محیط زیست

کاهش تولید کربن از اهداف مهم اجرای طرح پارک آبخیز است

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: حفظ محیط زیست، ایجاد پوشش گیاهی و کاهش تولید کربن را از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح پارک آبخیز هفشجان است.

 اصغر احمدی در آئین اجرایی فاز دوم طرح پارک آبخیز جهانبین در هفشجان، اظهار کرد: این سازه از جنس سنگی ملاتی با حجم عملیات یک هزار و ۱۶۲ مترمکعب ایجاد می‌شود که در تلاش هستیم تا شهریور امسال به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: در مجموع این پارک یک مجموعه از فعالیت‌های حوزه منابع طبیعی شامل سازه‌های سنگی و ملاتی و اقدامات بیولوژیکی در عرصه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه برای این طرح فازهای سوم و چهارم نیز پیش‌بینی شده است، گفت: در فاز سوم با مشارکت مردم اقدامات بیولوژیک و کاشت گیاهان دارویی انجام و پروژه به شورای اسلامی شهر هفشجان واگذار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فاز چهارم طرح هم در قالب گردشگری و انجام فعالیت‌های ورزشی تعریف شده است.

احمدی تاکید کرد: حفظ محیط زیست، ایجاد پوشش گیاهی و کاهش تولید کربن را از مهمترین اهداف اجرای طرح پارک آبخیز هفشجان است؛ این طرح اقدام ملی و بین‌المللی جهت ایجاد فضای سبز، کاهش کربن موجود در هوا، مهار و کنترل رواناب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش و تخریب خاک است.

وی اضافه کرد: در بیش از یک هزار و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی این استان، عملیات آبخیزداری در یک چهارم این مساحت، معادل حدود ۴۰۰ هزار هکتار اجرا شده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: آبخیزداری به مجموعه‌ای از فعالیت‌های مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی و برخی از رفتارهای مدیریتی در بخش مرتعداری و بیابان‌زدایی گفته می‌شود، از جمله عملیات مکانیکی می‌توان به اصلاح شیب آبراهه‌ها از طریق احداث بندها و سدها، تراس‌بندی و دیواره‌سازی برای حفاظت کناره‌های بستر رودخانه اشاره کرد، کاشت گونه‌های گیاهی مناسب، کشت نواری، کشت درختان با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و جنگل‌کاری نیز از جمله اقدامات بیولوژیکی در طرح‌های آبخیرداری محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: ۸۲ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که ۲۰ درصد آن جنگل و ۶۲ درصد آن مراتع است.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا