بهینه سازی انرژیمحیط زیست در صنعت و معدن

نقش اقلیم منطقه در مصرف انرژی از دیدگاه LEED

«استاندارد LEED در زمینه ممیزی انرژی مسائل بسیاری را مورد بررسی قرار می‌دهد. به‌طورکلی استاندارد LEED ابتدا آب و هوای منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهد سپس براساس اقلیم، متریال‌هایی برای ساخت‌وساز پیشنهاد می‌کند.»

«ممیزی انرژی» مجموعه اقداماتی است که جهت شناسایی چگونگی مقادیر و موقعیت‌های مصرف انرژی در یک فعالیت یا فرآیند انجام و طی آن فرصت‌ها و امکانات صرفه‌جویی انرژی مشخص می‌شود و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در زمینه ممیزی انرژی استانداردهای مختلفی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها LEED است؛ گواهینامه LEED که تحت عنوان Leadership in Energy and Environmental Design نیز شناخته می‌شود در سال ۱۹۹۳ توسط انجمن ساختمان سبز ایالات متحده و تحت نظر کمیته محیط زیست انستیتو معماری آمریکا تشکیل شد. این انجمن برای مدیریت و سنجش ساختمان‌های پایدار نیازمند یک ابزار بود و به همین دلیل استاندارد LEED را پایه‌گذاری کرد.

امروزه استاندارد LEED در زمینه ممیزی انرژی اهمیت بسیاری دارد و جزو استانداردهای بین‌المللی مطرح شناخته می‌شود. برای شناخت بیشتر استاندارد LEED و بررسی اقدامات این استاندارد در زمینه ممیزی انرژی با ساسان صفریان، دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

استاندارد LEED در حوزه ممیزی انرژی چگونه عمل می‌کند؟

درواقع استاندارد LEED در زمینه ممیزی انرژی مسائل بسیاری را مورد بررسی قرار می‌دهد. این استاندارد در ابتدا ساختمان مورد نظر را از نظر آب و هوای منطقه بررسی می‌کند. نوع اقلیم و آب و هوای منطقه که می‌تواند گرم، معتدل، سرد و یا مدیترانه‌ای باشد در استاندارد LEED اهمیت بسیاری دارد و طبق این آب و هوا جدول‌هایی برای ممیزی انرژی ساختمان تعیین می‌شود.

پس از بررسی اقلیم منطقه استاندارد LEED به چه مسائلی می‌پردازد؟

استاندارد LEED پس از بررسی اقلیم منطقه، توصیه می‌کند که برای ذخیره بهتر انرژی از متریال‌های بومی استفاده شود. براساس استاندارد LEED اگر بخواهیم در منطقه‌ای کوهستانی ساخت‌وساز انجام دهیم باید از متریال‌های موجود در آن منطقه استفاده کنیم، به طور مثال در منطقه غرب اصفهان از جمله تیران و نجف‌آباد به دلیل اینکه سنگ‌های بسیاری وجود دارد، توصیه می‌شود که برای ساخت‌وساز از همین متریال‌ها استفاده کنیم.

به طور کلی استاندارد LEED ابتدا آب و هوای منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهد سپس براساس اقلیم، متریال‌هایی برای ساخت‌وساز پیشنهاد می‌کند که اگر بخواهیم طبق این استاندارد در منطقه شمال کشور ساخت‌وساز انجام دهیم، توصیه می‌شود که با توجه به شرایط اقلیمی شمال کشور از متریال‌های چوبی استفاده کنیم سپس به سایر مراحل ممیزی انرژی بپردازیم.

چرا استفاده از متریال‌های بومی در استاندارد LEED مورد توجه قرار گرفته است؟

استاندارد LEED توصیه می‌کند که از متریال‌های بومی منطقه برای ساخت‌وساز استفاده شود، زیرا این موضوع باعث کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شود و به موجب آن، میزان ذخیره‌سازی انرژی نیز افزایش می‌یابد، از طرفی استفاده از متریال‌های منطقه، باعث سازگاریِ بیشترِ ساختمان با آن آب و هوا می‌شود.

آیا ممیزی انرژی تنها برای ساختمان‌های فعال، استفاده می‌شود؟

خیر، درواقع ممیزی انرژی اقدامی است که در ساختمان‌های در حال طراحی، تازه‌ساخت یا در حال بهره‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممیزی انرژی تنها برای ساختمان‌های فعال و در حال بهره‌برداری کاربرد ندارد، بلکه در تمام مراحل می‌توان از دستورها و توصیه‌های ممیزی انرژی استفاده کرد که البته روش ممیزی انرژی در هر حالت متفاوت است.

در استانداردهای مربوط به ممیزی انرژی چه مسائلی مورد توجه قرار می‌گیرد؟

به‌طورکلی در تمام استانداردهای بین‌المللی و حتی استاندارد مبحث ۱۹ ایران نخستین مسئله‌ای که پس از بررسی اقلیم و انتخاب متریال مطرح شده، تجهیزات مورد نیاز ساختمان است. طبق تمام استانداردهای بین‌المللی در زمینه ممیزی انرژی توصیه می‌شود که همواره از تجهیزاتی با راندمان و بازده بالا استفاده کنیم.

در این راستا برای سیستم روشنایی معمولاً لامپ‌های LED مورد توجه قرار می‌گیرد و برای گرمایش ساختمان نیز استفاده از دیگ‌های چگالشی پیشنهاد می‌شود، زیرا راندمان این تکنولوژی بیش از ۱۰۰ درصد است در صورتی که دیگ‌های قدیمی که در برخی از منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد راندمانی در حدود ۳۰ درصد دارد.

ممیزی ساختمان در چه مراحلی صورت می‌گیرد؟

در فرآیند ممیزی ساختمان پس از انتخاب تجهیزات مناسب که کمترین میزان مصرف انرژی را دارند، باید کل ساختمان را مورد ارزیابی قرار داد؛ این ارزیابی در سه بخش مصرف آب، برق و گاز صورت می‌گیرد که معمولاً مصرف گاز متمرکز بر موتورخانه و تجهیزات مربوط به گرمایش ساختمان است.

اهمیتی ارزیابی میزان مصرف گاز در ساختمان چیست؟

یکی از عواملی که باعث شده در زمستان با مشکل گاز مواجه شویم، میزان مصرفی است که در ساختمان‌ها صورت می‌گیرد. در برخی ساختمان‌ها معمولاً از بخاری گازی برای گرمایش استفاده می‌شود در برخی دیگر بیشترین میزان مصرف گاز به موتورخانه ارتباط دارد؛ بنابراین ممیزی انرژی برای ارزیابی میزان مصرف گاز متمرکز بر این بخش از ساختمان است.

در موتورخانه معمولاً تجهیزات و دیگ‌های متفاوتی از جمله چگالشی، فولادی یا بخار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها میزان مصرف متفاوتی دارد، اما تمام آن‌ها برای تأمین گرمایش لازم ساختمان از گاز بهره می‌برند که در این زمینه اگر از تجهیزاتی با درجه مصرف A استفاده کنیم، بیشترین بازده را خواهیم داشت.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا