شهرو محیط‌زیستمحیط زیستهوا

کثیف‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

کثیف‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ شامل باکوی آذربایجان، لینفن چین، دزرژینسک روسیه، پورتو پرنس هائیتی، داکای بنگلادش و سوکیندای هند می‌شود.

کثیف‌ترین شهرهای جهان، مکان‌هایی هستند که سطح آلودگی هوا در آن‌ها زیاد و کیفیت هوای قابل تنفس، سیستم‌های بهداشتی و روش‌های دفع زباله در آن‌ها ضعیف است. در واقع افزایش شهرنشینی، جمعیت ساکنان شهرها را بیشتر کرده و در نتیجه میزان کثیفی و آلودگی آن‌ها نیز زیادتر شده است. از دیگر عوامل مؤثر بر کثیف شدن شهرهای دنیای امروزه می‌توان به پیشرفت در صنعتی شدن اشاره کرد که به افزایش آلودگی محیط زیست کمک زیادی کرده است. در ادامه شما را با آلوده‌ترین و کثیف‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ آشنا می‌کنیم:

باکو، آذربایجان

باکو که به عنوان پایتخت و شهر مهم تجاری آذربایجان شناخته می‌شود، در خط ساحلی دریای خزر قرار دارد. پایتخت آذربایجان به‌عنوان قطب نفتی در دنیا شناخته می‌شود و به‌دلیل حفاری نفت و کشتیرانی، با سطوح خطرناک آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند. همچنین فعالیت‌های صوتی ناشی از پالایشگاه‌ها، وجود گرد و غبار و دود و آب‌های ناخالص که در نتیجه دفن زباله محصولات پتروشیمی حاصل می‌شود، بالاترین میزان آلودگی هوا را برای باکو ایجاد کرده است و از این‌رو از آن به عنوان «شهر سیاه» و کثیف‌ترین شهر جهان یاد می‌شود.

کثیف‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

لینفن، چین

شهر لینفن که در استان شانشی قرار دارد، به دلیل صنعت در حال گسترش تولید زغال‌سنگ به عنوان قلب چین شناخته می‌شود. جالب است بدانید که حدود دوسوم انرژی کشور، از این استان تأمین می‌شود و شهر لینفن نیز که در این منطقه بسیار آلوده واقع شده است، اثرات نامطلوب و زیانبار آلودگی را تجربه می‌کند. ساکنان این شهر ادعا می‌کنند که غروب‌ها در غبار زغال‌سنگ، حالت خفگی به آن‌ها دست می‌دهد و اگر صورت خود را در هوای بیرون از منزل، با دستمال خشک کنند، سیاه می‌شود. متأسفانه این شهر حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارد که همه آن‌ها از خطرات زیست‌محیطی آلودگی هوا رنج می‌برند.

دزرژینسک، روسیه

دزرژینسک که در استان نیژنی نووگورود روسیه قرار دارد، رتبه سوم کثیف‌ترین شهرهای جهان را به خود اختصاص داده است. دزرژینسک که بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، با سطوح بالای مواد شیمیایی سمی آلوده شده است که برای سلامت ساکنان منطقه بسیار خطرناک است. این میزان از آلودگی باعث شده است که امید به زندگی ساکنان شهر دزرژینسک، بسیار پایین باشد.

کثیف‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

پورتو پرنس، هائیتی

پایتخت هائیتی، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان است که سیستم فاضلاب مرکزی ندارد و ساکنان آن از مراقبت‌های ضعیف بهداشتی رنج می‌برند. در این شهر، هیچ سیستمی وجود ندارد که سینک ظرفشویی، دوش حمام و دستشویی را به تصفیه‌خانه‌های بزرگ فاضلاب متصل کند. همچنین از سال ۲۰۱۰ که کشور هائیتی دچار زلزله شد، پورتو پرنس در معرض فروپاشی قرار گرفت و چندین حمله طوفان، بیشتر ساکنان را در شرایط نامناسب مسکن قرار داد. این شهر اکنون در جایگاه پنجم کثیف‌ترین شهرهای جهان قرار دارد.

داکا، بنگلادش

پایتخت بنگلادش، در جنوب آسیا قرار دارد و با بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت، یکی از متراکم‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود. داکا سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن زباله جامد تولید می‌کند و متأسفانه از مدیریت صحیح زباله برخوردار نیست. همچنین مواردی نظیر صنعتی شدن بیش از حد، شرایط بهداشتی نامناسب و افزایش جمعیت در کثیف شدن این شهر نقش زیادی داشته است.

کثیف‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

سوکیندا، هند

سوکیندا، شهری در منطقه جاجپور (Jajpur) هند است که در رتبه هفتم کثیف‌ترین شهرهای جهان قرار دارد. این شهر پایتخت سنگ معدن کروم و کرومیت است و به دلیل فعالیت‌های سنگین معدنی خود در دنیا شناخته می‌شود. آبراه‌های این شهر به شدت آلوده شده و بیش از ۵۰ درصد آب آشامیدنی شهر را تحت تأثیر قرار داده است. علاوه بر این، یکی از رودخانه‌های اصلی سوکیندا، حاوی سطوح بسیار بالایی از کروم شش‌ظرفیتی است که می‌تواند باعث بروز سرطان و سایر بیماری‌های مرتبط با آن شود.

آنتاناناریوو، ماداگاسکار

پایتخت ماداگاسکار که در ارتفاعات مرکزی این کشور جزیره‌ای قرار دارد، به دلیل بازدید زیاد گردشگران در جهان شناخته شده است. این شهر بیش از دو میلیون نفر را در خود جای داده است و ساکنان آن از آلودگی هوا و آب بسیار نامطلوب رنج می‌برند. مدیریت ضایعات در این شهر ضعیف است و صنعتی شدن نیز در کثیف شدن آن نقش زیادی داشته است.

کثیف‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

مکزیکوسیتی، مکزیک

پایتخت مکزیک که توسط کوه‌ها و آتشفشان‌ها احاطه شده است، به عنوان یکی از کثیف‌ترین شهرهای جهان شناخته می‌شود. موقعیت استثنایی این شهر منجر به گردش ضعیف هوای با کیفیت در شهر می‌شود. همچنین مکزیکوسیتی به دلیل انتشار بیش از حد گازهای صنعتی و وقوع بلایای طبیعی، به شدت از مه‌دود رنج می‌برد و در جایگاه دهمین شهر آلوده جهان قرار دارد.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا