شهرو محیط‌زیستمحیط زیست

نقش پارک‌ها در توسعه شهرها چند وجهی است

یک کارشناس شهرسازی گفت: یکی از مهمترین کارکردهای پارک اکولوژیکی شهری حفاظت و بهبود محیط‌زیست شهر است، ادغام اکولوژی و انسانیت در پارک‌ها باعث می‌شود پارک دارای اهمیت دوگانه حفاظت از محیط‌زیست و میراث تاریخ و فرهنگ باشد.

زینب حسینی اظهار کرد: مفهوم پایداری در تفکر «شهرسازی منظر» به معنای «ثبات» ساختار اصلی شهر و به مفهوم «تغییر» فعالیت و برنامه‌ها مطابق با تغییر شرایط و تقاضاها در طول زمان است.

وی افزود: می‌توان از چارچوب نظری تفکر «شهرسازی منظر» با ویژگی «عدم قطعیت» و «تغییر» در طراحی «عرصه‌های باز» درون و پیرامون شهر و همچنین «محله‌های شهری» که از قابلیت «انطباق» و «انعطاف‌پذیری» بیشتری برخوردار هستند، استفاده کرد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: تأثیر توسعه پایدار باید فراتر از تمرکز محدود نگرانی‌های اقتصادی، اکولوژیکی یا اجتماعی در نظر گرفته شود، بر این اساس مروری بر چالش‌های مرتبط با تلاش برای رویکردی پایدار در جامعه برای توسعه ضروری است.

حسینی اضافه کرد: ارائه رویکردی چندوجهی به موضوع با تاکید بر موضوعاتی ازجمله اهداف توسعه پایدار، اقتصاد دایره‌ای، آب‌وهوا، انرژی، کارآفرینی پایدار و آینده محوری آن نیز باید مدنظر تصمیم گیران قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مفهوم مدیریت توسعه پایدار شهری به طور فزاینده‌ای بر ایجاد پایداری تمرکز دارد، زیرساخت سبز که کمیسیون اروپا برای محیط‌زیست آن را به‌عنوان یک شبکه برنامه‌ریزی‌شده استراتژیک از مجموعه‌های کاملاً طبیعی و نیمه‌طبیعی تعریف می‌کند باید در شرایط اجرا، خدمات مختلف اکوسیستم مانند تنظیم جریان آب، حفظ تنوع زیستی، ایجاد شرایط مساعد برای تفریح، شکل‌گیری هویت فرهنگی در یک سکونت‌گاه شهری را داشته باشد و عناصر این زیرساخت در ویژگی‌هایی مانند چندمنظوره بودن، اتصال و سلسله‌مراتب ذاتی درگیر هستند.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: اجلاس ریو کمک‌های قابل‌توجهی به آموزش محیط‌زیست کرد، محیط‌زیست و توسعه پایدار را نمی‌توان جدا از هم در نظر گرفت، هر توسعه‌ای باید توسعه پایدار باشد و اجتناب‌ناپذیر است که تلاش‌هایی برای افزایش آگاهی زیست‌محیطی و مشکلات زیست‌محیطی به معنای جهانی باید در همه سطوح آموزش از دوره پیش‌دبستانی از طریق برنامه‌های آموزش محیط‌زیست در دسترس قرار گیرد.

حسینی گفت: با آموزش زیست‌محیطی، هدف کمک به افراد برای ایجاد نگرش مثبت نسبت به محیط‌زیست است و درنتیجه با شکل‌دادن به سبک زندگی خود با رفتار آگاهانه از محیط‌زیست، آن‌ها را به سمت پایداری سوق می‌دهد.

وی اضافه کرد: پارک‌های اکولوژیکی امکان استفاده پایدار از منابع طبیعی را فراهم می‌کنند و می‌توانند به‌عنوان مکانی برای محیط‌زیست مبتنی بر سایت مورداستفاده قرار گیرند.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: یکی از مهمترین کارکردهای پارک اکولوژیکی شهری حفاظت و بهبود محیط‌زیست شهری است که همان فضای سبز شهر است، ادغام اکولوژی و انسانیت در پارک باعث می‌شود که پارک دارای اهمیت دوگانه حفاظت از محیط‌زیست و میراث تاریخ و فرهنگ باشد.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا