پسماند و بازیافتمحیط زیست

پسماندها قاتل محیط‌زیست هستند

استاد دانشگاه گروه شیمی دانشگاه زنجان گفت: پسماند محصول جانبی فعالیت‌های انسانی بوده و قاتل محیط‌زیست است.

رحمت‌اله پورعطا با بیان اینکه امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محیط‌زیستی در جهان، ساماندهی، مدیریت و دفع مناسب پسماند است، اظهار کرد: مشکلی که وجود دارد تولید گازهای ناشی از فعالیت مراکز دفع پسماند است؛ چرا که علی‌رغم ایجاد بوی نامطبوع، خود این گازها آلوده‌کننده محیط‌زیست هستند.

وی با بیان اینکه شیرابه زباله از آلوده‌ترین ترکیبات تولید شده هستند، افزود: اگر تفکیک زباله را انجام ندهیم ما مجبور می‌شویم همه پسماندها را یک جا دفع کنیم.

پورعطا با بیان اینکه ۹۰ درصد پسماندهای خانگی همین اتفاق برایشان رخ می‌دهد، ادامه داد: حالا مشکلی که ایجاد می‌شود اولا بخش بزرگی از زمین هر شهر یا روستایی را مجبوریم به دفع پسماند اختصاص دهیم و این در شرایطی است که سالانه میلیاردها تن زباله قابل استفاده را دور می‌ریزیم.

وی با اشاره به خطرات پسماندها در ایجاد آلودگی آب و خاک، اذعان کرد: با استفاده از مبدل زیستی پایدار زباله غذایی را می‌توان به منبع پروتئینی با ارزش تبدیل کرد، از این‌رو اخیرا در دانشگاه زنجان بر روی همین مبحث کارهایی انجام شده است. 

این مدرس دانشگاه با اشاره به پسماندهای تر رستوران دانشگاه زنجان و تبدیل آن‌ها به پروتئین (خوراک دام) در سطوح آزمایشگاهی، خاطرنشان کرد: این پروژه دوران پایلوت و نیمه‌صنعتی را می‌گذراند، لذا بررسی می‌کنیم که در سطح صنعتی و حجم انبوه قابلیت توجیه اقتصادی داشته باشد.

تبدیل پسماند تر به خوراک دام، مبحثی که این روزها محققان دانشگاه زنجان به دنبال اقتصادی کردن آن در استان هستند.

گفتنی است تیمی متشکل از دانشگاهیان به همراهی یک شرکت دانش‌بنیان بر روی این پروژه کار می‌کنند و از این طرح ماه‌ آینده رونمایی خواهد شد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا