محیط زیست

سبزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ + شاخص‌ها

سبزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ شامل سوئد، دانمارک، انگلستان، فنلاند، سوئیس، فرانسه، کاستاریکا و ایسلند می‌شود.

سبز بودن یک کشور بدین معنا است که آن کشور تا چه اندازه به حفظ و احیای محیط زیست و منابع آن همچنین سلامت شهروندان خود اهمیت می‌دهد. بعضی از کشورهای جهان، قوانین و استانداردهای مشخص و سختگیرانه‌ای برای حفاظت از محیط زیست، مدیریت مواد شیمیایی، زباله و آلودگی هوا دارند. محققان چهار شاخص عملکرد محیطی (EPI) دانشگاه ییل، گزارشی از مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا (JRC)، شاخص آینده سبز (GFI) از مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و اطلاعات IQ Air مربوط به کیفیت هوا را با یکدیگر مقایسه کرده‌اند و بر این اساس، فهرستی از سبزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ را ارائه داده‌اند.

سوئد

سوئد، رتبه اول کشورهای سبز جهان را به خود اختصاص می‌دهد . این کشور در رتبه پنجم شاخص عملکرد محیطی (EPI) ، جایگاه نهم شاخص آینده سبز (GFI) و رتبه چهارم برای کمترین میانگین سالانه غلظت PM2.5 با ۶.۶ میکروگرم بر متر مکعب قرار دارد. با این وجود سوئد مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، از لحاظ انتشار گاز دی اکسید کربن (CO2) با انتشار سرانه ۴.۱۸ تن در جایگاه ۲۸ قرار دارد و چهارمین کشور در اروپا محسوب می‌شود. این کشور امتیاز بسیار بالایی در شاخص EPI برای حفاظت از اکوسیستم‌های دریایی به خود اختصاص می‌دهد که فاکتور مهمی برای سبز شدن آن است. همچنین سوئد رتبه دوم را در رشد انتشار CO2 در شاخص آینده سبز بخش حمل‌ونقل دارد.

سبزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳+ شاخص‌ها

دانمارک

دانمارک یک کشور پیشگام در ترویج پایداری محسوب می‌شود. بنابراین جای تعجب نیست که این کشور رتبه دوم سبزترین کشورهای جهان را از آن خود کند. همچنین دانمارک در شاخص‌های EPI و GFI به ترتیب رتبه اول و دوم را دارد، اما از نظر انتشار سرانه دی‌اکسیدکربن (CO2) با حدود با ۴.۴۳ تن و میانگین سالانه غلظت PM2.5 با ۹.۶ میکروگرم بر متر مکعب، نسبتاً پایین‌تر است و به ترتیب در جایگاه‌های ۳۱ و ۱۶ قرار دارد. یکی از نکات مهم در مورد کشور دانمارک این است که برای شاخص تصفیه فاضلاب EPI در صدر فهرست قرار دارد. این موضوع بدان معنا است که ۱۰۰ درصد جمعیت این کشور به سیستم فاضلاب متصل هستند و ۱۰۰ درصد فاضلاب خانگی آن تصفیه می‌شود.

انگلستان

بریتانیا در سال‌های اخیر برای سبز شدن، پیشرفت‌های زیادی کرده است و تصمیم دارد تا سال ۲۰۵۰ به صفر خالص (net zero) دست یابد. رسیدن به این هدف مستلزم کاستن از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و متعادل کردن تولید کربن ناشی از فعالیت‌های مختلف است. این کشور هنوز هم برای کاهش انتشار CO2 و میانگین سالانه غلظت PM2.5 باید کارهای زیادی انجام دهد، زیرا با تولید ۴.۶۶ تن دی‌اکسیدکربن و ۸.۸ میکروگرم بر متر مکعب PM2.5، به ترتیب در جایگاه‌های ۳۴ و ۱۳ این شاخص‌ها قرار دارد. انگلستان از نظر اعمال سیاست‌های آب و هوایی خوب عمل کرده است و رتبه سوم را در شاخص آینده سبز GFI و رتبه دوم را در عملکرد محیطی EPI دارد.

سبزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳+ شاخص‌ها

فنلاند

فنلاند در شاخص EPI، رتبه سوم و در شاخص GFI، رتبه ششم را به خود اختصاص می‌دهد. این کشور از نظر نوآوری‌های پاک آینده سبز در بین کشورهای جهان، برتری دارد و توانسته است رتبه اول را از آن خود کند. علاوه بر این، فنلاند برای کمترین میانگین سالانه غلظت PM2.5 با ۵.۵ میکروگرم بر متر مکعب، رتبه اول را کسب کرده است. این کشور برای سبز شدن هر چه بیشتر باید بر کاهش انتشار CO2 تمرکز کند، زیرا با تولید ۷.۲۹ تن سرانه در رتبه ۴۵ قرار دارد. فنلاند قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد.

سوئیس

پنجمین کشور سبز جهان در شاخص عملکرد محیطی EPI رتبه نهم و در شاخص آینده سبز GFI، رتبه چهاردهم را به خود اختصاص می‌دهد. سوئیس از نظر انتشار سرانه CO2 و میانگین سالانه غلظت PM2.5 امتیاز به‌نسبت پایین‌تری دارد. این کشور با انتشار ۴.۰۷ تن دی اکسید کربن، رتبه ۲۷ و با ۱۰.۸ میانگین سالانه میکروگرم در متر مکعب PM2.5، رتبه ۲۰ را از آن خود کرده است. همچنین این کشور برای شاخص‌های بهداشت و آب آشامیدنی EPI امتیاز کامل را دارد.

سبزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳+ شاخص‌ها

فرانسه

کشور فرانسه است در شاخص EPI، رتبه دوازدهم و در شاخص، GFI رتبه هفتم را به خود اختصاص می‌دهد. سرانه تولید دی اکسید کربن این کشور ۴.۲۶ تن است و از این نظر در رتبه ۲۹ قرار دارد. علاوه بر این، میانگین سالانه غلظت PM2.5 فرانسه، ۱۱.۴ میکروگرم در متر مکعب است که از این لحاظ نیز رتبه ۲۳ را از آن خود کرده است. این کشور در سال ۲۰۱۵، اولین پذیرنده اهداف توسعه پایدار سازمان ملل شد. همچنین ششمین کشور سبز جهان، رتبه چهارم را برای اتخاذ سیاست‌های آب و هوایی GFI از آن خود کرده است.

کاستاریکا

کاستاریکا، اولین کشور غیر اروپایی این فهرست است که از نظر آینده پایدار، پیشتاز واقعی است. این کشور کمترین میانگین سالانه غلظت PM2.5 را با ۷.۸ میکروگرم بر متر مکعب دارد و از این لحاظ جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده است. کاستاریکا با تولید ۱.۵۵ تن دی اکسید کربن از نظر انتشار سرانه CO2 در رتبه دوازدهم و در شاخص GFI ، رتبه ۲۰ را دارد. همچنین از بین ۱۸۰ کشور ارزیابی‌شده در شاخص عملکرد طبیعی EPI، کاستاریکا در رتبه ۶۸ قرار دارد و قرار است انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا حدود ۳.۹۴ درصد در سال کاهش دهد.

ایسلند

ایسلند از نظر شاخص آینده سبز، به عنوان کشور برتر شناخته شده است و در جایگاه دهم شاخص EPI قرار دارد. همچنین این کشور دارای میانگین سالانه غلظت PM2.5 پایین ۶.۱ میکروگرم بر متر مکعب و در رتبه سوم این شاخص قرار دارد، اما با انتشار ۹.۲۳ تن CO2 رتبه ۵۶ را به خود اختصاص می‌دهد. دولت ایسلند قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ به کربن خنثی دست یابد و تا سال ۲۰۵۰ کشور بدون سوخت فسیلی محسوب شود. بنابراین اگرچه اکنون ایسلند در جایگاه هشتم سبزترین کشورهای جهان قرار دارد، باید شاهد صعود آن در رتبه‌بندی‌های سال‌های بعد باشیم.

سبزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳+ شاخص‌ها

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا