رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان از برگزاری کمپین «تفاله، زباله نیست» برای اولینبار در اصفهان خبر داد.
سیدمهدی سجادزاده اظهارکرد: اداره توسعه فرهنگ شهروندی، طبق دفترچه عملیاتی خود، سالیانه بنا بر سیاستهای ابلاغی از سوی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان، بین دو یا سه کمپین را در موضوعات مختلف برنامهریزی و اجرا میکند.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته کمپین حملونقل «آدم و هوا» را در دستورکار قراردادیم که فصل سوم آن در زمستان برگزار شد، این درحالیست که امسال نیز درنظر داریم کمپین جداسازی پسماند تر را بهصورت تخصصی اجرایی کنیم.
رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان گفت: فاز اول این طرح مربوط به جمعآوری تفالههای چای است..بهطوریکه روزانه بهطور میانگین ۶۰ تن پسماند تر در اصفهان تولید میشود که بخش قابلتوجهی از آن را تفالههای چای تشکیل میدهد.
وی با اشاره به اینکه فاز دوم این طرح، مطرح کردن جداسازی تفالههای چای و حتی قهوه از پسماند تر است، ادامه داد: آذرماه سال گذشته برای اولینبار در قالب پنج طرح و از طریق گالری شهری برای همشهریان طرح مسئله اولیه ارائه شد که میتوانند استفادههای بهینهای ازجمله تولید کودگیاهی برای درختان، گلها و باغچههای خود داشته باشند.
سجادزاده تصریح کرد: امسال نیز با مشارکت همکاران معاونت محیطزیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان، این کمپین عملیاتی میشود بهطوریکه بحث فرهنگسازی این طرح توسط اداره توسعه فرهنگ شهروندی و بخش عملیاتی آن نیز توسط همکاران معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان اجرایی میگردد.
وی در مورد انتخاب زمان برگزاری این کمپین تصریحکرد: در ماه محرم به نسبت ماههای دیگر سال، به دلیل فعالیت حسینیهها، موکبها و هیئت مذهبی، مصرف چای بیشتر خواهد بود و بههمین دلیل سعی کردیم این طرح را از ماه محرم آغاز کنیم بهطوریکه آموزش و فرهنگسازی در این خصوص را نیز در دستور کار قراردادیم تا شهروندان بدانند تفالهچایی، پسماند ارزشمندی است که میتوانند از آن بهعنوان کود گیاهی برای گیاهان خود استفاده کنند.
رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان تأکید کرد: بخش زیادی از این تفالهها، توسط شهروندان در نایلونهای پسماند تر ریخته میشود که میتواند شیرابهای تولید کند که بهعنوان سمی مهلک، به محیطزیست آسیب جدی وارد کند.
وی بابیان اینکه چرخه بازگشت شیرابههای خارجشده از تفاله چای در طبیعت ناقص است، اضافه کرد: شیرآبه حاصل از این تفالهها باید در کارخانه بازیافت، در معرض تابش نور خورشید حرارت ببینند تا بهطور کامل خشک شود، درصورتیکه با خشککردن آن و تحویل به ایستگاههای بازیافت ضمن به حداقل رساندن تولید شیرآبه، میتوان در کارخانه پسماند و پس از فرآوریهای که روی آن انجام میشود، برای تبدیلشدن به مرغوبترین کودهای گیاهی، مراحل مختلف اقدامات علمی و فرآوری را طی کنند.
سجادزاده هدف از اجرای این کمپین را به حداقل رساندن حجم پسماندهای تر عنوان کرد و افزود: کمپین «تفاله، زباله نیست» از اوایل ماه مرداد که اواسط ماه محرم سالجاری باشد با تبلیغات گسترده در ایستگاههای مترو آغاز میشود و این درحالیست که نصب پوستر آموزشی و سازههای تبلیغاتی و پخش موشن گرافیها از طریق مانیتورهای کابین مترو از دیگر اقدامات اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان در راستای فرهنگسازی این کمپین خواهد بود.
وی ادامهداد: در بحث تولید محتوای رسانهای، کلیپهای مختلف، موشن گرافیک و…به محاسن و مزیتهای جداسازی تفالههای چای پرداختهشده است و در کنار آن محصولی بهنام تفالهگیر چای در بین شهروندان توزیع میشود تا با نصب آن در کنار سینک ظرفشویی، اقدام به جمعآوری تفالههای چای کنند.
رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی اظهارکرد: شهروندان میتوانند با جمعآوری ۲۵ کیلو پسماند خشک و تحویل آن به ایستگاههای جمعآوری بازیافت از خدمات تشویقی ازجمله بیمه حوادث و آتشسوزی منزل به مدت یک سال که از طرف معاونت محیطزیست و خدمات شهری در نظر گرفتهشده است، بهرهمند شوند.
سجادزاده افزود: این طرح تا پایان مردادماه جاری ادامه خواهد داشت و به مناسبتهای مختلف تا پایان سال در چندین فاز، اجرا خواهد شد که از آن جمله میتوان به آموزش و ارائه پوستر و بروشور آموزشی در مکانهای که مصرف چای در آنها داریم ازجمله مدارس، ادارات، مراکز تفریحی، رستورانها و صنف چایخانهداران اشاره کرد.
منبع: ایمنا