محیط زیست

مصرف سالانه ۵.۵ میلیون تن چوب خام در کشور

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی طبیعی و آبخیزداری، میزان مصرف چوب خام در کشور طی سال را ۵.۵ میلیون تن اعلام کرد.

نقی شعبانیان در جلسه کاشت یک میلیارد درخت که ۱۸ اسفندماه در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد،: اما اگر نیاز کلی کشور را در نظر بگیریم این مقدار به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن می رسد.

وی گفت: اگر مصرف صنایع نیز به این مقدار اضافه شود به ۱۶ میلیون تن در سال می رسد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت خراسان شمالی از لحاظ کیفیت و کمیت جنگل و درخت مناسب نیست، افزود: ایران دارای ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل است که ۸.۷ درصد از عرصه های کشور را در برگرفته و در واقع ایران جزو کشورهای کم جنگل محسوب می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عمده عرصه های منابع طبیعی کشور بر روی کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و این امر سبب شده تا جنگل های کشور کیفیت خوبی نداشته باشند.

شعبانیان تصریح کرد: جنگل های موجود از لحاظ تاج پوشش، کمتر از ۲۵ درصد پوشش دارد.

وی تاکید کرد: اما جنگل های ایران از لحاظ تنوع ژنتیکی و قدمت جزو جنگل های بی نظیر دنیا است که نمونه آن جنگل های هیرکانی و زاگرس می باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه ایران جزو ۱۰ کشور اول در دنیا در تولید کربن است و از سوی دیگر از لحاظ ترسیب کربن نیز در جایگاه ۴۲ دنیا قرار دارد.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم، ایران را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: برای جبران این خسارت زیست محیطی، دنیا به فکر آن افتاده تا سال ۲۰۳۰ تعداد یک هزار میلیارد اصله درخت را کشت کند.

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به پروژه کشت یک میلیارد درخت طی چهار سال بیان کرد: این طرح در راستای احیا و غنی سازی جنگل ها، کنترل و گسترش بیابان ها و توسعه زراعت چوب انجام می شود.

وی به مزایای اجرای این پروژه نیز اشاره کرد و افزود: با اجرای این پروژه، بازگشت ۳ میلیارد متر مکعب به چرخه آب کشور، جذب حدود ۱۷۰میلیون تن گرد و غبار، ترسیب ۱۵۰ میلیون متر مکعب کربن، حفظ ۳ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار ارزش زیست محیطی و کاهش فرسایش خاک به میزان حدود ۲۵ میلیون تن انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در عرصه های جنگلی موجود دارد موضوع آتش سوزی است که در این طرح، گونه های مقاوم به آتش سوزی کشت می شود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا