پسماند و بازیافتمحیط زیست

آیا بازیافت، عملیاتی مضر است؟

مطالعه اخیر یک تیم بین‌المللی از دانشمندان نشان داد که بازیافت پلاستیک مقادیر زیادی میکروپلاستیک آزاد می‌کند.

 بازیافت پلاستیک به‌عنوان یک راه‌حل کلیدی برای مشکل روبه‌رشد زباله‌های پلاستیکی ترویج شده است، اما مطالعه اخیر یک تیم بین‌المللی از دانشمندان سراسر جهان نشان داده است که بازیافت به خودی‌خود می‌تواند مقادیر زیادی میکروپلاستیک آزاد کند. این تیم از فاضلاب یک کارخانه بازیافت پیشرفته در بریتانیا نمونه‌برداری کردند و دریافتند که میکروپلاستیک‌های آزاد شده در آب ۱۳ درصد از پلاستیک پردازش‌شده را تشکیل می‌دهد.

میکروپلاستیک‌ها که معمولاً به‌عنوان هر ذره پلاستیکی با ابعاد کمتر از پنج میلی‌متر در نظر گرفته می‌شوند، از برف تازه در قطب جنوب تا اعماق اقیانوس، در همه‌جا یافت می‌شوند و می‌توانند برای حیوانات و گیاهان سمی باشند.

تیم تحقیق تخمین زدند که تأسیسات مورد بررسی می‌تواند تا ۷۵ میلیارد ذرات پلاستیکی را در هر متر مکعب فاضلاب آزاد کند که این رقم بسیار شوکه‌کننده و ترسناک است، چراکه بازیافت به‌منظور کاهش مشکلات و حفاظت از محیط زیست طراحی شده است. اکثر ذرات، کوچک‌تر از ۱۰ میکرون (تقریباً به قطر یک گلبول قرمز خون انسان) و بیش از ۸۰ درصد آن‌ها کوچک‌تر از پنج میکرون بودند.

آیا بازیافت، عملیاتی مضر است؟

محققان پس از آن به نصب سیستم تصفیه آب در کارخانه پرداختند و با آزمایش آب قبل و بعد از این اقدام دریافتند که فیلترها غلظت میکروپلاستیک را از ۱۳ درصد پلاستیک پردازش‌شده به شش درصد کاهش می‌دهد. به‌طور دقیق‌تر، در این مطالعه که نتایج آن در مجله Hazardous Material Advances (پیشرفت مواد خطرناک) منتشر شده است، مشخص شد کارخانه بازیافت مورد بررسی قبل از بهره‌گیری از سیستم فیلتراسیون تا ۲۹۳۳ تن و پس از آن تا ۱۳۶۶ تن میکروپلاستیک تولید می‌کند.

نتایج بررسی‌های این تیم بین‌المللی همچنین سطوح بالایی از میکروپلاستیک‌ها را در هوای اطراف تأسیسات بازیافت بریتانیایی نشان داد که ۶۱ درصد از ذرات کمتر از ۱۰ میکرون اندازه داشتند. ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون عواملی بیماری‌زا برای انسان به‌شمار می‌رود. طبق گزارش تیم، بیش از ۹۰ درصد ذرات کشف‌شده زیر ۱۰ میکرون و ۸۰ درصد زیر پنج میکرون بودند که این ذرات توسط ارگانیسم‌های مختلف قابل هضم است و مشخص شده است که توسط انسان بلعیده می‌شود.

علاوه بر نتایج به‌دست‌آمده، در سطح جهان تنها حدود ۹ درصد از ۳۷۰ میلیون تن پلاستیک تولید شده بازیافت می‌شود. بدیهی است که افزایش این عدد با افزایش ارقام به‌دست‌آمده از بررسی‌ها همراه خواهد بود. این امر نشان می‌دهد که تا چه میزان ضروری است مصرف و تولید پلاستیک را در سراسر جهان کاهش داد.

آیا بازیافت، عملیاتی مضر است؟

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا