین‌های گلف و استفاده شخصی گردشگران استفاده می‌کند و می‌تواند منجر به کمبود آب و تخریب منابع آب همچنین تولید حجم بیشتری از فاضلاب شود.

گردشگری می‌تواند فشار زیادی را بر منابع محلی مانند انرژی، غذا و سایر مواد خام که ممکن است در حال حاضر کمبود دارند، ایجاد کند. استخراج و حمل‌ونقل بیشتر این منابع، اثرات فیزیکی مرتبط با بهره‌برداری از آنها را تشدید می‌کند.

منابع مهم زمین شامل موادمعدنی، سوخت‌های فسیلی، خاک حاصلخیز، جنگل‌ها، تالاب‌ها و حیات‌وحش هستند و افزایش ساخت‌وسازهای گردشگری و تفریحی فشار بر این منابع و مناظر دیدنی را افزایش داده است.  جنگل‌ها اغلب از اثرات منفی گردشگری به شکل جنگل‌زدایی ناشی از جمع‌آوری چوب سوخت و پاکسازی زمین رنج می‌برند.

نتایج بررسی همچنین نشان داد که گردشگری می‌تواند مانند هر صنعت دیگری باعث آلودگی شود. انتشار گازهای گلخانه‌ای و انتشارات ناشی از تولید و استفاده انرژی با باران اسیدی، گرم‌ شدن کره‌ زمین و آلودگی فتوشیمیایی مرتبط است.

آلودگی صوتی هواپیماها، اتومبیل‌ها و اتوبوس‌ها همچنین وسایل نقلیه تفریحی مشکل روزافزون زندگی مدرن است و علاوه بر ایجاد آزار، استرس و حتی کاهش شنوایی برای انسان، موجب ناراحتی حیات‌وحش به ویژه در مناطق خاص می‌شود.

اغلب گردشگری نمی‌تواند ساختارهای خود را با ویژگی‌های طبیعی و معماری بومی مقصد ادغام کند و استراحتگاه‌های بزرگ و مسلط با طراحی متفاوت می‌توانند در هر محیط طبیعی نامناسب به نظر برسند و ممکن است با طراحی ساختاری بومی تضاد داشته باشند.

تاثیرات مثبت گردشگری بر محیط زیست

اگر از افراد به‌طور تصادفی بپرسید که آیا گردشگری تأثیرات منفی یا مثبتی بر محیط‌ زیست دارد، به احتمال زیاد هیچ یک از پاسخ‌ها غالب نخواهد بود زیرا نظر آنها بر اساس تجربه شخصی آنها از سفر است.

مناظر طبیعی زیبا یا گیاهان و جانوران منحصر به فرد، محرک‌های اصلی گردشگری یک منطقه هستند اما زمانی که گردشگران زیادی از مکان‌های طبیعی بازدید می‌کنند، محیط زیست و ساکنان آن بیشتر از اثرات منفی آن رنج می‌برند که به‌دلیل فراتر رفتن از ظرفیت حمل طبیعی یک مکان است.

گردشگری پایدار به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند. بسیاری از کشورها در سراسر جهان به گردشگری به‌عنوان صنعت اصلی خود برای ایجاد شغل در مناطق روستایی و جذب سرمایه وابسته هستند. منابع مالی و اشتغال برای معیشت و امنیت محلی حیاتی است اما از آنجایی که کشورها بیشتر و بیشتر بر گسترش سایت‌های گردشگری خود تمرکز می‌کنند، اغلب با مشکلاتی در مصرف بیش از حد منابع طبیعی محدود، آلودگی و تخریب مواجه می‌شوند. این به راحتی به موقعیت‌های نامطلوب اثرات منفی بر محیط و جامعه محلی تبدیل می‌شود.

اگر صنعت گردشگری بخواهد رشد کند، گردشگری پایدار تنها راه پیشرفت است اما در طول چند دهه گذشته، گردشگری در حال رشد بوده و مکان‌های جدیدی را به بازدیدکنندگان خارجی معرفی کرده است. در برخی از مناطق، برخورداری از امکان پذیرایی با هزینه از مهمانان، تأثیرات مثبت بسیاری بر محیط‌ زیست داشته است.

گردشگری برای مهارت‌آموزی و آموزش

این جنبه خاص گردشگری است اما نقش مهمی در تأثیرات مثبت گردشگری بر محیط‌ زیست دارد. بازدیدکنندگان مجبور نیستند فقط برای سرگرمی یا استراحت به مکان‌هایی کشیده شوند، آنان ممکن است با مأموریت اصلی یادگیری یک مهارت جدید یا کسب دانش خاص بیایند. گردشگران برای دیدن یک ویژگی خاص در یک منطقه می‌آیند و اغلب هزینه اقامت، غذا یا آموزش را پرداخت می‌کنند که راهی خوب برای حمایت از کاری است که برای تحسین آنها آمده‌اند. علاوه بر این، آنها ممکن است از دانش جدید برای پروژه‌های خود استفاده کنند.

گردشگری فرصت‌های شغلی مناسب و رشد اقتصادی را حتی در مناطق روستایی یا دورافتاده ایجاد می‌کند.  گردشگری زنان را استخدام می‌کند و اغلب اولین تجربه شغلی جوانان است.  پول حاصل از گردشگری اغلب صرف بهبود زیرساخت‌های محلی، مدیریت پایدار و حفاظت از شگفتی‌های طبیعی می‌شود که بازدیدکنندگان را جذب می‌کند.

زیرساخت‌ها و خدمات بهتر تأثیر مثبتی بر محیط‌ زیست دارد. آنها حول محور مصرف منابع و مدیریت آنها می‌چرخند. زیرساخت‌های مدرن برای تمیز کردن فاضلاب باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و ترویج استفاده کارآمدتر از آن می‌شود. تسهیلات مدیریت پسماند به جای ریختن زباله به دریا یا محل دفن زباله، بر بازیافت مواد تمرکز دارند.

گردشگری همچنین به‌طور مستقیم به تأمین مالی فعالیت‌های حفاظتی پارک‌های ملی یا سایر پروژه‌های حفاظت از طبیعت و حیات وحش کمک می‌کند.

گردشگری و محیط زیست می‌توانند با هم هماهنگ شوند. موفقیت گردشگری به زیرساخت خوب و کیفیت مناسب خدمات متکی است بنابراین این صنعت به توسعه جامعه کمک می‌کند و منابع جدید الهام‌بخش و انگیزه برای حفاظت از مناطق طبیعی غنی از تنوع زیستی، حیات وحش یا کل اکوسیستم‌ها را به ارمغان می‌آورد.

منابع

greentumble.com

om.ciheam.org

gdrc.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا