محیط زیست

برای جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها چه باید کرد؟

آتش سوزی تالاب‌ها، جنگل‌ها و به صورت کلی محیط زیست یکی از دغدغه‌های جدی امروز دوستداران طبیعت و مسئولان محیط زیستی است.

 یوسف یوسفی، مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به وجود ۲۲۰ تالاب در کشور و اینکه وقوع آتش سوزی در تالاب یک امر طبیعی است، اظهار کرد: از سال ۹۶ تا سال گذشته ۱۷۳ مرتبه تالاب‌ها دچار آتش‌سوزی شدند که بیشترین آتش‌سوزی با ۳۹ مورد مربوط به تالاب میانکاله بوده است.

وی با اشاره به آتش‌سوزی تالاب میقان، افزود: صاعقه باعث این اتفاق شد و حدود ۴۰۰ هکتار از نیزارهای تالاب در این آتش سوخت که با تلاش‌های بسیار، پس از هشت ساعت آتش مهار شد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: آتش‌سوزی زمانی رخ داد که پرندگان در تالاب حضور نداشتند و پرندگان کنار آبزی و بومی نیز در قسمت‌های خاکی تخم‌گذاری می‌کنند که این فرایند نیز به طور معمول از نیمه دوم اردیبهشت آغاز می‌شود.

وی گفت: خسارت آتش‌سوزی یک میلیارد تومان برآورد شده است، البته در حال ارزیابی بیشتر هستیم.

ابلاغ دستورالعمل پیشگیری و اطفای حریق

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش در نامه‌ای به مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها، دستورالعمل پیشگیری و اطفای حریق در مناطق تحت مدیریت این سازمان را ابلاغ کرد.

در این نامه آمده است: با توجه به افزایش نزولات جوی در سال ۱۴۰۱ و ابتدای امسال و تأثیر مثبت این امر بر افزایش سطح پوشش گیاهی در مناطق تحت مدیریت و در نتیجه افزایش احتمال بروز آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی در این مناطق، تاکید شد که در مدت زمان باقی‌مانده تا شروع فصل گرما، برای جلوگیری یا به حداقل رساندن خسارت ناشی از این مسئله، نیروهای تحت امر مواردی را رعایت کنند.

تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری و کنترل حریق، تشکیل کارگروه مشترک با استان‌های همجوار در خصوص مناطق واقع در مرز سیاسی دو استان برای تعیین افراد رابط، وضعیت موجودی امکانات اطفای حریق، انجام تست ادواری تجهیزات و امکانات اطفای حریق و رفع نواقص احتمالی، ایجاد پد بالگرد و حوضچه برداشت آب در مناطق دارای سابقه حریق، هماهنگی با ستاد بحران استان برای استفاده از خدمات پروازی نهادهای ذی‌ربط از جمله هلال‌احمر، ستاد کل نیروهای مسلح برای پایش کانون‌های حریق در مواقع بحرانی و آمادگی برای اطفای حریق و امدادرسانی در صورت بروز حریق، هماهنگی با ادارات آتش‌نشانی استان‌ها برای آموزش نیروها و همکاری در هنگام بروز حوادث و شناسایی کانون‌های وقوع حریق در تمام مناطق با توجه به سوابق موجود، استقرار اکیپ‌های سیار در این نقاط و مجهز کردن آن‌ها به وسایل و ادوات سبک اطفای حریق از جمله کپسول آتش‌نشانی و آتش‌کوب برخی از این موارد است.

در ادامه این نامه به موارد دیگری ازجمله تهیه بروشورهای هشداردهنده حاوی قوانین و مقررات مربوط به برخورد با افراد خاطی و مسبب آتش‌سوزی در مناطق و ارائه به جوامع محلی اطراف مناطق و گردشگران، پخش اطلاعیه‌های هشداردهنده در رسانه‌های استانی، هماهنگی با شوراهای محلی، نیروهای بسیج، یگان حفاظت منابع طبیعی و سازمان‌های مردم‌نهاد به منظور بهره‌گیری از توان این نیروها در مواقع بروز آتش سوزی‌ها، مکاتبه با ادارات جهاد کشاورزی استان و ارائه تذکر مبنی بر جلوگیری از ایجاد آتش‌سوزی عمدی مزارع برداشت‌شده برای کشت دوم، اعلام شماره سامانه ۱۵۴۰ به شورای روستاها یا نصب تابلو و بنر برای اعلام وقوع آتش‌سوزی به سامانه، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حریق از جمله پاکسازی آتش‌برها یا ایجاد آتش بر با نظر دفاتر تخصصی و تهیه بانک اطلاعات افراد داوطلب همکاری تحت نظر افراد مجرب و مسلط به امور مرتبط با اطفای حریق تاکید شده است.

خودداری از رها کردن اشیای براق و روشن کردن آتش مراقبت‌نشده

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز ماه‌های گذشته با بیان اینکه وزش بادهای گرم ۱۰ درصد و عوامل انسانی ۹۰ درصد در وقوع آتش‌سوزی تأثیر داشته است، اظهار کرده بود: گاهی آتش زدن باقی‌مانده محصول در مزارع نیز با سرایت به سایر مناطق موجب آتش‌سوزی بیشتر می‌شود. دستورالعمل ایمنی آتش‌سوزی در مراتع و پوشش گیاهی ابلاغ و به جهاد کشاورزی نیز اعلام شده است تا به کشاورزان منتقل شود تا از آتش‌زدن باقی‌مانده مزارع خود، خودداری کنند.

وی افزود: به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دستور جداسازی پوشش‌های خشک از فضای سبز و به باغداران حرص پوشش‌های گیاهی خشک از باغ‌ها، اعلام شده است، در همین راستا منابع طبیعی تیم‌های مراقبت را فعال کرده‌اند و به منظور اجرای طرح‌های پیشگیری و کنترل، با افراد محلی و دهیاری‌ها هماهنگی به عمل آمده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه مراتع و پوشش گیاهی استان اهمیت بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: تیم‌های محلی نیز به منظور اطفای آتش سریع تشکیل شده، امکانات اطفای حریق بیشتر در مناطق غرب و جنوب استقرار یافته و هشدارهای لازم به منظور اطفای حریق داده شده است. از گردشگران نیز درخواست می‌شود، از رها کردن اشیای براق و روشن کردن آتش مراقبت نشده خودداری کنند.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا