آب

طرح کاتالونیا برای مقاوم شدن در برابر خشکسالی

کاتالونیای اسپانیا با هدف کاهش وابستگی انحصاری منطقه به باران ۲.۵ میلیون یورو روی طرح مقاوم‌تر کردن منطقه در برابر خشکسالی سرمایه‌گذاری کرد.

 کاتالونیا به‌تازگی شاهد چندین روز بارانی بوده است، اما این امر به‌طور ناگهانی به خشکسالی ۳۰ ماهه این منطقه پایان نخواهد داد. دولت آن نیز اعلام کرد که قصد دارد تقریباً ۲.۵ میلیارد یورو در اختیار آژانس آب کاتالونیا (ACA) قرار دهد تا این نهاد بتواند به‌گونه‌ای روی نوسازی فناوری و زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند که این منطقه وابستگی کمتری به بارش باران داشته باشد.

این سرمایه‌گذاری عمومی بخشی از یک برنامه مدیریت آب تا سال ۲۰۲۷ است که با توجه به وضعیت اضطراری ناشی از شرایط آب‌وهوایی بسیار خشک مدیترانه غربی از سال گذشته، با چندین هدف خاص طراحی شده است. این وضعیت، سطح آب در مخازن را به‌حدی پایین آورده که حیات ماهیان ساکن در زیستگاه‌ها را به خطر انداخته است، بنابراین اقدام برای حفظ سطح آب در مخازن ضروری به‌نظر می‌رسد.

طبق پیش‌بینی‌های آژانس آب کاتالونیا، میزان دسترسی به آب در منطقه اسپانیا در سال ۲۰۵۰ تا ۱۸ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر این سازمان مدیریت تنها ۴۰ درصد از منابع آب محلی را در قلمرویی برعهده دارد که ۹۰ درصد جمعیت کل کشور در آن ساکن هستند. به همین دلیل دولت قصد دارد با خودکفا کردن تأمین آب به افزایش ۳۰ درصدی آن در منطقه کمک کند.

طرح کاتالونیا برای مقاوم شدن در برابر خشکسالی

طرح مدیریت آب در منطقه حوضه رودخانه کاتالونیا همچنین تأکید ویژه‌ای بر بهبود مورفولوژیکی، احیای جریان‌های زیست‌محیطی و اتصالات رودخانه‌ای دارد و به مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آب در دسترس برای مصرف و محیط‌زیست می‌پردازد. بنابراین هدف این است که با دوبرابر کردن آب احیا شده (تصفیه آب) و شیرین‌شده، به‌عنوان اقداماتی برای استفاده سازگار با محیط زیست و حفظ جریان‌های نگهداری آب در رودخانه‌ها و سیستم‌های آبی، میزان دسترسی به آب تحت تأثیر قرار گیرد. بخشی دیگر از بودجه تعیین‌شده نیز به ارتقای سیستم‌های آبیاری برای کارآمدتر کردن آن‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد.

این طرح قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۲ اجرایی شود، اما با تغییراتی در دولت اجرایی به تعویق افتاد و پیاده‌سازی آن به سال جاری موکول شد. علاوه بر این طبق قانون اسپانیا این طرح باید هر شش سال یک‌بار به‌روز شود.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا