خاک و فرسایشمحیط زیست

تبعات چرای بی‌رویه در یک منطقه حفاظت شده

معاون مدیرکل و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران به تشریح تبعات چرای بی‌رویه دام در البرز مرکزی پرداخت و فرسایش‌پذیری بالای خاک را از جمله این پیامدها ذکر کرد.

 در آستانه فصل چرای دام هستیم. زمان ورود و خروج دام، ظرفیت دام و مدت استفاده از مرتع سه موضوع مهم در بحث مدیریت چرا است، یعنی چه زمانی دام وارد و چه زمانی خارج شود، دامدار با چه تعداد دامی با توجه به تولید علوفه وارد مرتع‌های کشور شود و چه مدت از این مرتع استفاده کند. یکی از مناطق حفاظت شده درگیر با چرای‌ بی‌رویه «البرز مرکزی» است.این منطقه از شمال به دریای  مازندران، از جنوب به ارتفاعات جنوبی رشته کوه البرز، از شرق به حوزه آبریز آب شیرین حاجی ماهرود و سرشاخه‌های رودخانه کیا کلا ، لار و نمارستان و از غرب به شاخه اصلی رودخانه کرج محدود می شود. از جاذبه‌های بارز این منطقه از جنبه پوشش گیاهی ، حدود ۱۱۰۰ گونه گیاهی است که بخش جنوبی آن جزء ناحیه ایرانی – تورانی محسوب می‌شود و جزء ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی ایران به شمار می‌رود.

علیرضا رحمتی درباره معضل چرای بی‌رویه و اجاره بی‌رویه مراتع درمنطقه حفاظت شده البرز مرکزی اظهار کرد: البرز مرکزی اکوسیستمی است که باعث حفاظت و پایداری شهرها و روستاهای منطقه می‌شود. اکنون در فصل چرای دام و استفاده از ظرفیت مراتع هستیم  و دام‌ها از مناطق جنوبی تهران به مناطق کوهستانی وارد می‌شوند.

وی با اشاره به ظرفیت این منطقه برای چرای دام گفت: ظرفیت چرای دام در البرز مرکزی – که از سمت کرج وارد منطقه می‌شوند – ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ راس دام است اما عملا ۲۰ تا ۲۵ هزار راس دام از این مناطق استفاده می‌کنند. این موضوع باعث فشار مضاعف بر منابع آب و خاک منطقه خواهد شد چراکه پوشش گیاهی درحال رشد است و می‌خواهد به گل‌دهی و بذرافشانی برسد اما با چرای بی‌رویه از بین می‌روند. در نتیجه پتانسیل فرسایش‌پذیری خاک بالا می‌رود و با بارانی اندک سیلاب روانه خواهد شد.

 رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به سیل امامزاده داوود در سال گذشته اظهار کرد که علت آن همین موضوع و چرای بی‌رویه دام در منطقه البرز مرکزی بوده است.

رحمتی درباره اقداماتی که برای حفظ این منطقه درحال انجام است، تاکید کرد: برای این موضوع با هماهنگی و همکاری دادستانی به دامداران فاقد پروانه چرا اجازه وجود به منطقه را نمی‌دهیم بلکه آنان را به مناطق مجاز دیگر هدایت و از چرای بی‌رویه در منطقه البرز مرکزی جلوگیری می‌کنیم.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا