پسماند و بازیافت

مرکز زباله‌سوز ۵۰۰ تنی در پایتخت احداث می‌شود

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت پسماند، گفت: هدف ما این است که در مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه با بهره گیری از تکنولوژی، اکوسیستم دانش بنیان و فناوری نوین دنیا به جای دفن زباله، بهره دیگری از آن ببریم.

 حبیب پوش پارس در این مورد اظهار کرد: روشی که در تهران یک بار مرور شده تولید برق از زباله است که به آن کارخانه زباله سوز گفته می شود. در حال حاضر یک مرکز زباله سوز ۲۰۰ تنی داریم و  برنامه ما این است که بتوانیم یک مرکز ۵۰۰ تنی را کلنگ زنی کنیم و در مدت زمان هشت ماه به اتمام برسانیم.

وی در مورد هزینه اجرای زباله سوز ۵۰۰ تنی افزود: با توجه به نوسانات ارزی، قیمت متغیر است، اما هزینه، میلیون دلاری خواهد بود.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت پسماند، تصریح کرد: پروژه دوم برای کاهش دفن زباله، پروژه RDF است، کارخانه RDF، زباله را به میزان ۶۰۰ تن دریافت و از سوی دیگر با پردازشی که انجام می دهد، سوخت RDF به میزان ۲۴۰ تن، بیرون می دهد. این سوختی که کارخانهRDF تولید می کند، تبدیل می شود به سوخت مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه سیمان کشور.

وی با اشاره به مضرات مصرف گاز و گازوئیل در کارخانه‌های سیمان کشور، افزود: در حال حاضر کارخانه های سیمان، گاز یا گازوئیل مصرف می کنند که تاثیرات آن را در آلودگی هوا مشاهده می کنیم. ضمن اینکه تعطیلی کارخانه ها را در زمان افت فشار برق و گاز شاهد هستیم.

پوش پارس خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که سوخت پاک تولید کنیم و در اختیار کارخانه‌های سیمان قرار دهیم که هم تاب آوری صنعت سیمان افزایش پیدا کند و  هم کیفیت شاخص های زیست محیطی افزایش یابد.

بنا براعلام سایت شهر،‌ زباله های خانگی جمع آوری شده در RDF کشور امارات نیز به یک منبع انرژی جایگزین و سوخت حاصل از زباله تبدیل شده و  قادر است که به جای سوخت در کارخانه های سیمان مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا