شهرو محیط‌زیستمحیط زیست

بهترین کشورهای دنیا برای زندگی در سال ۲۰۲۳

طبق نظرسنجی‌هایی که مبتنی بر ۷۶ شاخص در میان ۱۷ هزار نفر از مردم سراسر دنیا در مورد زندگی در ۸۵ کشور صورت گرفت سوئد، دانمارک، کانادا، سوئیس و نروژ به عنوان زیست‌پذیرترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ شناخته شد.

اگرچه هر فردی که قصد ترک کشور خود و زندگی در نقطه دیگری از جهان را دارد، انگیزه متفاوتی را نظیر دسترسی به کیفیت زندگی بالاتر یا یافتن شغلی با درآمد بهتر را در سر می‌پروراند و به دنبال مقصدی با بیشترین قابلیت برای برآورده کردن خواسته‌های اساسی خود می‌گردد، با این حال در نظر گرفتن مؤلفه‌های مختلف در انتخاب کشور مقصد بسیار حائز اهمیت است. در واقع، مردم به منظور انتخاب کشور جدید برای سکونت خود باید مؤلفه‌های مختلفی را نظیر موقعیت‌های تحصیلی، کیفیت مراقبت سلامت، ایمنی، نرخ امید به زندگی در میان ساکنان، برابری مالی، برابری جنسیتی و امنیت را مورد توجه قرار دهند و از این طریق به ارزیابی کیفیت نسبی زندگی در آن‌ها بپردازند. در ادامه به معرفی کشورهایی از دنیا پرداخته می‌شود که از جنبه‌های مختلف به طور میانگین بهتر از سایر نقاط دنیا است و به همین دلیل، جایگاه زیست‌پذیرترین کشورهای جهان را در سال ۲۰۲۳ از آن خود کرده است.

سوئد

سوئد توانست در ارزیابی‌های انجام شده در خصوص کیفیت زندگی طی سال ۲۰۲۲، بهترین عملکرد را از خود نشان دهد و به همین دلیل، به عنوان بهترین کشور دنیا برای سکونت در سال ۲۰۲۳ شناخته شد. سیستم‌های پیشرفته و کارآمد مراقبت سلامت، برخورداری مردم از موقعیت‌های تحصیلی مناسب، امنیت و ثبات اقتصادی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این کشور به‌شمار می‌رود که آن را به زیست‌پذیرترین نقطه دنیا تبدیل کرده است. علاوه بر این، مقامات سوئد در توسعه اهداف پایدار، رفع نیازهای اساسی شهروندان، توزیع ثروت و تأمین موقعیت‌های مناسب برای تحصیلات عالی بسیار موفق عمل کرده‌اند، ضمن این‌که چشم‌اندازهای زیبای سراسر کشور در جذب مردم دنیا به زندگی در آن، نقش مهمی ایفا کرده است.

بهترین کشورهای دنیا برای زندگی در سال ۲۰۲۳

دانمارک

مردم دانمارک سطح بسیار بالایی از کیفیت زندگی را تجربه می‌کنند، چراکه برابری درآمدی، امنیت، آموزش عالی و سیستم‌های مراقبت سلامت در این کشور برای آن‌ها بسیار رضایت‌بخش است. دولت دانمارک از نظر شفافیت مدیریت در سراسر دنیا بی‌نظیر عمل می‌کند و این در حالی است که ساختار اجتماعی این کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

جالب است بدانید که دانمارک یکی از بهترین سیستم‌های درمانی جهان را از آن خود کرده است زیرا تمام شهروندان می‌توانند از خدمات آن به طور رایگان بهره ببرند. برخورداری از صنایع پیشرفته مختلف مانند صنعت آهن، فلز، گردشگری و تولید غذا در ایجاد مشاغل پردرآمد برای تمام ساکنان کشور نقش مهمی ایفا کرده و این در حالی است که صادرات محصولات کشاورزی، مبلمان، مواد غذایی و داروها به سایر نقاط دنیا در رونق اقتصادی دومین کشور زیست‌پذیر دنیا بسیار اثربخش بوده است.

بهترین کشورهای دنیا برای زندگی در سال ۲۰۲۳

کانادا

کانادا یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود که با برخورداری از بالاترین استانداردهای زندگی توانسته است جایگاه سوم کشورهای زیست‌پذیر دنیا را از آن خود کند. جمعیت کانادا را اغلب افرادی با سبک‌های زندگی سالم تشکیل داده است که نرخ شیوع بیماری‌های واگیر به طور معمول در میان آن‌ها بسیار پایین است.

جامعه صنعتی دانمارک از فناوری پیشرفته دنیا بهره می‌گیرد و این در حالی است که صنعت خدمات به عنوان بهترین و موفق‌ترین منبع درآمد کشور شناخته شده است که محققان علت این امر را به بهره‌گیری از سطح بالای انرژی، غذا و مواد معدنی نسبت داده‌اند.

کانادا سومین کشور تولیدکننده نفت خام به‌حساب می‌آید، ضمن این‌که از نظر برخورداری از منابع نفتی نیز جایگاه سوم کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید که اقتصاد بسیار پررونق این کشور در کسب درآمد شهروندان نقش مهمی ایفا کرده است و به بهبود کیفیت زندگی آن‌ها منجر شده است.

سومین کشور زیست‌پذیر دنیا در سال ۲۰۲۳، از نظر کیفیت زیست‌محیطی، بالاترین جایگاه کشورهای دنیا را از آن خود کرده و این در حالی است که زنان و مردان آن از نظر حقوقی برابر هستند و هیچ‌گونه تبعیض جنسیتی در سراسر کشور قابل مشاهده نیست.

بهترین کشورهای دنیا برای زندگی در سال ۲۰۲۳

سوئیس

مولفه‌هایی مانند اقتصاد، سیاست پایدار و سیستم آموزشی پیشرفته در تبدیل سوئیس به چهارمین کشور زیست‌پذیر دنیا در سال ۲۰۲۳ نقش مهمی ایفا کرده است. مردم این کشور از نظر اشتغال و آموزش‌های مربوطه، کمترین چالش‌ها را تجربه می‌کنند و این در حالی است که نرخ مالیات پایین در رونق اقتصادی کشور بسیار اثربخش بوده است. صنعت تولید سوئیس از پیشرفته‌ترین فناوری‌های دنیا بهره می‌گیرد که به دنبال آن، بسیاری از متخصصان تکنولوژی و سرمایه‌گذاران سراسر دنیا برای اشتغال‌زایی به این کشور مهاجرت می‌کنند.

بهترین کشورهای دنیا برای زندگی در سال ۲۰۲۳

نروژ

امنیت، سیاست پایدار و سیستم آموزش عمومی توسعه‌یافته از مهم‌ترین عواملی به حساب می‌آید که نروژ را از نظر کیفیت زندگی به جایگاه پنجم کشورهای جهان نائل کرده است. علاوه بر این، نروژ توسعه‌یافته‌ترین کشور دنیا محسوب می‌شود که استانداردهای زندگی در آن در سطح بسیار بالایی قرار دارد، ضمن این‌که از نظر هویتی، این کشور شهرتی جهانی را در میان گردشگران سراسر جهان از آن خود کرده است. تحصیلات عالی رایگان، نرخ بسیار بالای صادرات نفت و برخورداری از سنت دیرینه سوادآموزی مردم از دیگر ویژگی‌های پنجمین کشور زیست‌پذیر دنیا به‌شمار می‌رود که در کنار فرصت‌های دیگری مانند نرخ بالای اشتغال و برابری جنسیتی، هر ساله افراد بسیاری از جمعیت جهان را برای سکونت دائمی به سمت خود دعوت می‌کند.

بهترین کشورهای دنیا برای زندگی در سال ۲۰۲۳

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا